Mercedes-coureur George Russell uit zijn zorgen over de zware wagens onder de nieuwe reglementen. De Formule 1-auto's zijn nooit zwaarder geweest dan momenteel met het minimale gewicht van 798 kilo. Volgens de Brit, die tevens de directeur van de Grand Prix Drivers' Association is, zou het gewicht van de auto's de sport gevaarlijker maken voor de coureurs, omdat de impact bij een crash harder zou zijn.
Russell benadrukt dat er zeker veel positieve punten zijn aan de nieuwe reglementen die afgelopen seizoen in werking traden. Echter zijn er ook een aantal zaken die juist als problematisch gezien kunnen worden. De Brit ziet meerdere problemen, maar benadrukt er één die impact heeft op de veiligheid van de coureurs. 'Een groot probleem is het gewicht', begint Russell in gesprek met Motorsport.com.
Een probleem met het gewicht, is dat de auto's er zeker niet sneller door gaan. 'Het gewicht is buitengewoon. Op dit moment zijn de prestaties bij lage snelheid niet geweldig', zo vervolgt Russell. Toch is er één gevolg, die het belangrijkst is. 'We maken deze auto's steeds veiliger, maar hoe zwaarder je ze maakt, is het als je een botsing hebt natuurlijk alsof je crasht met een bus in vergelijking met een Smart', geeft de Brit als voorbeeld.
Russell: 'Je komt nu op het punt dat het niet veiliger is'
Door de jaren heen zijn de Formule 1-bolides flink veranderd en zo ook het gewicht. 'Je zult een grotere impact hebben als je dezelfde snelheid haalt met een auto die aan het begin van een race achthonderd kilo of meer dan negenhonderd kilo weegt, in vergelijking met een auto van vijftien jaar geleden toen ze 650 kilo wogen', is Russell kritisch.
Hij benoemt dat er onderzoek wordt gedaan naar hoe de auto's lichter kunnen worden, maar nog steeds de snelheid van dit tijdperk kunnen bereiken. 'Ik weet zeker dat er analyses gaande zijn over het vinden van die juiste balans, want ik weet niet waar de grens wordt getrokken. Als je het maar zwaarder, zwaarder, zwaarder en sterker, sterker, sterker blijft maken, kom je eigenlijk op een punt waarop je die lijn overschrijdt dat te zwaar eigenlijk niet veiliger is', eindigt Russell.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties