Waché analyseert Verstappens achtervleugel-opmerking: 'Ik verwerp zijn commentaar zeker niet' Formule 1
Formule 1

Waché analyseert Verstappens achtervleugel-opmerking: 'Ik verwerp zijn commentaar zeker niet'

Waché analyseert Verstappens achtervleugel-opmerking: 'Ik verwerp zijn commentaar zeker niet'

Red Bull Racing is druk bezig met het oplossen van de problemen die de RB20 in 2024 had. Technisch directeur Pierre Waché liet onlangs al weten dat de correlatieproblemen nooit helemaal verholpen zullen worden. Ze hopen echter wel dat de balansproblemen niet meegaan naar het 2025-seizoen. Waché gaat in op de balansproblemen en op de opmerkingen van Max Verstappen over een specifieke achtervleugel.

Waché was richting het einde van het 2024-seizoen enigszins sceptisch over het proces van de auto voor het aankomende seizoen. De Fransman liet optekenen dat hij niet vol vertrouwen zat, maar naar zijn idee moet je dat als ingenieur nooit zijn. 'Want als je vol vertrouwen bent, dan ben je dood', zei hij tegenover Motorsport.com. Hij weet als geen ander dat er altijd een nieuw probleem opduikt als het ene probleem is opgelost. 'Je bent dan misschien niet dood, maar je bent dan niet meer in deze business', lacht Waché in gesprek met de Nederlandse tak van Motorsport.com.

De technisch directeur en zijn team zijn bezig om de fundamentele problemen van de RB20 op te lossen en niet mee te nemen naar de RB21. Het is geen makkelijk proces. 'Het is duidelijk dat de balansproblemen het allergrootste punt voor ons zijn', vervolgt Waché. Verstappen kampte regelmatig met onbalans in de auto, waardoor de bolide bijna onbestuurbaar werd. 'Als je een probleem hebt met de balans, probeer je de auto zo af te stellen dat je geen balansprobleem meer hebt. Maar als je de hele afstelling baseert op het tegengaan van die problemen, dan creëer je nog meer problemen, zoals bandenslijtage, ongemakken over de hobbels, en problemen met rijcomfort.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pierre wache redbullracing cota zaterdag 2024
Waché en zijn team focussen zich voornamelijk op de balansproblemen.

Hobbels en kerbs zullen vervelend blijven

Volgens Waché veroorzaakt het een sneeuwbaleffect. 'Als je naar de tractie kijkt, terwijl het echte probleem bij het ingaan van de bocht ligt, heeft het in principe geen zin om naar de tractie te kijken. In dat geval moet je jezelf eerst focussen op het ingaan van de bocht, dus op de diepere oorzaak', legt hij uit. Daarom is Red Bull ook bezig met de balans, die de overige problemen veroorzaakt. 'Dat betekent niet dat we ons niet zullen focussen op de rest, maar we moeten ons eerst richten op de balansproblemen', aldus Waché.

Verstappen gaf in 2024 aan dat de auto vooral moeite had met hobbels en kerbs. Op circuits als Monaco en Canada was de performance van de RB20 naar zijn idee dramatisch. Waché waarschuwt dat die problemen niet opeens zullen verdwijnen in 2025. 'We proberen die dingen ook te verbeteren, al begint het bij het begrip van de balansproblemen en de set-up die is gebruikt om dat te corrigeren', zegt hij. Het is de bedoeling dat Red Bull aankomend seizoen niet meer kampt met onderstuur in de ene bocht en overstuur in de andere bocht.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen monaco rb20 2024 red bull racing zondag 1 hairpin loews
Circuits als Monaco zullen lastig blijven voor de Oostenrijkse renstal.

Verstappens opmerking over specifieke achtervleugel

Naar het idee van Verstappen hadden die balansproblemen op sommige circuits iets minder prominent kunnen zijn als Red Bull had geïnvesteerd in een low downforce wing. Het team koos ervoor om het geld ergens anders in te stoppen, waardoor ze wel moeite kregen op circuits als Monza, Bakoe en Las Vegas, waar topsnelheid en drag een grote rol spelen. In Las Vegas moest Red Bull de vleugel daarom zelf trimmen. Verstappen vond het jammer dat het team ervoor koos om die weekenden 'weg te gooien'.

'Het heeft met het budgetplafond te maken', stelt Waché. 'Het is niet zo dat iets slechter is, puur omdat je een andere vorm hebt dan andere teams', zegt de Fransman, die het dus iets anders lijkt te bekijken dan Verstappen. 'Als je enorme balansproblemen had, dan weet ik niet of die achtervleugel het grootste probleem was. We zullen ernaar kijken, wat we voor volgend seizoen doen en of we iets beters kunnen vinden. Ik verwerp zijn commentaar dat we niet genoeg hebben gedaan zeker niet, maar dat betekent niet automatisch dat we een betere oplossing vinden.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Waché analyseert Verstappens achtervleugel-opmerking: 'Ik verwerp zijn commentaar zeker niet'
Waché lijkt het niet per se nodig te vinden om een low downforce wing te ontwikkelen als het probleem daar niet inzat.

Waché wijst erop dat het hebben van een andere vleugel niet direct betekent dat een weekend de prullenbak in kan. In 2024 was het vooral een samenloop van omstandigheden waardoor de auto zo slecht aanvoelde. 'Er bestaat een verschil tussen zeggen: anderen hebben dat en dat is beter, en open-minded zijn. Met dat laatste ben ik het volledig eens. We moeten kijken wat de beste oplossing voor onze auto is. Maar als je wel een speciale vorm ontwikkelt en je daar een tiende langzamer bent, waarom zou je die dan meenemen?' aldus Waché.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws