De Formule 1 keert terug naar Nederland. De Grand Prix op Circuit Zandvoort komt als tweede in een triple-header met België en Italië, dus de fans zijn nauwelijks bekomen van Max Verstappens oppermachtige optreden in Spa-Francorchamps of de volgende wedstrijd staat alweer voor de deur. Het korte, uitdagende Zandvoort staat op de agenda en in theorie biedt dat kansen voor Ferrari en Mercedes. Na het top optreden van Red Bull Racing in België is het echter nog maar de vraag of de concurrenten van Verstappen en Sergio Pérez terug kunnen slaan. Je leest het in de voorbeschouwing van F1Maximaal.nl.
Het is alweer de tweede editie van de Grand Prix van Nederland van deze eeuw. Het coronavirus zette in 2020 een streep door de terugkeer van het race-evenement naar ons kikkerlandje, maar in 2021 was het moment dan toch daar. Met oranjefakkels en luid gebrul werden de Formule 1-heren ontvangen, met uiteraard speciale aandacht voor thuisheld Verstappen. Dat hij de race ook nog eens wist te winnen was de kers op de taart. Maar zit het er dit jaar ook in?
Bochtig Zandvoort beloont downforce
De Formule 1-heropening van Circuit Zandvoort werd afgelopen jaar bekroond met een unicum voor de huidige kalender: een baan met banking. Deze banking bleek samen met het daaropvolgende lange rechte stuk inhalen te accommoderen, en dat is maar goed ook. De rest van het 4,2 kilometer lange circuit is namelijk opvallend nauw, wat betekent dat inhalen er per definitie vrij lastig is. Het doet in dat opzicht een beetje denken aan de Hungaroring.
Vanaf bocht 14 tot en met bocht 1 gaan de rijders vrijdag, zaterdag en zondag aanstaande dus vol gas, om zich vervolgens te richten op de bochtige eerste sector. In deze sector komen de coureurs nogmaals een bocht tegen met een hellingshoek, namelijk bocht 3. In deze bocht kunnen diverse lijnen gekozen worden, en met name vlak na de start van de race kan dat coureurs die daar slim handelen posities opleveren.
Van sector 1 naar sector 2 neemt de snelheid toe en worden drie bochten in de zevende versnelling genomen. Dit snellere stuk van Zandvoort zou voor inhalen geschikt zijn, ware het niet dat je niet twee auto's dik door dit deel heen kan. De locatie waarop inhalen naast bocht 1 mogelijk is, is bocht 11. Wanneer de rijders de derde sector ingaan, hebben ze er net één van de twee DRS-zones op zitten, maar desondanks wordt verwacht dat de meeste acties in de Tarzanbocht geplaatst worden. In 2021 werden er 24 inhaalacties geplaatst mét DRS en slechts vier zonder.
Red Bull kan rekenen op concurrentie, maar heeft met Verstappen een troef in handen
Is Red Bull ook in 2022 in staat om aan het langste eind te trekken aan de Nederlandse kust? Het is een lastig vraagstuk. Aan de ene kant hebben we de tekenen van de eerdere Grands Prix van dit jaar. Zandvoort kent weliswaar drie rechte stukken, maar ook enkele trage bochten. In sector 1 worden twee bochten in de derde versnelling genomen en één bocht in de vierde versnelling. 'Slechts' 71 procent van een ronde Zandvoort wordt vol gas genomen (in Monza is dit bijvoorbeeld 85 procent), en dus lijkt het erop dat de meeste teams zich niet gaan richten op een hoge topsnelheid.
Ook de tweede en derde sector kennen delen waarin neerwaartse druk van belang zal zijn - bocht 9 en 10, en de trage bochten 11 en 12. Daarna speelt snelheid op het rechte stuk pas weer een rol. Afgaand op de eerdere Grands Prix zou Zandvoort in principe geen circuit moeten zijn waarop Red Bull zo zal domineren als in Spa het geval was. In Hongarije zagen we daarnaast dat George Russell op een goede dag Mercedes zelfs op pole kan zetten, op circuits waar downforce gevraagd wordt en de Duitse renstal haar zaakjes op orde heeft. Naast Ferrari moet ook Mercedes dus niet weggecijferd worden.
Aan de andere kant heeft Red Bull een coureur in huis die in absolute topvorm verkeert, en een solide bolide. De RB18 presteert op elk type circuit naar behoren, en er is geen reden om aan te nemen dat dit aankomend weekend niet het geval zal zijn. Met het superresultaat van België in het achterhoofd is Verstappen daarnaast qua vorm zeker de favoriet dit weekend. Tel hierbij het thuisvoordeel op wat de Limburger meekrijgt met zo'n 100.000 fans per dag, en je moet toegeven dat hij als favoriet het weekend ingaat. Daar zijn de bookmakers het overigens ook mee eens.
Mogelijk regen op zaterdag en een oogje op strategie
Twee specifieke factoren zouden dit weekend serieuze invloed kunnen hebben op het eindresultaat. Allereerst wordt er zaterdag regen verwacht in de badplaats. 's Ochtends blijft het naar alle waarschijnlijkheid droog, maar 's middags is het niet uit te sluiten dat er een paar druppels vallen. Voor de toeschouwers: neem voor de zekerheid een poncho mee. Voor de coureurs betekent het dat de startgrid opgeschud kan worden, en omdat het op Zandvoort maar moeilijk inhalen is, vormt dat een risico voor de topcoureurs.
Tenslotte is het ook handig om een oogje op de strategie te houden. In de pitstraat van Circuit Zandvoort mogen de rijders zestig kilometer per uur rijden, maar desondanks duurt het slechts veertien seconden om van het begin van de pitstraat naar het einde te komen, exclusief de tijd die het teams kost om het rubber te verwisselen. Omdat teams relatief weinig tijd verliezen in de pits is het dus aantrekkelijker om risico te nemen en toch maar voor een extra pitstop te gaan, mocht het qua verkeer een beetje meezitten. Naast de oranje zee dus voldoende om naar uit te kijken voor de fans.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties