Helmut Marko kan zijn geluk niet op na weer een poleposition voor Max Verstappen. De Red Bull Racing-adviseur zag zijn goudhaantje na wat kleine problemen in Q1 weer excelleren in het laatste en allesbeslissende kwalificatiesegment. De Oostenrijker is lyrisch over de poleronde van Verstappen en hij geeft Ferrari een kleine steek onder water.
De kleine verschillen in de derde vrije training beloofden een spannende strijd om de poleposition op het Albert Park Circuit en na die leek er na Q2 ook te komen. Verstappen was vooral in Q1 niet helemaal in zijn element en de Nederlander klaagde over onderstuur. In Q3 stond de regerend wereldkampioen er echter weer en blufte hij iedereen af, zo zag ook Marko, die niet alleen lovende woorden over heeft voor Verstappen.
'Het was een ongelooflijk samenspel tussen de ingenieurs, de bandenspecialisten en Max (Verstappen, red.), begint een zeer tevreden Marko na afloop van de kwalificatie tegen het Duitse Sky. 'De kleinste wijzigingen, iets meer bandendruk, iets meer voorvleugel', zo vat hij de kwalificatie van Red Bull samen. In het begin van de kwalificatie klaagde hij nog over onderstuur, maar het was geen groot probleem. Langzaam maar zeker konden we de limiet opzoeken. En Max reed weer een geweldige ronde. Hij managede de banden nagenoeg tot in perfectie. Alles klopte in de laatste run. Dat hadden we niet verwacht, maar we zijn blij', aldus Marko.
Klein steekje naar Ferrari
Ergens waren de kleine problemen voor Verstappen in Q1 een kleine zegen voor Red Bull, zo zegt Marko. 'Het probleem was dat de banden in de derde sector oververhit raakten. In de voorlaatste bocht verloren we daardoor de voorsprong die we op hadden gebouwd. We wisten dus waar we aan moesten werken en dat dit zo goed gelukt is: complimenten voor het hele team', looft Marko, die zijn team nogmaals looft.
'Ik heb weinig fouten kunnen zien in de ronde van (Carlos, red.) Sainz', reageert de Oostenrijker vervolgens op de vraag of Ferrari misschien nerveus werd van Verstappen. 'Hij (Sainz) was zelfs de snelste in de eerste sector en ik weet eigenlijk niet waarom Charles (Leclerc, red.) zijn ronde heeft afgebroken. Oh, door een kleine fout? Het is goed dat je de druk op kan voeren. Ferrari dacht dat ze ons wel zouden verslaan hier, dus dit geeft nog meer voldoening', lacht Marko.
Belangrijkste tegenstander in de race
Maar na zo'n goede kwalificatie, wie moet Red Bull dan vrezen in de race? Wie is de belangrijkste concurrent van de kampioensformatie? 'Dat is duidelijk Ferrari', is Marko stellig. 'Bandenmanagement zal een belangrijke rol spelen, maar ook de safetycar kan roet in het eten gooien. Er zijn echter meer dingen die een optimale planning in de war kunnen schoppen, maar de poleposition is in ieder geval een goede uitgangspositie', lijkt Marko nog niet vooruit te willen lopen op een mogelijke zege.
Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement af bij Viaplay.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties