Peter Windsor ziet dat er steeds meer polarisatie in de Formule 1 is, waarbij Max Verstappen pleit voor focus op het racen, terwijl Lewis Hamilton de voorkeur geeft aan een grote show. Windsor is het helemaal eens met Verstappen, en is dankbaar dat de wereldkampioen zich uit durft te spreken. Daarnaast deelde Windsor nog een sneer aan Toto Wolff uit, en blikte hij terug op de tweede vrije training.
'Het was complete chaos op de openingsdag', zo opent Windsor in zijn YouTube-analyse. 'Ik heb echt problemen met de reactie van Toto Wolff op het verhaal met de putdeksels. Hij zei: ach, het is maar een putdeksel, dat zijn we op zaterdag alweer vergeten, dit is een geweldig evenement, move on! Ik weet niet of Alpine of Ferrari, die een chassis én een power unit verloren, zo blij ermee zijn dat het wordt weggelachen met: get a life, het is maar een putdeksel.' Putdeksels zijn al langer een probleem, dus waarom is dit probleem niet eerder vastgesteld?'
Verstappen en Hamilton staan ver uit elkaar
Onder meer in Azerbeidzjan en Maleisië waren er eerder al problemen met putdeksels. 'Je zou zeggen dat ze hier bovenop zouden zitten in Las Vegas, maar dat was niet zo. Ik vind ook dat Max Verstappen compleet gelijk heeft. Zijn uitspraken worden uit verband getrokken, want hij zei dat het 99 procent show is en maar één procent een sportevenement. Wat hij daarmee bedoelt, denk ik, is dat het een dom circuit is, met weinig bochten waar je je echt coureur voelt', zo sluit de 71-jarige zich aan bij Verstappen.
'Dit brengt een polarisatie in de Formule 1 in beeld, waarbij Max zegt dat hij gewoon zijn werk wil doen en niet betrokken wil raken bij dit soort poespas. Aan de andere kant heb je Lewis Hamilton, die hiervan houdt en zegt dat het geweldig is voor de Formule 1, alles wordt bigger and better', merkt Windsor het contrast op tussen beide wereldkampioenen. 'Ik kies hier toch voor de kant van Max.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Ik geloof ook niet in bigger is better. Dat is een cliché in de moderne samenleving, maar ik vind dat het schadelijk is. In plaats van dingen gewoon goed te doen, is er een constante druk, dat alles beter en groter moet worden. Daarnaast toont het aan waar de Formule 1 naartoe gaat. Liberty Media heeft een nieuw publiek geïntroduceerd, dat liever de dingen achter de schermen ziet dan gewoon het racen. Dat is natuurlijk een probleem, want het geld komt binnen door het racen', voegt de Brit toe.
'Hamilton zegt dat er geweldig geracet zal worden. Ik weet zeker dat er veel ingehaald zal worden, met twee DRS-stukken, maar is dat goed racen?' vraagt Windsor zich af. 'Is het wel een goed circuit voor echte coureurs? Het antwoord is nee. Er zijn niet veel goede bochten of snelle bochten, zoals Verstappen zegt. Ik ben heel blij ermee dat een coureur dat uitspreekt, en alle lof voor Max dat hij bereid is om dit te zeggen en daarmee tegen de stroom inzwemt.'
Ferrari sterk in Vegas
Vervolgens legde Windsor in een nieuwe analyse de aandacht op de tweede vrije training. 'Het leek best veel op Jeddah wat betreft de beelden die we zagen, en het accelereren uit negentiggraden-bochten. Verder waren er wat chicanes en hele lange rechte stukken. Ferrari was zoals verwacht erg snel, ook omdat ze een hoge topsnelheid hebben. Ze hebben niet de aerodynamische efficiëntie die Red Bull Racing wel heeft, maar de rechte stukken zijn hier zo lang, dat het een mooi voordeel is voor Ferrari. Dat benutten de beide coureurs goed.'
Voor één van beide coureurs staat er op zondag hoe dan ook een inhaalrace op het programma. 'Leclerc zag altijd snel uit als hij op de baan was. Sainz deed het ook goed na de shock van wat er in de eerste training gebeurd was. Het is erg zuur voor hem dat hij nu gridstraffen krijgt. Je zou zeggen, dat gezien de omstandigheden en de schade, dat hij geen straf zou krijgen. Een regel is een regel, maar misschien dat Ferrari protest aantekent.'
Verstappen sterk in de long run, Mercedes zwak
'Pérez deed een goede run op de zachte band, terwijl Max bij het einde van het rechte stuk veel van de baan schoot', zag Windsor. 'Misschien had hij zijn banden niet op temperatuur of was hij te hard aan het pushen. Dit soort dingen doet hij vaak op een vrijdag, niks om je zorgen over te maken. In dit geval stond hij slechts zesde met de Red Bull.'
'De baantemperatuur was met vijftien graden erg laag, maar de long runs zagen er niet verkeerd uit, al was het in de eerste ronden lastig om grip te vinden, en de rechte stukken helpen niet erbij om de banden op temperatuur te krijgen. Met veel brandstof aan boord was het lastig om ze goed te vergelijken, maar aan het einde reden Max en Charles een vergelijkbaar schema', zag Windsor. 'Op basis daarvan was Max vrij tevreden met hoe Red Bull het deed met volle tanks. Voor Mercedes zag het niet goed uit met brandstof aan boord. Red Bull leek het compromis goed gevonden te hebben, en Ferrari was ook vrij goed, als je in acht neemt dat ze niet zoveel downforce hebben als Red Bull.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties