Het team van Williams bezet momenteel de laatste plek in het kampioenschap en zal deze naar alle waarschijnlijkheid ook behouden richting het eind van het seizoen. De Britse renstal had dit seizoen gehoopt om sprongen te maken en op lange termijn weer mee te doen om te prijzen, maar aan deze hoop kon men niet voldoen. De afgelopen jaren ontbrak het aan investeringen, hetgeen duidelijk terug te zien is in de prestaties.
In vier van de vijf voorgaande seizoenen eindigde de legendarische constructeur ook onderaan de lijst. Vorig seizoen ging deze titel kortstondig naar het team van Haas, maar dat team is dit seizoen een stuk competitiever. In de afgelopen vier jaar sprokkelde Williams slechts 39 punten bijeen. De FW44 van dit seizoen heeft simpelweg te weinig downforce. Een pijnlijke illustratie hiervan is de Grand Prix van Italië. Men haalde weliswaar met Nyck de Vries nog punten binnen, maar dit gebeurde met de zogenaamde 'high-downforce' afstelling.
'Het pakket met de hoogste neerwaartse druk, werd gebruikt op de baan waar alle andere teams de neerwaartse druk zoveel mogelijk willen beperken om minder luchtweerstand te hebben op de rechte stukken. Alleen de topsnelheid is dus op orde bij het team van Williams', zo luidt de pijnlijke conclusie van Auto, Motor und Sport. In de lastige omstandigheden op Suzuka volgde wederom een puntenscore, ditmaal door Nicholas Latifi, die door een gewaagde bandenstrategie zijn plek in de top tien veiligstelde. Strijdend voor de punten moet ook Williams concluderen dat het gehoopte herstel te lang op zich laat wachten.
'Updates aan fabriek broodnodig'
Het Duitse autosportmedium zag een aantal broodnodige updates worden doorgevoerd sinds de overname door Dorilton Capital. Allereerst werd de windtunnel vernieuwd en werd er een nieuwe machine aangeschaft om het chassis aan te passen. Ook een testbank voor de motoren en de daaraan verbonden systemen zou moeten worden aangeschaft, maar dit is te kostbaar. 'Om zich te kunnen richten op de belangrijkste onderdelen van de wagen, koopt Williams de krachtbron en toebehoren daarom bij Mercedes.'
Om de weg omhoog in te kunnen slaan, moet er bij Williams een complete revisie komen van de manier waarop processen plaatsvinden, zo stelt AMuS voor. 'De nieuwe top van de renstal moet zich eerst maar eens wagen aan de kern van het bedrijf. De oude processen moeten om worden gegooid en het geheel weer worden samengesmeed.' Daarnaast heeft het team ook geduld nodig, vooral ook de coureurs. 'De komende jaren zullen de prestaties niet meevallen. Gelukkig hebben ze Alex Albon, die van Red Bull weet hoe een topteam werkt. Daarnaast hadden ze iemand als de Vries goed kunnen gebruiken, maar die koos voor het betere team (AlphaTauri, red.).'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties