Voorbeschouwing GP Oostenrijk | Opkomend noodweer kan voor spektakel zorgen Formule 1
Formule 1

Voorbeschouwing GP Oostenrijk | Opkomend noodweer kan voor spektakel zorgen

Voorbeschouwing GP Oostenrijk | Opkomend noodweer kan voor spektakel zorgen

Komend weekend staat de derde Grand Prix op rij op het programma, namelijk de Grand Prix van Oostenrijk. Net als vorige week rijden de Formule 1-coureurs op de Red Bull Ring in Spielberg en dat betekent dat we wellicht dezelfde race zullen zien als vorig weekend. Welke factoren maakt komend raceweekend anders? Lees het in deze voorbeschouwing van F1Maximaal.

Ook komend weekend vormt de Red Bull Ring het decor van de race in Oostenrijk. De baan is in handen van Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz en dus kan het als een thuisrace voor Red Bull Racing gezien worden. Het circuit nabij de Alpen is erg kort: in de kwalificatie kwamen de coureurs net boven een rondetijd van een minuut uit. Benieuwd naar alle karakteristieken van de baan en wat het circuit vooral zo bijzonder maakt? Check de onderstaande link voor de voorbeschouwing van vorige week, met een uitgebreide analyse van de Red Bull Ring.

Wat kunnen de teams in één week tijd nog redden?

Vorig weekend was Verstappen in zijn RB16B opnieuw oppermachtig. De Nederlander pakte poleposition met een marge van bijna een tiende op Valtteri Bottas en in de race was Verstappen niet te houden. In de laatste ronde op zondag was het verschil tussen Verstappen en Lewis Hamilton zo'n 35 seconden, maar dat gat is ook mede te verklaren door een extra pitstop die Hamilton vlak voor het einde maakte. Al met al voorspelt het een favorietenrol voor Verstappen voor dit weekend, omdat de teams maar één week de tijd hebben gehad om hun auto voor het tweede raceweekend op rij te optimaliseren.

Toch zullen de meeste teams proberen om hun set-up ten opzichte van vorig raceweekend nog te veranderen. Het circuit in Oostenrijk vergt een complexe set-up combinatie van downforce, waarbij tegelijkertijd niet teveel luchtweerstand wordt gecreëerd voor de drie rechte stukken. Bij het analyseren van de data van vorig weekend zouden de teams voor een andere set-up combinatie kunnen gaan, met wellicht een grotere of kleinere achtervleugel, of enkele aanpassingen aan de voorvleugel.

Zo hint Toto Wolff in een voorbeschouwend persbericht van Mercedes al op een ander afgestelde W12 dit weekend. 'We hebben vorige week vrijdag in de training veel geëxperimenteerd en we denken dat die data goed zal helpen om voor dit tweede weekend een nog snellere auto op de baan te zetten. Ik denk dan ook dat de coureurs te maken gaan krijgen met een betere balans in de auto', aldus de teambaas van de regerend wereldkampioenen.

Nieuwe banden zorgen voor andere omstandigheden

Een factor die de rondetijden komend weekend drastisch zal doen veranderen, is de andere bandenkeuze van bandenleverancier Pirelli voor dit weekend. Om andere tactische overwegingen in de race te forceren zijn namelijk andere types banden meegenomen. In plaats van de C2, C3 en C4-band (C1 is het hardst, C5 het zachtst, red.), beschikken de teams komend weekend namelijk over de C3, C4 en C5-band. Dit betekent dat de medium band van vorige week de harde band van komend weekend wordt, en de zachte band van vorige week de medium band van aankomende wedstrijd is.

De zachtere banden betekenen automatisch snellere rondetijden. Volgens de informatie van Pirelli is het rondetijdverschil tussen de C4 en C5-band zo'n 0,6 seconden. Dit betekent dat we tijdens de kwalificatie rondetijden zullen zien van 1:04.000 of sneller, mits de omstandigheden op de baan gelijk zijn aan die van afgelopen weekend. Het nadeel van de snellere C5-band is echter wel dat dit rubber sneller oververhit raakt, waardoor coureurs juist langzamere rondetijden zullen noteren als ze in de eerste sector van het circuit direct alles van de band vragen. In Frankrijk zagen we dan ook dat de Red Bull-coureurs beter in staat waren om de band tijdens een vliegende ronde geleidelijker op te warmen, waardoor men in de bochtige derde sector veel tijd won. De aanwezigheid van de C5-band maakt dat in Oostenrijk ook belangrijk, al is de Red Bull Ring een stuk korter dan Circuit Paul Ricard.

Hoogstwaarschijnlijk betekent de absentie van de hardere C2 band dat de teams in Oostenrijk zullen kiezen voor een twee-stopper tijdens de race. In de wetenschap dat twee stints op de medium band van vorig weekend niet genoeg zal zijn om de race mee uit te rijden, zullen de teams op zoek moeten gaan naar een strategie met twee pitstops, ook omdat de racereglementen voorschrijven dat de teams met minimaal twee verschillende bandensoorten zullen moeten rijden. Naar verwachting zullen de teams op zondag kiezen voor een strategie met twee stints op de harde band (C3) en één stint op de medium band (C4).

Onheilspellend weer op komst

Een andere factor die de pikorde in Oostenrijk kan opschudden is het weer. Weather.com meldt namelijk een behoorlijke kans op regen, met name met het oog op de race. De temperaturen in Spielberg zijn met 24 graden iets koeler dan vorig weekend en op zaterdag ontstaan er stapelwolken boven het circuit. Deze ontwikkelingen kunnen leiden tot onweersbuiten, maar de kans op slecht weer is op zondag nog veel groter. Dan voorspelt men een regenkans van 90 procent en onweer, wel over de hele dag genomen.

Mocht het daadwerkelijk gaan onweren komend raceweekend, kan dit gevolgen hebben voor het verloop van de kwalificatie en de race. De laatste keer dat het flink onweerde tijdens een Formule 1-sessie was de tweede vrije training van de Grand Prix van de Verenigde Staten in 2015, toen de training werd afgelast, omdat marshals naast de baan anders gevaar zouden lopen. De kans dat een sessie komend weekend in Oostenrijk wordt uitgesteld of afgelast als het onweert, is dus aanwezig.

Verstappen kan nieuwe klap uitdelen in het kampioenschap

Wat betreft het kampioenschap van 2021 kan Verstappen in de RB16B uitstekende zaken doen komend weekend. Afgelopen zondag pakte de Limburger zijn veertiende overwinning uit zijn carrière, waarbij hij de voorsprong op concurrent Hamilton vergrootte tot achttien punten. Bij een nieuwe overwinning loopt Verstappen minimaal zes punten uit, waardoor het gat meer dan tweeëntwintig punten kan worden.

Positie Coureur Punten
1 Max Verstappen 156
2 Lewis Hamilton 138
2 Sergio Perez 96
4 Lando Norris 86
5 Valtteri Bottas 47

Door: Maurits Kappetijn
maurits@f1maximaal.nl | @mauskappetijnf1

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws