Mercedes-teambaas Toto Wolff ging in de persconferentie voor teambazen helemaal los op een journalist die kritisch was op de organisatie van de Grand Prix in Las Vegas, nadat de eerste vrije training al snel werd stilgelegd vanwege problemen met de putdeksels, waarna de tweede vrije training tot diep in de nacht werd uitgesteld. Een dag later lijkt hij nog geen spijt te hebben van zijn uitbarsting.
Carlos Sainz raakte na acht minuten een losgeraakt putdeksel, waarna de sessie stilgelegd werd en niet meer hervat werd. Vervolgens moest er werk aan alle putdeksels verricht worden. Dat nam vele uren in beslag, waardoor de sessie drie uur later dan verwacht afgelopen was. Dat gebeurde uiteindelijk zonder fans, aangezien deze het circuit voor VT2 moesten verlaten nadat de beveiligers naar huis gingen.
Wolff wilde ondanks het drama in Las Vegas geen negatief woord horen over het weekend. 'Het zijn altijd dezelfde mensen die overal negatief over zijn', luidt de nogal negatieve instelling van de Oostenrijker. 'Als je naar dit pitcomplex kijkt, en naar de moeite die hier gedaan is om in twee jaar tijd een circuit op te zetten, midden in Las Vegas op The Strip, dan is het gewoon misplaatst over dit soort kleinigheidjes te zeuren', deelt Wolff bij Sky Sports Deutschland, waar hem gevraagd werd naar zijn uitbarsting.
De teambaas van Mercedes lijkt dus nog steeds achter zijn uitbarsting te staan. 'Voor mij voelde het zo, en daardoor liep de emmer bij mij over, dat er een journalist binnen kwam stormen en begon te brullen dat de baan niet goed was, en dat is totaal onterecht. Dat is niet eerlijk ten opzichte van alle prestaties die zijn neergezet', aldus Wolff.
Het voorval leverde Sainz overigens een gridstraf van tien plekken op. De Spanjaard moest van een nieuw chassis, een nieuwe power unit, en een nieuwe batterij voorzien worden. Die batterij is er eentje meer dan toegestaan, en dus krijgt Sainz straf. Volgens verschillende verslaggevers zouden negen van de tien teambazen gepleit hebben voor het feit dat Sainz geen straf zou moeten krijgen. McLaren-teambaas Zak Brown gaf aan dat de dwarsligger vermoedelijk een concurrent van Ferrari was, en leek daarmee op Wolff te wijzen.
Bandenmanagement cruciaal
Naast de uitbarsting van Wolff, kwam de derde vrije training ook nog ter sprake. George Russell sloot die sessie verrassend als snelste af, nadat Alexander Albon voor een rode vlag zorgde, en zo vermeed dat de Red Bull Racing- en Ferrari-coureurs nog een laatste kwalificatierun konden doen. 'George werd steeds sneller, en dat was niet het geval bij andere teams op de tweede set banden', zo merkt Wolff een positief puntje op. Juist dat bandenmanagement zal volgens Wolff bepalend zijn tijdens de race. 'Als je eenmaal begint te glijden, is dat het begin van het einde.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties