Komend weekend strijkt de Formule 1 neer in Qatar, waar opnieuw een spannende race voor de titelstrijd zal plaatsvinden. Max Verstappen en Lewis Hamilton zullen met nog drie races te gaan alles doen om het kampioenschap binnen te slepen, maar is de baan nu juist een Red Bull-circuit of een Mercedes-circuit? In deze voorbeschouwing van F1Maximaal word je voorgeschoteld met alle interessante feitjes en weetjes voor het raceweekend.
Het Losail International Circuit, dat nabij de hoofdstad Doha ligt, is een onbekende naam op de Formule 1-kalender. De baan bestaat al zo'n zeventien jaar en werd in 2004 binnen een jaar gebouwd door maar liefst 1000 werknemers. Sinds dat jaar is het circuit ook het decor van de Qatarese GP van de MotoGP, dat er sindsdien ieder jaar terugkeert. Met 5,3 kilometer is de baan aan de lange kant, maar de vele snelle bochten verraden dat een rondje in een moderne Formule 1-auto niet al te lang zal duren.
Het eerste dat opvalt aan het Qatarese circuit is dat de baan bestaat uit veel vloeiende, maar ook snelle bochten. Dat begint al in de eerste sector, waarbij de coureurs met 160 km/h het rechte stuk verlaten richting alweer de tweede bocht. Er is dus geen heftige uitremzone aan het einde van de DRS-zone over start-finish, waardoor inhalen wellicht een grote uitdaging zal worden. Desalniettemin zullen de meeste inhaalacties voor de eerste bocht plaatsvinden, zoals we Verstappen zagen doen in de eerste bocht in Mexico.
De eerste sector gaat verder met een snelle bocht naar links in de vijfde versnelling, een flauwe knik naar rechts en een haast rechthoekige bochtencombinatie met bocht 4 en 5. Wat opvalt is dat de eerste sector in vergelijking met sector 2 en 3 relatief 'uitgerekt' lijkt, waardoor motorvermogen hier van belang is. Over het kleine rechte stuk tussen bocht 3 en 4 kan ongetwijfeld veel tijd worden gewonnen door het team van Mercedes, gezien hun voordeel in pk's.
Red Bull de favoriet voor tweede sector
Sector twee is ongetwijfeld het meest technische gedeelte van de baan, met veel technische, snelle bochten die vrijwel allemaal in elkaar overvloeien. Het tweede baangedeelte begint met bocht 6, de langzaamste bocht, die als enige knik van het circuit in de derde versnelling wordt genomen. Dit laat zien dat de rest van de baan dus allemaal medium- of 'high speed' bochten zijn. Bocht 7, 8, 9 en 10 zijn vervolgens allemaal vloeiende knikken die veel vragen van de mechanische grip van de auto's, net als de downforce. Het is geen geheim dat Red Bull Racing hier een sterke auto voor heeft.
De derde sector is in alle opzichten uniek en spectaculair te noemen. De bochten 13, 14 en 15 worden allemaal bijna volgas en in de zevende versnelling genomen, vergelijkbaar met Maggots en Becketts. Hierbij kunnen de G-krachten oplopen tot wel 4,5 G. Op dit punt is motorvermogen opnieuw van groot belang, hoewel een gebrek aan downforce ervoor kan leiden dat de coureurs teveel moeten afremmen, waardoor snelheid verloren gaat. Voor de Formule 1-auto's en hun set-up zal het dus vooral belangrijk zijn om een goede balans te hebben, zodat de coureurs zoveel mogelijk vertrouwen hebben om met veel snelheid over de kerbstones te vliegen.
Het is lastig te zeggen welk team de favoriet is op het Losail International Circuit. Enerzijds komt het sterke chassis van de RB16B en haar over het algemeen goede downforce van pas in de bijzondere bochten, maar het flinke motorvermogen van met name Hamiltons nieuwe motor maakt dat het lange rechte stuk en de kleine rechte stukken tussen sommige bochten pijnlijk kunnen worden voor Verstappen en co.
Bekijk hier een volledige (virtuele) ronde over het circuit in Qatar:
Winst is goud waard voor Verstappen
Met nog drie races te gaan en een klein verschil in WK-punten tussen Verstappen en Hamilton is de spanning in Qatar om te snijden. Momenteel staan de twee coureurs met veertien punten verschil eerste (Verstappen) en tweede (Hamilton) en dat is interessant voor de raceuitslagen. De winnaar van een Grand Prix krijgt namelijk zeven punten meer dan de nummer twee, dus in principe 'mag' Verstappen twee van de drie laatste races tweede worden. Mocht Hamilton de komende twee races voor `Verstappen op P1 terecht komen en de Nederlander finisht daarachter, zullen de twee coureurs met een gelijke stand de Grand Prix van Abu Dhabi ingaan.
Dit betekent ook dat een winstpartij van Verstappen in Doha erg goed uit zal komen. Mocht de Red Bull-coureur zondag winnen, mag hij de laatste races in Saoedi-Arabië en Abu Dhabi tweede worden. Bekijk hier de volledige stand in het WK en ontdek tussen welke coureurs in het kampioenschap nog meer spannend zal gaan worden in het slot van het 2021-seizoen.
Volg jij ons al op Instagram? Ontvang direct alle F1-nieuwtjes op je tijdlijn!
Door: Maurits Kappetijn
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties