Peter Windsor is geen liefhebber van de kerbstones van Paul Ricard, zo laat hij weten in een analyse op zijn YouTube-kanaal. Volgens hem zijn er betere, makkelijkere en logischere manieren om ervoor te zorgen dat de coureurs niet over de baanlimieten gaan. Ook kijkt hij naar een incident uit het verleden, waarbij iemand over de zogeheten 'broodjes' reed, werd gelanceerd en zijn nek brak.
Tijdens de vrije trainingen voor de Grand Prix van Frankrijk zagen we enkele coureurs over de kerbs gaan aan de buitenkant van bocht 2. Met name Valtteri Bottas in VT1 en Max Verstappen in VT2 hadden er last van. De twee liepen voorvleugel schade op door te hard over de kerbs te gaan. Met het budgetplafond is dergelijke schade zeer kostbaar, gezien een vleugel al over de ton gaat in prijs.
Kritiek van teams op 'broodjes'
Ron Meadows, sportief directeur bij Mercedes, liet zijn ongenoegen weten aan wedstrijdleider Michael Masi over de kerbs. Jonathan Wheatley van Red Bull Racing vroeg aan Masi of zijn team het stukje carbon dat Verstappen verloor weer terug kon worden gegeven aan het team ter reparatie van de voorvleugel, ook vanwege de prijs van een vleugel. Windsor sluit zich aan bij de teams in hun kritiek.
'Ik moet zeggen dat ik erg verrast ben door het feit dat de Formule 1 de kant is opgegaan van de broodjes', verklaart een verbaasde Windsor. Zo kijkt hij naar het ongeluk van Alex Peroni uit de Formule 3 in 2019 op Monza: 'Hij ging alleen maar een beetje wijd, maar de auto werd gelanceerd en hij had veel geluk dat het 'slechts' een gebroken nek was. Dat is een zeer serieus incident.'
Windsor begrijpt kerb-tactiek van de FIA niet
Volgens de Formule 1-expert zijn er genoeg mogelijkheden om af te stappen van de broodjes. Zo gebruiken veel banen in het Verenigd Koninkrijk, het thuisland van Windsor, sensoren naast de baan om te meten of iemand te ver over de baanlimieten ging: 'Daar hebben ze die sensoren zitten in de kerbs. Dat lijkt mij een logische en veiligere optie om een coureur te bestraffen. Ik begrijp niet waarom we dat doen hier met die broodjes.'
In Oostenrijk, tijdens de twee Grands Prix na die in Frankrijk aankomend weekend, worden de broodjes mogelijk opnieuw gebruikt om coureurs ervan te weerhouden om over de limiet te gaan. Dit was in het verleden namelijk ook al het geval. 'Maar toen hadden ze er ook al problemen mee', vertelt Windsor verder die tevens uitkijkt naar de reactie van Masi op alle kritiek op de kerbs.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties