Mercedes heeft drukke winterstop: 'Er zijn veel dingen die we nog moeten gladstrijken' Formule 1
Formule 1

Mercedes heeft drukke winterstop: 'Er zijn veel dingen die we nog moeten gladstrijken'

Mercedes heeft drukke winterstop: 'Er zijn veel dingen die we nog moeten gladstrijken'

Mercedes-coureur George Russell hoopt dat de wagen van komend seizoen een hoop veranderingen heeft. Het team maakte afgelopen jaar één van zijn slechtste seizoenen mee en wist voor het eerst in acht jaar niet de constructeurstitel binnen te halen. Problemen als porpoising hielden de renstal namelijk heel 2022 bezig.

Russell vertelt wat hij graag anders zou zien aan de nieuwe Mercedes, in verhouding tot de W13. 'Ik denk dat er veel is om eerlijk te zijn', begint de Brit tegenover PlanetF1.com. 'Hoewel de prestaties in Brazilië geweldig waren, verschillen de algemene kenmerken van de auto niet veel van wat we aan het begin van het jaar meemaakten', zo legt hij uit. 'Er zijn dus nog veel verbeteringen die we moeten aanbrengen, en ik denk dat het ons daarom behoorlijk veel vertrouwen geeft, wetende dat er nog veel dingen zijn die we moeten gladstrijken.'

Wat een groot verschil was tussen de Mercedes van afgelopen seizoen en andere wagens, was de zero-sidepod-filosofie. Er werd gesuggereerd dat dat een grote veroorzaker van de problemen van het team was, maar daar sluit Russell zich niet bij aan. 'Ik denk dat onze problemen niet echt veel te maken hebben met het soort sidepod-filosofie', vertelt de 23-jarige. 'We kunnen het mis hebben, maar ik ben er vrij zeker van dat dit niet de reden is voor ons gebrek aan prestaties afgelopen jaar. Om eerlijk te zijn, zijn we gefocust op andere kenmerken van de auto in plaats van op de sidepods.'

Russell: 'Porpoising is nog steeds een probleem'

Met name het probleem van het stuiteren is iets dat Mercedes in 2022 bezighield. 'We hadden het weekend in Abu Dhabi nog last van het stuiteren in de snelle bochten, dus dat was niet erg prettig', zo benoemt Russell. 'Het heeft er waarschijnlijk aan bijgedragen dat we verder achter Red Bull Racing zaten dan in de twee races ervoor. De laatste paar races waren er geen snelle bochten, dus er was daar geen porpoising.'

Doordat veel teams last hadden van het stuiteren, kondigde de FIA aanpassingen aan voor 2023. De rijhoogte wordt met vijftien millimeter verhoogd en ook zal er een verandering zijn aan de diffuser. Russell staat zeker achter de nieuwe regels. 'Het is goed dat de veranderingen die de FIA voor komend seizoen heeft ingevoerd nog steeds worden doorgevoerd, want het is duidelijk dat porpoising nog steeds een probleem is', zo eindigt de Mercedes-coureur.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws