Red Bull Racing staat er om bekend dat het jong talent in de autosport de ruimte geeft. Al jaren biedt het via zusterteam Visa Cash App Racing Bulls, met afkorting Racing Bulls of RB, jeugd de kans om door te breken in de sport. Ooit lukte dit Max Verstappen ook al bij het team, toen nog Toro Rosso genaamd. Met Liam Lawsons promotie naar Red Bull mocht Isack Hadjar doorschuiven. Vallen deze heren tegen, wie zijn dan de volgende in de wachtrij? Zoals gewoonlijk is het juniorenteam van de renstal uit Milton Keynes rijkelijk gevuld, en zeker niet met de minste talenten.
Ayumu Iwasa
Onder toeziend oog van Helmut Marko maakt Ayumu Iwasa sinds 2020 deel uit van zowel het Red Bull Junior Team als het Honda Formula Dream Project. In de afgelopen vier jaar heeft hij in korte tijd een indrukwekkende reeks prestaties neergezet in de juniorenklassen. Zijn talent werd al vroeg duidelijk toen hij in 2020 de Franse F4-titel pakte met maar liefst negen overwinningen en vijftien podiumplaatsen - een dominante prestatie die hem op de radar zette van de grotere teams.
De stap naar de Formule 3 in 2021 verliep wat moeizamer, maar Iwasa liet zien ook onder druk te kunnen presteren. Een overwinning op de Hungaroring en een podiumplaats in Zandvoort waren de hoogtepunten van een leerzaam jaar waarin hij als twaalfde eindigde in het kampioenschap. Het was echter in de Formule 2 waar de Japanner echt van zich deed spreken. In zijn debuutjaar in 2022 werd hij niet alleen 'Rookie of the Year', maar eindigde hij ook als vijfde in het kampioenschap met twee overwinningen.
In zijn tweede F2-seizoen zette Iwasa zijn opmars voort met drie zeges en een vierde plaats in het eindklassement van 2023. Deze consistente prestaties maken hem tot een veelbelovend Red Bull-talent, al is hij wel de oudste rijder die het juniorenteam rijk is. Inmiddels is hij reservecoureur voor Racing Bulls en maakt hij in de tussentijd minuten in de Japanse Super Formula, vanwege zijn nationaliteit geen geheel onlogische keuze. Gaat hij het ooit redden tot de Formule 1? Nu Isack Hadjar hem gepasseerd is, lijkt het er niet op, maar zeg nooit nooit.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Oliver Goethe
Oliver Goethe, de 20-jarige Duitser met Londense roots, maakt in 2024 zijn debuut in de Formule 2. Na een indrukwekkend 2022-seizoen waarin hij de Euroformula Open-titel pakte met maar liefst elf overwinningen, bewees hij in 2023 zijn talent in de Formule 3. Daar wist hij direct in zijn debuutjaar de hoofdrace op Silverstone te winnen - volgens hemzelf zijn beste race ooit - en eindigde hij als achtste in het kampioenschap.
Met racen in zijn bloed, geërfd van zijn vader die uit passie in GT- en historische Formule 1-auto's reed, begon Goethe zijn carrière in 2012 met karten. Sindsdien heeft hij zich gestaag een weg naar de top gebaand door de juniorenklassen, met als hoogtepunt zijn dominante Euroformula-seizoen. In 2024 maakt hij de overstap naar de Formule 2, waar hij voor Campos Racing uitkwam, met als duidelijk doel om direct mee te strijden om het kampioenschap.
Naast de opstapklassen richting de Formule 1 heeft Goethe ook in de enduranceracing al van zich laten horen. In de GT3-klasse won hij de 24 uur van Dubai in 2023. Goethe, wiens raceheld de eveneens Duitse Sebastian Vettel is, zou met een goed Formule 2-seizoen zomaar de stap richting de Formule 1 kunnen zetten. Hij heeft er in ieder geval wel de snelheid voor en heeft bovendien in de afgelopen jaren veel vlieguren gemaakt in diverse klassen.
Lees ook
Horner is blij met nieuwe coureur Lawson: 'Hij ziet eruit alsof hij in een boyband zit!'
Marko benadrukt band met Verstappen: 'Ik doe dit werk nog om twee redenen, een daarvan is Max'
Pepe Martí
Met 19 jaar is Pepe Martí een jongen die aan het begin van zijn carrière staat. Het racetalent uit Barcelona kende een sterk 2023-seizoen in de Formule 3, waar hij als vijfde eindigde. Genoeg reden om hem te promoveren naar de Formule 2, vond Red Bull. Overwinningen in Bahrein en Monaco, en een memorabele zege voor eigen publiek in Barcelona, waar hij vanaf poleposition de Grand Prix domineerde, droegen alle bij aan de keuze om hem een pittigere opgave te geven voor 2024.
Het racevirus kreeg Martí via moeder Montse, die Formule 1-fan was en haar zoon van jongs af aan enthousiasmeerde voor de sport. Sinds zijn start in het karten in 2016 heeft hij indruk gemaakt in verschillende klassen, met als hoogtepunt een derde plaats in het Spaanse Formule 4-kampioenschap in 2021. Zijn progressie door de juniorenklassen is constant geweest, met wellicht geen wereldprestaties, maar ook zeker geen slechte resultaten in de afgelopen jaren.
Martí, die Fernando Alonso als zijn grote voorbeeld ziet, geniet naar eigen zeggen van het gehele pakket dat racen biedt aan uitdagingen. Hij heeft de snelheid die nodig is om mee te draaien met concurrenten op het circuit, maar houdt er ook van om in zijn eigen afstelling te duiken en de puntjes op de i te zetten gedurende het weekend. Hij hoopt de stijgende lijn van de afgelopen jaren ook in 2025 door te kunnen trekken. De Formule 2 is als vanzelfsprekend hét strijdtoneel om dit op te doen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Arvin Lindblad
Arvid Lindblad een 17-jarige Engelsman uit Londen, is nog een tandje jonger dan de eerdergenoemde junioren. Na een indrukwekkend debuutjaar in de Formule 4 in 2023, waarin hij als derde eindigde in het Italiaanse kampioenschap, maakt hij in 2024 de sprong naar de Formule 3. Zijn seizoen in de F4 werd gekenmerkt door dominante weekenden in Monza, waar hij alle drie de races won, en Misano waar hij tweemaal zegevierde.
De jonge Brit boekte op jonge leeftijd al successen in de karting. Op tienjarige leeftijd werd hij Brits vice-kampioen en een jaar later kroonde hij zich tot Brits kampioen. Zijn kartingcarrière kende daarnaast ook diverse internationale successen, waaronder de WSK Euro Series-titel in de OK-klasse in 2021, en een derde plaats in zowel het Europees- als het Wereldkampioenschap in datzelfde jaar.
2024 startte Lindblad uitstekend in de Formule 3, waar hij voor het prestigieuze Prema Racing uitkwam. Met overwinningen in zowel de sprint- als hoofdrace op Silverstone en Barcelona gaf hij direct zijn visitekaartje af. De Brit, die Lewis Hamilton en Max Verstappen noemt als zijn grote voorbeelden, combineert zijn racecarrière met een sterke focus op zijn academische prestaties, waarbij hij zelfs enkele examens vervroegd aflegt. Er zit dus ook een flinke dosis intelligentie in die op het asfalt zomaar goed van pas zou kunnen komen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Tim Tramnitz
Een nieuw talent dient zich aan bij Red Bull Racing, net zoals Goethe afkomstig uit de Duitse jeugd. De 20-jarige Tim Tramnitz uit Hamburg mikt erop om de opvolger te worden van Sebastian Vettel - niet geheel bij toeval ook zijn grote raceheld. Tramnitz, die sinds zijn zevende jaar achter het stuur zit, heeft zich in de afgelopen jaren stap voor stap opgewerkt door de juniorenklassen met indrukwekkende prestaties.
Tramnitz' carrière kreeg een boost in 2020 toen hij als rookie direct indruk maakte in het ADAC Formule 4-kampioenschap. Een jaar later bevestigde hij zijn potentieel door zowel in de Duitse als Italiaanse F4 als tweede te eindigen. Dit was een uitstekende prestatie, met name omdat hij dit in twee klassen tegelijkertijd deed. Een van zijn meest memorabele races vond plaats op de Red Bull Ring, waar hij vanaf poleposition startte, terugviel naar P17 door wisselende weersomstandigheden, maar zich vervolgens spectaculair terugvocht naar de overwinning.
In 2023 maakte Tramnitz de overstap naar het Formula Regional European Championship, waar hij direct zijn visitekaartje afgaf. Met overwinningen op onder andere het historische circuit van Hockenheim en diverse podiumplaatsen op iconische circuits als Spa-Francorchamps en Monza, eindigde hij het seizoen als derde in het kampioenschap.
Enzo Deligny
Enzo Deligny, geboren op 17 april 2008 in Shanghai, is een Frans-Chinese autocoureur die uitkomt onder de Franse vlag. Als zoon van een Franse vader, voormalig kampioen in de Polo Cup China in 2013, en een Chinese moeder, begon Deligny op vijfjarige leeftijd met karten op het Shanghai International Circuit. In 2015 verhuisde hij met zijn familie naar Los Angeles, waar hij opviel door sterke prestaties in de Amerikaanse kartscene, waaronder een tweede plaats bij de prestigieuze SKUSA SuperNationals en overwinningen in de SKUSA SpringNationals en de Challenge of the Americas in 2019 en 2020.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
In oktober 2020 zette Deligny de stap naar Europa om zijn kartcarrière voort te zetten op het hoogste niveau. Aldaar behaalde hij een tweede plaats in de ROK Cup International Final in Franciacorta, wat hem een contract opleverde bij het fabrieksteam van Parolin voor het seizoen 2021 in de OK-Junior categorie. Na meerdere top 8-finishes boekte hij zijn eerste Europese overwinning in Campillos tijdens de Champions of the Future-serie. Het daaropvolgende jaar promoveerde hij naar de OK-klasse, waar hij op dertienjarige leeftijd een van de jongste deelnemers was. Kort voor zijn veertiende verjaardag behaalde hij zijn eerste overwinning in deze categorie in Sarno en eindigde als vice-kampioen in de WSK Euro Series.
In 2023 maakte Deligny de overstap naar het formuleracen en sloot hij zich aan bij het Red Bull Junior Team. Hij nam deel aan het Spaanse Formule 4-kampioenschap met Campos Racing en werd daar de hoogst geklasseerde rookie. Zijn indrukwekkende debuut in de eenzitters werd gekenmerkt door twee overwinningen en een vierde plaats in het algemene klassement. Deze prestaties benadrukken zijn potentieel en maken hem een veelbelovend talent binnen de Red Bull-gelederen.
Enzo Tarnvanichkul
Enzo Tarnvanichkul, geboren op 2 januari 2009 in Thailand, is een veelbelovende jonge autocoureur die sinds 2023 deel uitmaakt van het juniorenteam van Red Bull. Zijn passie voor racen begon op jonge leeftijd en sindsdien heeft hij furore gemaakt in de kartingwereld. In 2022 won Tarnvanichkul het FIA Karting World Championship in de OK-Junior categorie, waarmee hij zijn naam vestigde als een rijzende ster in de autosportwereld.
In 2023 deed hij daar nog een schepje bovenop door deel te nemen aan zowel het FIA Europese als het Wereldkampioenschap karten, ondersteund door Prema en Kart Republic. Zijn deelname aan deze kampioenschappen bood hem de kans om zijn vaardigheden verder te ontwikkelen en ervaring op te doen tegen andere talenten. In 2024 maakte Tarnvanichkul de overstap naar de eenzitters en nam hij deel aan het Spaanse Formule 4-kampioenschap met Campos Racing.
James Egozi
James Egozi, geboren op 12 februari 2007 in Miami, Florida, is een Amerikaanse autocoureur die sinds 2024 deel uitmaakt van Red Bulls opleidingstraject. Op achtjarige leeftijd stapte Egozi al in de karts en verreed hij zijn eerste internationale race, de Rotax Grand Finals in Sarno, Italië. De prefinale won hij daar, om in de finale vierde te worden. Het zette hem op de kaart in Europa, om vervolgens terug in de Verenigde Staten de Florida Winter Tour te winnen in 2017 en 2018.
Er zat meer in het vat bij Egozi, want in 2019 keerde hij terug naar Europa, waar hij zich aansloot bij Tony Kart Racing. Gedurende zijn periode bij dit team won hij twee World Series of Karting-titels (in 2021 en 2023). Zijn succes in de karts heeft hem een plekje in het juniorenteam van Red Bull opgeleverd.
In 2019 zette James de stap naar Europa en sloot hij zich aan bij het officiële Tony Kart Racing Team, het fabrieksteam van 's werelds grootste kartfabrikant. Gedurende vijf jaar met het OTK Racing Team behaalde hij twee World Series of Karting-kampioenschapstitels in 2021 en 2023 en wist hij poleposities te veroveren in elke categorie waarin hij deelnam. Deze successen leidden tot zijn toetreding tot het Red Bull Junior Team en deelname aan het Spaanse Formule 4-kampioenschap met Campos Racing in 2024. Hij werd achtste in zijn debuutseizoen, maar de komende jaren is er voor de zeventienjarige nog voldoende ruimte om te groeien.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties