Na afloop van de Grand Prix van Hongarije kijkt inmiddels niemand meer raar op van de overwinning van Max Verstappen. Ook tijdens de nabeschouwing van Viaplay benadrukken analisten Ho-Pin Tung en Mike Hezemans dat de dominantie die de Nederlander laat zien van zeldzame aard is. Niet alleen de prestatie van Verstappen wordt besproken: ook het aanzienlijk positieve resultaat van Pérez en de nog altijd verrassende prestaties van McLaren komen aan bod.
Terwijl de kwalificatie voor Verstappen alles behalve positief uitpakte, maakten de mannen aan tafel zich weinig zorgen over de race van de Nederlander. Tijdens de nabeschouwing was het overduidelijk dat de dominantie van Verstappen en Red Bull Racing vriend en vijand nog altijd onder de duim heeft. ‘We maakten ons niet eens zorgen bij de start.’ Ook in de resultaten is het zichtbaar. Voor het eerst sinds 1988 behaalt een team twaalf achtereenvolgende zeges. Hiermee verbreekt de Oostenrijkse renstal het record van McLaren. Volgens Tung is het een verbazingwekkend resultaat. ‘Het is ongekend. Het is vooral dankzij Verstappen en wat hij met die auto laat zien, maar vorig jaar tijdens de Grand Prix van Hongarije begon het allemaal en een jaar later staan we hier. Onvoorstelbaar.’
De perfectionistische kant van Verstappen viel vooral op de zaterdag al snel op te merken. De Nederlander was totaal ontevreden met de prestaties van de RB19, wat Tung ook benadrukt. ‘Hij was tijdens de kwalificatie heel ontevreden over de auto, weinig balans, veel glijden aan de voor- en achterkant en er was ook veel onder- en overstuur.’ Toch is het volgens beide heren indrukwekkend wat Red Bull, na een kwalificatie waarin het allemaal niet meezit, op de zondag neer weet te zetten. ‘Tussen de kwalificatie en de race mag er in principe aan de auto niks verandert worden, maar het verschil tussen de zaterdag en de zondag is gewoon heel groot.’ Maar ook Tung en Hezemans kunnen de kwaliteiten van Verstappen als coureur niet ondermijnen: ‘Hij is zo dominant, dat heb ik zelden gezien.’
Pérez verrast, McLaren-coureurs moeten wilde haren nog kwijt en Hamilton was de grote verliezer
Voor het eerst in lange tijd is er ook weer wat positiefs te melden over de teamgenoot van Verstappen, Pérez. Lange tijd kreeg de Mexicaan het niet voor elkaar Q3 te behalen tijdens de kwalificatie en ook op de zondag kwamen de punten niet zonder moeite, maar op de Hungaroring behaalde hij Q3 én een podiumplek tijdens de race. ‘Pérez presteerde beter dan verwacht, hij wist alles goed te maximaliseren en profiteerde goed van de strategie van het team.’ Hezemans gaf eerlijk toe dat hij niet aan zag komen dat de snelheid van de RB19 zo hoog zou liggen tijdens de race, maar Pérez leek dat op de zaterdag al te weten. ‘Toen Pérez tijdens de persconferentie zei dat hij op het podium kon komen dachten wij dat hij gek was, maar zij wisten dus al hoe snel de auto was.’
Ook de mannen van McLaren zaten er voor de derde keer op rij goed bij, en voor de tweede keer wist Norris een podiumplek binnen te slepen. Waar Norris zijn MCL60 echter richting het podium wist te slepen, viel teamgenoot Oscar Piastri er voor de tweede keer buiten. Vooral de sterke start van Piastri viel heel erg op, maar na zijn eerste pitstop viel de jonge Australiër heel makkelijk terug. Tung heeft hier een logische verklaring voor. ‘Het heeft vooral met bandenmanagement te maken, want beide McLarens pushen na hun pitstop meteen heel hard en hiermee kom je later in de problemen.’ Pas later merk je dan dat je aan het begin teveel gevraagd hebt van de banden, en bij beide auto’s was dit dus duidelijk te merken. Dit is iets wat Piastri volgens Tung nog wel kan leren. ‘Het is voor coureurs heel lastig om zich in te moeten houden na een pitstop. Dan is het heel verleidelijk om gebruik te maken van de vele grip die ze voelen.’
De grootste verliezer tijdens de race was ongetwijfeld Lewis Hamilton. Op de zaterdag wist hij pole position veilig te stellen, maar tijdens de race ging het vlak na de start al mis. Deze tegenvaller was initieel gezien volledig tegen de verwachting van beide mannen in. ‘’De ideale lijn was de plek waar Hamilton startte, want daar was het veel schoner en dus zou die kant beter moeten zijn.’ Het probleem bij Hamilton was echter dat hij tractie verloor door meteen naar binnen te duiken, en daardoor werd hij prooi voor zowel Verstappen als de twee McLaren-coureurs. Met een andere lijn had de Brit het verlies kunnen voorkomen. ‘Hij had eigenlijk de bocht iets meer moeten openen om met meer snelheid door de bocht heen te rollen.’
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties