Elke coureur is anders en excelleert onder verschillende omstandigheden. Zo kent de huidige Formule 1-grid ware straatvechters, terwijl anderen zich bijvoorbeeld uitstekend voelen op extreem glad asfalt. Hoe zit het met de vorm van de rijders op het circuit waar we aankomend weekend naar afreizen? De coureurs gaan zich weer klaarmaken voor een sprintraceweekend op het circuit van Interlagos in de jacht naar waardevolle punten.
Vorig jaar werd er ook al een sprintraceweekend gehouden in Brazilië. Dat raceweekend was direct ook één van de meeste spannende Grand Prix-weekenden van het seizoen. De edities van 2018 en 2019 gaan ook de geschiedenisboeken in als één van de meest interessante en spannende races in de sport. In 2020 was er geen Grand Prix in Brazilië vanwege de coronapandemie. Mede hierdoor worden een aantal coureurs niet meegenomen in deze vormcheck. Yuki Tsunoda, Alexander Albon, Nicholas Latifi, Zhou Guanyu en Mick Schumacher reden allemaal minder dan twee Grands Prix in het Zuid-Amerikaanse land in de afgelopen vier jaar.
Verstappen en Hamilton lichtjaren voor op concurrentie
Coureur | Puntentotaal GP Brazilië 2018, 2019, 2021 | DNFs GP Brazilië 2018, 2019, 2021 |
1. Max Verstappen | 63 | 0 |
2. Lewis Hamilton | 56 | 0 |
3. Valtteri Bottas | 28 | 1 |
4. Carlos Sainz | 24 | 0 |
4. Pierre Gasly | 24 | 0 |
6. Daniel Ricciardo | 20 | 0 |
7. Sergio Pérez | 16 | 0 |
7. Charles Leclerc | 16 | 1 |
9. Sebastian Vettel | 8 | 1 |
10. Lando Norris* | 5 | 0 |
11. Esteban Ocon* | 4 | 0 |
12. Fernando Alonso* | 2 | 0 |
12. Kevin Magnussen* | 2 | 0 |
14. George Russell* | 0 | 0 |
14. Lance Stroll | 0 | 2 |
Max Verstappen en Lewis Hamilton waren in de afgelopen edities van de Grand Prix van Brazilië de meest succesvolle coureurs. De coureur van Red Bull Racing wist de meeste punten te pakken, terwijl Hamilton juist de meeste zeges op zijn naam wist te zetten. Verstappen wist echter tijdens beide races die hij niet wist te winnen op het podium te staan. Hamilton kende daarentegen één dramatische race waarbij hij de derde plek en misschien zelfs wel tweede plek voor het grijpen had, maar uiteindelijk genoegen moest nemen met een zevende plaats.
Also read
Pirelli verwacht weinig bandendegradatie in Brazilië: 'De strategieën zullen interessant zijn'
Ocon en Verstappen vechten het uit op en buiten de baan
In 2018 kwam Hamilton als eerste over de streep, maar het leek er een paar ronden op dat dit niet zou gebeuren. Verstappen was namelijk op weg naar de overwinning op het circuit van Interlagos, ondanks dat hij vanaf de vijfde plek moest starten. In de tiende ronde stond de Red Bull-coureur echter al op P2 na inhaalacties op Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel en Valtteri Bottas. Vanaf dat moment kon Verstappen achter Hamilton aan, die vanaf poleposition was gestart.
Verstappen reed ten opzichte van Hamilton wat langer door op zijn supersofts. In ronde 35 besloot de Nederlander naar binnen te duiken voor nieuwe banden, maar na een matige stop kwam hij weer achter Hamilton terecht. Dat mocht uiteindelijk niet baten voor de destijds viervoudig wereldkampioen, aangezien Verstappen hem in de veertigste ronde in wist te halen. Vier ronden later sloeg echter het noodlot toe voor de coureur van Red Bull. Esteban Ocon stond op een ronde achterstand, maar dacht dat hij meer snelheid had dan Verstappen, waardoor hij probeerde de leider van de race in te halen. Dat resulteerde in een crash, waardoor beide rijders spinden. Zowel Verstappen als Ocon hadden slimmer kunnen zijn in die situatie.
Verstappen wint merkwaardige race
Een jaar later was het wel Verstappen die aan het langste eind wist te trekken, ondanks dat een achterblijver bijna weer roet in het eten gooide. De Red Bull-coureur mocht vanaf poleposition beginnen en wist bij de start zijn positie te behouden, terwijl Sebastian Vettel, die achter hem begon, de tweede plek moest afstaan aan Hamilton. Tot en met ronde 21 was er niks aan de hand voor Verstappen. Hamilton kwam de pits in na de twintigste ronde en de Limburger dook een ronde later naar binnen. Dat liep echter niet goed af voor Verstappen aangezien hij Robert Kubica op zijn pad vond in de pitstraat en zo wat tijd verloor.
Binnen een ronde had Verstappen het echter allemaal weer goedgemaakt. De coureur kwam achter Hamilton terecht, maar na een slimme actie ten opzichte van Charles Leclerc kon de nu tweevoudig wereldkampioen achter de Mercedes-rijder aan. In bocht 1 was het klusje alweer geklaard. Vanaf dat moment kon de Red Bull-coureur weer aan zijn voorsprong gaan bouwen, maar deze voorsprong werd teniet gedaan door een safety car-situatie in ronde 52. Verstappen besloot naar binnen te duiken, terwijl Hamilton buiten bleef. Bij de herstart ging Verstappen echter alweer voorbij aan de man uit Stevenage.
De chaos was echter nog niet voorbij. Zes ronden na de herstart waren het de coureurs van Ferrari die elkaar uit de race haalden. De wedstrijdleiding zette opnieuw de safety car in, waardoor Hamilton besloot om naar binnen te duiken. Dat was goed nieuws voor Alexander Albon, want een podium leek nu binnen handbereik. Dat werd echter verpest door Hamilton, aangezien de Mercedes-coureur hem aantikte tijdens een inhaalactie. Pierre Gasly nam daardoor de tweede plek over. Hamilton probeerde hem in een soort dragrace nog te passeren, maar dat lukte niet. Daarnaast kreeg de Brit uiteindelijk ook een straf, waardoor hij zevende werd en Carlos Sainz de derde plek overnam.
Hamilton neemt revanche op diskwalificatie
De Grand Prix van Brazilië van 2021 werd overschaduwd door allerlei controversen. Het begon op vrijdag toen Red Bull een protest lanceerde tegen de achtervleugel van Hamilton. De DRS-vleugel van zijn bolide zou namelijk te ver opengaan. Verstappen werd ook onderdeel van de discussie. De coureur van Red Bull had namelijk de achtervleugel van zijn titelconcurrent aangeraakt terwijl de auto al in parc fermé stond. Hamilton werd uiteindelijk gediskwalificeerd voor de kwalificatie, waardoor hij de sprintrace achteraan moest starten. Verstappen kreeg een boete van vijftigduizend euro.
Hamilton wist tijdens de sprintrace een hoop posities goed te maken en eindigde hierdoor als vijfde. Op de zondag startte de zevenvoudig wereldkampioen op P10, aangezien hij een gridstraf had gekregen voor het verwisselen van zijn motor. In de race was Hamilton uiteindelijk een stuk sneller dan de concurrentie. In ronde 54 kreeg de Brit zijn eerste kans op Verstappen in te halen, maar beide coureurs schoten van de baan in bocht 4 na een een verdedigende actie van de Red Bull-coureur. Vijf ronden later was de Mercedes-rijder wel succesvol in dezelfde bocht. Hamilton won de race en deelde een tik uit aan Verstappen in de titelstrijd.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties