Formule 1-journalist en voormalig teammanager Peter Windsor is lyrisch over de kwalificatieronde van Max Verstappen in Australië. Naar het idee van de Brit zien we Verstappen niet vaak op de absolute limiet, maar was die laatste ronde in Q3 een uitstekend voorbeeld van wat er gebeurt als hij echt ervoor gaat zitten. De manier waar op hij de poleposition behaalde, was het moment waarop Windsor Verstappens klasse echt naar voren zag komen.
De drievoudig wereldkampioen pakte de snelste tijd in Q3 van de kwalificatie in Melbourne, maar niet met zo'n overtuigende marge als we van hem kennen. Red Bull Racing moest nog zoeken naar de balans tijdens de eerste twee sessies van de kwalificatie en het was te merken dat de Nederlander niet tevreden was met het gedrag van zijn bolide. Hij klaagde vooral over onderstuur. Het team voerde wat kleine veranderingen door, en toen kwam het allemaal samen in Q3. 'We praten hier vaak over Adrian Newey en hoe goed hij en zijn team zijn bij Red Bull', trapt Windsor af in zijn analyse op zijn YouTube-kanaal. 'Soms ben ik schuldig aan te veel praten over Adrian, maar ik wil deze keer zeggen dat de RB20 uitstekend presteerde rond Melbourne. Ze hebben het echt goed voor elkaar gekregen na veel kleine haperingen onderweg en de pogingen om de superzachte Pirelli's aan de praat te krijgen.'
De laatste run van Verstappen maakte Windsor sprakeloos. 'Toen Max onder de 1:16 dook, en een 1:15 deed, dat was de puur onvervalste Verstappen die we kennen', gaat de Brit verder. 'En dat is wat Adrian zeker leuk vindt aan Max, omdat hij dat laatste beetje uit de auto kan halen dat waarschijnlijk maar heel weinig coureurs nu kunnen, waarschijnlijk de enige coureur ter wereld gezien zijn ervaring met Adrian.' Verstappen stond onder druk van Ferrari, en dan met name Carlos Sainz. De twee voormalig teamgenoten wisselende de snelste sectortijden uit. Tot aan Q3 was de Spanjaard telkens sneller. 'Hij kon nooit ontspannen omdat Ferrari zo goed was. Het moment waarop hij sneller was, troefde Ferrari hem weer af. Dus hij moest opnieuw. We zien Max niet vaak op de absolute limiet, maar we zagen het wel in die tweede run van Q3. Echt een fantastische ronde. Teleurstellend genoeg liet de regie de ronde niet op tv zien', aldus Windsor.
Tekst gaat verder onder de foto.
Zijn lofzang voor de ronde van de Nederlander hield daar niet op. Vooral omdat de unieke aard van Albert Park het zo lastig maken voor een coureur om uit te blinken. 'Maar Max... Gewoon briljant', concludeert Windsor. 'Er is niets als de sleutelbocht of het sleutelelement dat de auto moet hebben. En Max pakte de pole omdat hij gewoon echt heel goed presteerde in elke sector en het allemaal samenviel als de perfecte ronde', vervolgt de voormalig teammanager. Windsor zag iedereen bezig zijn met zijn banden, en Verstappen kreeg de balans perfect voor elkaar in alle drie de sectoren. 'Maar het was hard werken. Hij kwam vanochtend in VT3 naar buiten op de medium banden om de auto daarop af te stellen, maar verwarrend genoeg was de auto even snel op mediums als op de zachte band.'
Windsor ziet vertrek van Sainz als verlies voor Ferrari
Naast Verstappen vond Windsor dat Sainz ook erg uitblonk. De Madrileen onderging twee weken geleden nog een operatie vanwege een blindedarmontsteking, en pakte op de kwalificatiedag in Melbourne de tweede plek. Teamgenoot Charles Leclerc kwalificeerde op de vijfde plek. 'Het was echt, echt een goede sessie voor hem', zegt Windsor. 'Een goed weekend tot nu toe. Hij was gewoon super, absoluut super. Hij had het perfect voor elkaar om op de eerste startrij te staan en zelfs niet op de tweede rij. Het zegt veel over Sainz en hoe hij op dit moment rijdt en hoe hij zich heeft verbeterd, en dat is niet op een neerbuigende manier bedoeld. Hij is echt enorm verbeterd de afgelopen achttien baanden. Het is zo jammer dat hij constant moet nadenken: nou ja, wat ga ik doen in 2025? En dat Ferrari hem niet houdt.'
Sainz heeft het volgens Windsor ontzettend goed gedaan, vooral als er rekening wordt gehouden met het feit dat hij één kwalificatie en één race heeft moeten missen vanwege zijn operatie. Hij maakt dus samen met Verstappen de eerste startrij compleet. Sergio Pérez klokte de derde tijd, maar vanwege een gridstraf start hij zesde. 'Ik denk dat Sergio het ook erg goed deed op het einde', zegt Windsor. 'Ik bedoel, hij zal nooit een Max-ronde rijden. Het perfect beheren van de auto wanneer de banden een beetje beginnen te glijden, daar draaide de ronde van Max om', legt de Brit uit. 'We praten vaak over de omstandigheden waar Max zo goed in is. Deze keren draaide het allemaal om het managen van die zachte band. Ik denk dat Charles over het randje ging. Ik zeg vaak dat Charles een vergelijkbare coureur is, maar dit is waar Max' klasse echt naar voren komt.'
Tekst gaat verder onder de foto.
'Mercedes werd weggeblazen door haar klantenteam'
Waar Ferrari en Red Bull met kop en schouders boven de rest uitstaken, pakte ook McLaren een succesje tijdens de kwalificatie door Mercedes te verslaan. Het was voor de Zilverpijlen een zaterdag om te vergeten met Lewis Hamilton op P11 en George Russell op P7. Het ging aanzienlijk beter bij de heren van McLaren, die op P4 en P6 kwalificeerden. 'Ze werden weer weggeblazen door haar klantenteam', zucht Windsor. 'Een zeer, zeer zwakke prestatie van Mercedes. Je hebt mij niet nodig om dat te zeggen, dat zullen ze wel weten.' Er werd constant gezegd dat Mercedes het goed zou doen op een circuit als Albert Park, maar dat was dus niet zo. 'Het is gewoon triest om te zien, al is triest wellicht niet het goede woord. Het was illustratief voor waar Mercedes zich op dit moment bevindt, namelijk in grote problemen. Ze kunnen McLaren niet verslaan in een gevecht.'
Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement af bij Viaplay.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties