Lewis Hamilton verloor de Grand Prix van de Verenigde Staten, maar wist de schade optimaal te beperken. Naast een tweede eindklassering wist de Engelsman ook nog eens een extra punt te pakken voor de snelste raceronde. Dat terwijl er in de slotfase van de race toch voldoende kapers op de kust lagen. Waarom besloten de diverse heren die in de gelegenheid stonden om de snelste raceronde te veroveren, dit toch maar niet te doen?
De vraag is voor Sergio Pérez misschien wel het meest relevant. De Mexicaan assisteert Max Verstappen in de titelstrijd tegen de Brit, en doet dit de afgelopen weken zeer verdienstelijk. Door Hamilton die snelste raceronde te ontnemen, zou hij een extra punt wegnemen bij de directe concurrent van zijn Nederlandse collega, maar uiteindelijk was het Red Bull Racing dat weigerde over lijken te gaan voor het coureurskampioenschap.
Christian Horner gaf na afloop van het evenement volgens Auto, Motor und Sport immers aan dat ze het niet eerlijk vonden om Pérez die podiumplek te ontnemen, al zou dat Hamilton een punt kosten. 'Het zou te meedogenloos zijn om Pérez dat aan te doen', merkte de Brit op. Had hij een pitstop gemaakt dan was Charles Leclerc namelijk voor hem geëindigd. Dat kon Red Bull simpelweg niet van Checo vragen, naast het feit dat ze in het constructeurskampioenschap er relatief twee punten op achteruit waren gegaan.
En Leclerc dan?
Naast het feit dat Leclerc bij een pitstop ook Pérez vrij spel had gegeven, zat een extra pitstop voor de snelste raceronde er ook voor de Monegask niet in. Bij het Duitse sportmedium wordt tevens toegelicht waarom: 'We hebben het overwogen, maar we zagen er om verschillende redenen vanaf. Het leek ons te riskant', merkte Mattia Binotto, de leider van Ferrari, op. Verder ging hij er niet op in waarom dit in het Italiaanse kamp als risicovol zag.
Leclerc gaf marginaal meer informatie vrij: 'We waren het gat naar Pérez aan het dichten. Op een gegeven moment dacht ik hem zelfs nog bij te kunnen halen. Een pitstop brengt altijd risico met zich mee, en we besloten het dan ook niet meer te doen.' Uiteindelijk was het gat naar Pérez aan het einde van de race tien seconden, terwijl hij achter zich een gat van 24 seconden had naar Daniel Ricciardo. In het geval dat de pitstop zeer traag was geweest, had Leclerc dus meteen onder druk gestaan van de McLaren.
Also read
Domenicali vertrouwt in toekomst F1: 'Zie Verstappen, Russell, Norris, Leclerc en de rest'
Norris zonder druk van achteren
De laatste mogelijke kandidaat die zich had kunnen melden voor de snelste raceronde was Lando Norris. De jonge Brit kende van achteren geen druk, gezien Yuki Tsunoda bij lange na de pace van de MCL35M niet kon evenaren. Zodoende hoefde Norris het daar niet om te laten. Voor McLaren ging het echter meer om wat er vóór de McLaren-coureur gaande was. Norris reed namelijk langzamerhand naar Carlos Sainz toe, een van de directe concurrenten in de WK-strijd om P3.
Het gat tussen de twee voormalige teamgenoten was slechts acht tienden toen beiden de laatste keer de start-finishstreep overstaken. 'We hebben het niet gedaan omdat we met Norris bijna langs Sainz waren', legt McLaren-teambaas Andreas Seidl logischerwijs uit. Norris had nog één ronde nodig om een aanval te plaatsen, maar de geblokte vlag kwam te vroeg. Al deze factoren leidden dus tot het feit dat het Hamilton was die uiteindelijk met de snelste raceronde naar huis ging.
Bookmakers krijgen meer vertrouwen in wereldtitel Verstappen na zege in Amerika
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties