Zondag GP Hongarije 2022 | Verstappen maakt inhaalrace op Hungaroring compleet met 'spin and win' Formule 1
Formule 1

Zondag GP Hongarije 2022 | Verstappen maakt inhaalrace op Hungaroring compleet met 'spin and win'

Zondag GP Hongarije 2022 | Verstappen maakt inhaalrace op Hungaroring compleet met 'spin and win'

De winterstop van de Formule 1 is officieel begonnen en dat betekent dat de fans van de sport lang moeten wachten op de eerstvolgende Grand Prix. Toch heeft de koningsklasse van de autosport weer een interessant seizoen achter de rug met mooie races, controverses en politieke spelletjes. F1Maximaal neemt u gedurende de lange periode zonder Formule 1-races mee langs de meest interessante Grand Prix-weekenden van 2022. In deze editie staat de zondag van de Grand Prix van Hongarije centraal.

De kwalificatie op de Hungaroring zorgde voor een verrassende startopstelling. Zo pakte George Russell voor het allereerst in zijn carrière poleposition en moest Max Verstappen na een mechanisch probleem genoegen nemen met de tiende plek. Voor de zondag was het nog maar de vraag hoe de start zou gaan verlopen. Er werd in Boedapest immers regen voorspeld voor de race. Het begon dan ook voor de Grand Prix licht te regenen. De bui zette echter niet door, waardoor de coureurs gewoon op slicks aan de race begonnen.

Red Bull pikt Mercedes kopstuk op voor motorproject

Voordat de race überhaupt onderweg was, deelde Red Bull Racing al een tik uit aan het team van Mercedes. Phil Prew was werkzaam bij Mercedes, maar hij maakte de overstap naar het team uit Milton Keynes. De Engelsman werkte als chief engineer bij de motorafdeling van Mercedes en zal bij Red Bull wederom een hooggeplaatste functie krijgen. De Oostenrijkse renstal zette namelijk zijn eigen motorproject op met Red Bull Powertrains en daarin is adequaat personeel natuurlijk van cruciaal belang. Prew was eerder al actief bij het team van McLaren waar hij toevallig ook samenwerkte met Adrian Newey.

Russell houdt Ferrari’s achter zich, Verstappen en Pérez vinden weg naar voren

Toen het eenmaal tijd was voor de race was het voor Russell een spannend moment. De Brit mocht voor het eerst namelijk het veld leiden. Russell kwam goed weg van zijn plek, maar Carlos Sainz viel wel aan aan de buitenkant in bocht 1. De Mercedes-coureur verdedigde echter goed en behield de eerste plaats. Lewis Hamilton was ook goed weg van zijn plek en steeg naar P5. De Red Bull-auto's van Verstappen en Sergio Pérez stegen ook al snel naar de plaatsen acht en negen. In de tweede ronde was er even een virtual safety car door troep in bocht 2. Dat kwam door contact tussen Alexander Albon en Sebastian Vettel een ronde eerder.

Voor beide Red Bull-rijders stond er dus een inhaalrace op het programma. In ronde negen reed het duo op de plaatsen zes en zeven met Hamilton, die zelf aan het jagen was op Lando Norris, als volgend doelwit. In ronde 12 passeerde Hamilton Norris voor P4 aan de binnenkant van bocht 1, terwijl Verstappen nog geen bocht later ook al voorbijging aan de McLaren-coureur. Een ronde daarna verloor Norris ook een plek aan Pérez. Toch ging het niet helemaal goed bij het team van Red Bull.

Verstappen kwam in ronde 13 over de boordradio met beklag over problemen. Er zou iets aan de hand zijn met de koppeling, waardoor het voor de Red Bull-coureur voelde alsof hij constant last had van wielspin. Vooraan zaten de twee Ferrari's ongeveer binnen een seconde van elkaar. Reden voor Leclerc om zich af te vragen of teamgenoot Sainz niet een beetje sneller kon gaan. De Madrileen had inmiddels een achterstand van 1,4 seconde op kopman Russell.

Leclerc pakt P1 over van Russell

Na de eerste ronde pitstops reed Leclerc rap naar de staart van Russell toe. Leclerc liet in ronde 28 van zich zien door een poging te wagen op de Mercedes-coureur aan de buitenkant van bocht 2. Russell hield echter knap stand en sneed de lijn van de Monegask af. Een ronde later had de Engelsman genoeg marge om niet eens echt te hoeven verdedigen ten opzichte van zijn 24-jargie leeftijdsgenoot. In ronde 30 ging Leclerc wederom voor de actie in bocht 2, maar opnieuw hield Russell stand, al kwamen de twee wel heel dicht bij elkaar.

Drie keer is scheepsrecht, moet Leclerc hebben gedacht in ronde 31. Nog voor de eerste bocht was de Ferrari-coureur voorbij aan Russell, die geen antwoord had op het ultralate remmen van de Monegask, die nu de leiding van de race in handen had. Drie ronden later had Leclerc al een voorsprong van 2,5 seconden, terwijl het ook wat harder begon te druppelen. Sainz zat in de tussentijd in het DRS-venster van Russell, terwijl ook Verstappen naderde.

Foutje deert Verstappen niet door gigantische flater Ferrari

Verstappen ging in ronde 38 naar binnen voor een nieuwe set mediumbanden, waarna Russell een ronde later eveneens deed wat de Nederlander deed. Ferrari ging echter voor een heel andere strategie: zij kozen voor de harde banden voor Leclerc. Dit werkte echt totaal niet, omdat Verstappen een ronde later voorbijging aan zijn titelrivaal in bocht 1. De Ferrari-coureur had simpelweg geen grip. En toen gebeurde er in de één-na-laatste bocht iets zeldzaams: een fout van Verstappen.

De Red Bull-coureur sneed bocht 13 iets wijder aan dan normaal en toen hij gas ging geven, verloor de kampioenschapsleider de controle over zijn RB18. Leclerc nam de derde plaats van Verstappen weer over, maar niet voor lang. In ronde 45 passeerde de Limburger opnieuw zijn Monegaskische concurrent in bocht 1. Sainz ging drie ronden later naar binnen, ditmaal voor zachte banden, maar zijn pitstop was wederom langzaam. Hij zakte terug vanaf P1 naar P5, achter Russell. Door de pitstop van Hamilton lag Verstappen aan de leiding van de Grand Prix van Hongarije.

Charles Leclerc was opnieuw de dupe van een strategische blunder van Ferrari.
Charles Leclerc was opnieuw de dupe van een strategische blunder van Ferrari.

De voorsprong van Verstappen kwam in de eindfase van de race niet meer in gevaar. Er waren natuurlijk wel voldoende problemen voor Leclerc, die op hards niet vooruit kwam. Ferrari had dat op een gegeven moment ook in de gaten en besloot de coureur naar binnen te halen voor nog een stop. Ditmaal besloot het team Leclerc op de softs te zetten, maar het maakte niets uit voor de meervoudig racewinnaar. De Ferrari-rijder eindigde op P6 en zag zijn titelconcurrent de race winnen. Opnieuw een pijnlijke race dus voor Leclerc en Ferrari.

Verstappen zegeviert ondanks problemen

Met de overwinning op de Hungaroring gingen Verstappen en Red Bull met een goed gevoel de zomerstop in. De coureur wist door de blunders bij Ferrari het gat naar Leclerc weer te vergroten. Het kwam echter niet helemaal vanzelf voor Verstappen. 'Na vijf ronden kreeg ik al een probleem met de koppeling, dat was dus lastig. Uiteindelijk wist ik de wedstrijd alsnog te winnen.' Wat er met de koppeling aan de hand was, gaf hij verder niet vrij. De Nederlander spinde natuurlijk ook nog toen hij op jacht was naar de overwinning.

Na afloop van de Grand Prix was Verstappen vooral lovend over het strategische team van de Oostenrijkse renstal. ‘Het toont aan dat we op onszelf vertrouwen. We moesten gewoon kalm blijven. Ik had na bocht 1 een goede exit, en daarna klommen we gewoon op. Het team maakte vervolgens twee goede calls met de undercut', merkte hij op. Tweemaal wist hij een directe concurrent te verschalken in de pitstop-fase. Red Bull had volgens Verstappen voor zo'n race diverse plannen klaarliggen. 'Maar je moet ook flexibel zijn.’

Christian Horner was natuurlijk ook dolblij met de zege van Verstappen. De teambaas zag dat de coureur een ouderwetse inhaalrace perfect wist uit te voeren. ‘Na de kwalificatie was hij teleurgesteld, maar hij vond het leuk om op zondag weer eens te kunnen racen. Hij houdt van die gevechten, en nogmaals, er heerst veel respect tussen hem en Leclerc. Ze racen hard, maar fair', zag de Brit. 'Verstappen wist goed gebruik te maken van de mediumband ten opzichte van Leclerc. Zonder de virtuele safety car had Sergio Pérez daarnaast ook gevochten voor het podium.'

Binotto verdedigt Ferrari

Ferrari wekte verbazing met de strategie die het team hanteerde bij Leclerc. Ook de coureurs snapten er weinig van. ‘We moeten dit analyseren, terugkijken en hergroeperen na de zomerstop met een beter pakket’, gaf Sainz aan. ‘Qua pitstops doen we het heel het jaar prima, maar soms gaat het mis. Ook daar moeten we naar kijken.' Leclerc zat vooral met vraagtekens toen hij voor de camera verscheen bij Sky Sports. 'Ik weet nog niet wat er gebeurd is met de strategie. We moeten het als team bespreken en ons afvragen waarom we naar de hards gingen. Op de mediums hadden we alles onder controle. Waarom dan de hards? Geen idee.’

Tegenover Sky Sports liet Binotto weten dat zijn team gewoon snelheid tekort kwam. 'We gaan het de komende dagen analyseren, maar wat we zeker weten is dat onze performance niet zo hoog lag als verwacht. De auto presteerde niet goed, misschien omdat het koeler was. Het was dus lastig om de juiste pace vast te houden en baanpositie te behouden. Dit is de eerste keer dit jaar dat de auto het niet goed doet. We gaan dat proberen te begrijpen. We moeten niet kijken naar de strategie, maar naar waarom de auto niet werkte zoals we wilden hebben.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws