Voorbeschouwing GP Bahrein | De maskers gaan af, wie overheerst op Bahreins biljartlaken? Formule 1
Formule 1

Voorbeschouwing GP Bahrein | De maskers gaan af, wie overheerst op Bahreins biljartlaken?

Voorbeschouwing GP Bahrein | De maskers gaan af, wie overheerst op Bahreins biljartlaken?

Na een relatief korte winterbreak breekt er komend weekend weer een nieuw Formule 1-seizoen aan. In Bahrein wordt het nieuwe jaar officieel afgetrapt met gloednieuwe auto's, concepten, regels én gezichten. In alle opzichten wordt de eerste Grand Prix van het nieuwe technische 'tijdperk' enorm interessant en F1Maximaal praat je in deze voorbeschouwing bij over alles wat je moet weten voor het eerste raceweekend.

Net als vorig jaar wordt het seizoen afgetrapt in Bahrein. Dat is niet omdat Australië van de kalender is verdwenen, maar vooral omdat de wintertests vorige week ook in Bahrein zijn verreden en men dus niet heen en weer hoeft te reizen. Het Bahrain International Circuit, omgeven door een mix van zandvlakten en palmbomen, kenmerkt zich vooral door haar vier lange rechte stukken en de daarbij horende scherpe bochten. De baan, die ontworpen is door Hermann Tilke, staat veelal bekend als een krachtcircuit, waarbij motorvermogen essentieel is. Daarnaast heeft het circuit meerdere lay-outs die gereden kunnen worden. In 2020 werd er nog een Formule 1-race gehouden op de 'outer lay-out' van het circuit met erg weinig bochten.

Genoeg inhaalmogelijkheden in Bahrein

In de onderstaande track map van het Bahrain International Circuit vallen de vier lange rechte stukken goed op. Zeker met de drie aanwezige DRS-zones bieden ze veel inhaalmogelijkheden. Dus de alom bekende treintjes in de race, zoals in Monaco, zullen hier een stuk minder vaak voorkomen. Inhalen op het grote rechte stuk tussen bocht 13 en 14 is echter een risicootje, want omdat het DRS-detectiepunt voor start-finish zich aan het einde van dat rechte stuk bevindt, kan je als aanvallende auto over de finishlijn weer teruggepakt worden. De meeste coureurs zullen hun inhaalacties dan ook sparen voor het langste rechte stuk over start-finish.

Het Bahrain International Circuit, het decor van de eerste Grand Prix van 2022.
Het Bahrain International Circuit, het decor van de eerste Grand Prix van 2022.

De topsnelheid die gehaald kan worden is 335 km/h, alhoewel dat wel geldt voor teams die kiezen voor een set-up met weinig downforce (en dus minder luchtweerstand, red.). Zo'n afstelling is gezien de rechte stukken vrij aannemelijk, de monteurs moeten zich echter niet vergissen in de technische bochten van sector 2. Bovendien betekenen de vele nieuwe technische regels en modellen voor de 2022-auto's dat ze over het algemeen minder downforce kunnen produceren, waardoor dit misschien gecompenseerd moet worden met andere afstellingen dan dat we normaliter in Bahrein gewend zijn. Welke keuzes de teams daadwerkelijk zullen maken met betrekking tot de set-up zullen we echter pas op vrijdag tijdens de vrije trainingen te zien krijgen.

Verder ligt het circuit in Sakhir er als een biljartlaken bij. Er zullen weinig hoogteverschillen te merken zijn bij de coureurs. Het verschil tussen het hoogste en laagste punt is zo'n 16,9 meter en in vergelijking met circuits als Spa-Francorchamps (102 meter) en de Red Bull Ring (64 meter) is dat erg weinig. Omdat Bahrein een eiland is, zal de wind de grootste vijand zijn van de coureurs. Met name vanwege de scherpe bochten waarbij men diep moet inremmen en weer moet accelereren kan het veranderen van de windrichting de auto's uit balans brengen. We kunnen verwachten dat we de ingenieurs op de boordradio's van de coureurs dus veel horen over veranderende windrichtingen. Dit fenomeen deed zich tijdens de wintertests al veelvuldig voor.

Hoop vraagtekens voor Bahreinse pikorde

De grote vraag is voor een hoop fans wie er zaterdag bovenaan de tijdenlijsten zullen staan. Hoewel we bij de wintertests al een indicatie hebben gekregen van hoe de teams ervoor staan, leert de ervaring dat die verhoudingen richting het eerste weekend compleet anders kunnen zijn. Het lijkt haast zeker dat Mercedes aan het sandbaggen was, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Desalniettemin eindigde Max Verstappen als snelste tester in Sakhir en dus kan de Nederlander met vertrouwen het eerste raceweekend tegemoet gaan.

Ondanks de onzekerheden omtrent de nieuwe pikorde in de Formule 1 weten we al een hoop dingen wél. Zo ging het in de afgelopen weken een hoop over Haas. De formatie van teambaas Gunther Steiner moest noodgedwongen afscheid nemen van geldschieter Dmitry Mazepin en zoon Nikita, waardoor men in één klap zonder financiering en coureur zat. Voor de Amerikanen is het te hopen dat zij voor de start van het seizoen een oplossing hebben gevonden voor het grote financiële gat dat is ontstaan sinds het vertrek van de familie Mazepin. Bovendien is het de vraag hoe stand-in Kevin Magnussen het zal doen. De Deen is teruggekeerd in de Formule 1, maar heeft maar drie dagen kunnen wennen aan de nieuwe auto en heeft bovendien in 2021 niet meer in een Formule 1-bolide gezeten.

Een ander team om in de gaten te houden is Ferrari. Het team heeft, met het oog op de ingrijpende regelveranderingen van dit jaar, een nieuwe kans om aan te haken bij de absolute top. Bovendien heeft het team uit Maranello gezien hun eindklassering van vorig seizoen meer tijd gehad in de windtunnel om hun auto te testen ten opzichte van Mercedes en Red Bull. De resultaten van de twee testweken in Barcelona en Bahrein hinten op een snelle auto voor Carlos Sainz en Charles Leclerc, maar ook hier is de vraag in hoeverre men tot dusver het achterste van de tong heeft laten zien. Als schijn niet bedriegt, kunnen we Ferrari weer als vanouds bij de topteams rekenen en strijden er aankomend weekend drie teams om de overwinning.

Door: Maurits Kappetijn

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws