Zit er een motorwissel aan te komen voor Verstappen in Brazilië? 'Relatief makkelijk inhalen' Formule 1
Formule 1

Zit er een motorwissel aan te komen voor Verstappen in Brazilië? 'Relatief makkelijk inhalen'

Zit er een motorwissel aan te komen voor Verstappen in Brazilië? 'Relatief makkelijk inhalen'

Max Verstappen kende in Mexico een race om snel te vergeten. De Nederlander kwam op alle vlakken te kort en leek gefrustreerd met de situatie. Nadat hij een vurig gevecht had gehad met Lando Norris, kreeg hij een tijdstraf van twintig seconden, wat zijn race aanzienlijk beïnvloedde. De Limburger benadrukt echter dat dit alles begint bij het feit dat de auto simpelweg niet snel genoeg is. Volgens Red Bull-adviseur Helmut Marko ligt dit gedeeltelijk aan de motor, en daarom overweegt het team van Verstappen om deze te wisselen tijdens de race in Brazilië volgende week.

De drievoudig wereldkampioen was absoluut niet te spreken over de snelheid van zijn auto. Een zesde plaats was, gezien de tijdstraffen, dan ook het maximale resultaat voor de Nederlander. Zijn weekend begon al moeizaam, toen hij tijdens de vrije trainingen kampte met motorproblemen, waardoor zijn team andere, reeds gebruikte onderdelen uit de pool moest inzetten. Dit heeft de prestaties van de RB20 beïnvloed. Op sommige punten kwam de wereldkampioen maar liefst acht kilometer per uur aan topsnelheid tekort ten opzichte van zijn grote concurrent Lando Norris.

max verstappen rb20 mexico racedag 2024 redbullracing
Verstappen na zijn race in Mexico.

Een eventuele motorwissel in Brazilië lijkt daarom een logische keuze, aangezien Verstappen hierdoor aanzienlijk aan snelheid verliest. Helmut Marko benadrukt dat er snel iets aan deze situatie moet gebeuren. 'We zullen ook nog een extra motor nemen. We waren namelijk zo langzaam op de rechte stukken. Dus dat zal zeer waarschijnlijk in Brazilië gaan gebeuren', legt de 81-jarige Oostenrijker uit na de race in Mexico.

Marko vertelde aan het Oostenrijkse ORF dat deze motor oorspronkelijk alleen tijdens de laatste vrije trainingen van het seizoen gebruikt zou worden, maar dat de problemen in Mexico het team dwongen om hem eerder in te zetten. 'De motor die we erin hadden liggen was niet meer bedoeld voor de races', stelt de adviseur. 'Hoe ouder de motor wordt, hoe meer de prestaties afnemen.' Dat werd duidelijk zichtbaar; de RB20 van Verstappen deed absoluut niet wat de wereldkampioen wilde.

Waarom in Brazilië?

Als het team van Red Bull daadwerkelijk voor een motorwissel kiest, wacht Verstappen een straf. Marko weet dit uiteraard en verklaart de keuze om dit in Brazilië te doen: 'Het zou dan gaan om een gridstraf van vijf plekken', stelt Marko. 'Maar dat is niet zo zwaar in Brazilië, want daar kun je relatief makkelijk inhalen. Maar we zagen hier dat we op de rechte stukken zo'n drie tot acht kilometer per uur tekortkomen', concludeert Marko na de race in Mexico.

Mocht de motorwissel doorgaan, dan wordt de straf niet ingelost tijdens de sprintrace in Brazilië, maar tijdens de race op zondag. De Nederlander moet nog vier races zijn leiding in het kampioenschap vasthouden om zichzelf viervoudig wereldkampioen Formule 1 te kunnen noemen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws