Verstappen bezorgt Red Bull met zevende zege op rij een nieuw F1-record Formule 1
Formule 1

Verstappen bezorgt Red Bull met zevende zege op rij een nieuw F1-record

Verstappen bezorgt Red Bull met zevende zege op rij een nieuw F1-record

Max Verstappen heeft op dominante wijze de Grand Prix van Hongarije gewonnen en daardoor heeft het team van Red Bull Racing een record in handen. De Oostenrijkse renstal heeft nu twaalf zeges op rij geboekt en daarmee is het record van McLaren uit 1988 uit de boeken gereden. Polesitter Lewis Hamilton zakte na een matige start terug naar de vierde plek. Lando Norris wist opnieuw op P2 te eindigen, terwijl Sergio Pérez zich wist terug te knokken naar de derde plek.

Verstappen en Oscar Piastri hadden de beste start, al heeft de McLaren-rijder veel te danken aan de Nederlander. De Red Bull-rijder reed al heel snel naast Hamilton en pakte de zevenvoudig wereldkampioen, met een beetje duw- en trekwerk, de eerste plek. Piastri kon Verstappen volgen en pakte Hamilton ook direct. Even later in de eerste ronde was het Norris die zijn landgenoot naar de vierde plek duwde. Achter in het veld was het chaos. Pierre Gasly en Esteban Ocon moesten daardoor hun race al snel staken, na contact Daniel Ricciardo.

Het werd uiteindelijk duidelijk dat de heel slecht gestarte Zhou Guanyu die Ricciardo van achter raakte. Hierdoor ontstond een kettingreactie en waren de beide Alpine-coureurs het haasje. Carlos Sainz had vanaf de elfde plek een uitmuntende start. Al aan het einde van de eerste ronde reed de Spaanse coureur op de zesde plek met teamgenoot Charles Leclerc recht voor zijn neus. Dat het strategisch niet lekker gaat bij Ferrari werd duidelijk, want Sainz mocht absoluut niet langs Leclerc ondanks dat hij op zachter rubber reed.

Pérez verschalkt Alonso, vroege pitstops achter in het veld

Verstappen wist in de openingsfase Piastri buiten de DRS-afstand te houden. Achter de koplopers waren de gaten nog niet zo groot en kon Sergio Pérez een beetje naar voren kijken. De Mexicaan ging het gevecht aan met Fernando Alonso, maar zijn eerste pogingen tot een inhaalactie waren niet succesvol. Door het gevecht konden andere rijders aansluiten en zag ook George Russell de top tien steeds dichterbij komen. De Brit begon vanaf P18 en vond zichzelf in ronde 6 op de dertiende positie.

In ronde 8 was het gevecht tussen de twee Spaanstalige voorbij. Pérez had een veel betere exit vanuit de laatste bocht en kon met DRS langszij komen. Alonso probeerde nog wel te counteren bij het uitkomen van de eerste bocht, maar dat mocht niet baten. Tegelijkertijd kreeg Zhou te horen dat hij een tijdstraf van vijf seconden kreeg voor zijn rol in het incident in de eerste ronde.

Na de negende ronde waren daar ineens meerdere coureurs in de pitstraat. Eerst was het Alexander Albon die naar binnen dook na ronde acht en daar reageerde drie andere rijders op. Lance Stroll, Yuki Tsunoda en Valtteri Bottas waren binnen en die reactie was ook nodig. Bottas zat namelijk maar net voor de Thaise coureur, ondanks dat Albon eigenlijk niet in dat groepje hoorde. Tsunoda had een langzame pitstop en kwam als laatste naar buiten. Zhou kwam een ronde later zijn straf inlossen.

Norris verslaat Piastri tijdens de pitstops

Na twaalf ronden was het gat tussen Verstappen en Piastri bijna vijf seconden. De Red Bull-bolide pakte hier en daar een paar tienden op de McLaren-auto, maar Verstappen was wel continu sneller. De snelste man op dat moment was echter niet de regerend wereldkampioen. Bottas wist op zijn verse harde rubber de snelste ronde af te snoepen van Verstappen. Norris wist niet aan te haken bij zijn teamgenoot en ook Hamilton was de aansluiting kwijt richting de top drie.

Na de inhaalactie op Alonso reed Pérez geleidelijk richting de auto van Sainz. De Spanjaard was echter heel duidelijk over zijn strategie. Als de Red Bull-coureur dicht bij een inhaalactie kwam, dan zou hij naar binnen duiken. Het team van Ferrari heeft zich aan het strategische plan van zijn coureur gehouden en haalde al snel Sainz naar binnen. Dat was goede timing, want de enkelvoudig racewinnaar kwam in vrije lucht naar buiten op de hards.

Hamilton was de eerste van de top vier die besloot naar binnen te komen voor een overstap naar de harde band. McLaren besloot een ronde later te reageren met Norris om zo een undercut van de zevenvoudig wereldkampioen te voorkomen. De stop van Norris was goed, waardoor hij voor Hamilton de baan weer op kwam. Tegelijkertijd was Leclerc ook binnen, maar zijn stop was heel slecht. De coureur stond ruim negen seconden stil en viel terug naar de elfde plek.

Nadat Norris naar binnen was geweest, kwam de andere McLaren-coureur naar binnen. De stop van de Australiër was nog wat beter dan die van zijn teamgenoot, maar het was niet genoeg om Norris van de tweede plek te weerhouden. De jonge Britse coureur reed een uitstekende out lap en kon in de eerste bocht voorbij aan zijn teamgenoot. Daarmee was de jacht op Verstappen ook geopend, die nog altijd op zijn mediums reed en bijna negen seconden voorsprong had op Piastri voordat de McLaren-rijder naar binnen kwam.

Pitstop Verstappen levert geen problemen op

Verstappen bleef wat langer op zijn mediumbanden rijden en dat maakte de Nederlander nog niet eens zo langzaam. De coureurs van McLaren waren de enigen die sneller waren dan de Red Bull-coureur. In ronde 23 was het voor Verstappen tijd om zijn pitstop te gaan maken. De stop van de tweevoudig wereldkampioen was prima en hij kwam dan ook zonder problemen als eerste weer de baan op. Pérez was vanaf dat moment zijn buffer, aangezien de man uit Guadalajara nog niet naar binnen was geweest.

Het duurde niet lang voordat dit wel het geval was. Pérez kwam tussen beide Ferrari-mannen terecht. Tegelijkertijd liet Russell zijn teamgenoot voorbij, aangezien de jonge coureur van Mercedes zijn harde banden nog niet had gewisseld. Vooraan was het nog altijd Norris die de snelste rijder op de baan was, aangezien Verstappen ongeveer twee tienden per ronde langzamer was dan de McLaren-rijder.

Sainz en Pérez reden al snel richting de staart van Russell toe. De Ferrari-coureur leek dus de eerste te zijn die een aanval zou kunnen inzetten op de rijder van Mercedes, maar hij kende een belabberde exit vanuit de laatste bocht. Hierdoor zat Pérez direct bij de versnellingsbak van Sainz en kon hij hem ook voorbij in de eerste bocht. Sainz wilde nog wel terugklappen, maar dat liet de Mexicaan niet toe. Een paar ronden later was het de beurt aan Russell om ingehaald te worden door Pérez.

Hamilton laat Pérez niet voorbij

Verstappen begon langzamerhand in zijn ritme te komen, maar de snelste raceronde ging naar Pérez. Even daarvoor was Russell naar binnen gedoken om nieuwe mediums onder de auto te laten monteren. Daarmee viel de coureur weer terug buiten de top tien. Pérez kon ook langzaamaan naar een podiumplek gaan kijken. De McLaren-coureurs zakten door hun banden heen, aangezien Hamilton steeds dichterbij kwam. Pérez was op zijn beurt weer een stuk sneller dan de recordwinnaar van de Formule 1.

Verstappen kon vooraan steeds makkelijker wegrijden bij Norris, terwijl Piastri serieus moest gaan vrezen voor zijn podiumplek. Pérez was in ronde 39 aan de staart gekropen van Hamilton en zo kon het gevecht om de vierde plek gaan beginnen. Hamilton wist de Red Bull-coureur ronden lang te frustreren. De Mercedes-coureur wist telkens goed uit de laatste bocht te komen, waardoor Pérez niet kon aanvallen in bocht 1. Zo kon het team van McLaren weer een klein beetje ademhalen.

Pérez makkelijk voorbij Piastri

Red Bull besloot het gevecht tussen Pérez en Hamilton te onderbreken door de Mexicaan naar binnen te halen. Tegelijkertijd was ook Piastri binnen, maar de pitstop van McLaren was dit keer belabberd. Hierdoor zat Pérez een stuk dichter bij de rookie. Norris kwam even later naar binnen om, net zoals zijn teamgenoot en Pérez, over te stappen op de mediums. Dit promoveerde Hamilton naar de tweede plek en Verstappen stond nog meer onbedreigd vooraan.

Het werd al snel duidelijk dat Piastri niet het tempo had om Pérez lang achter zich te houden. De Red Bull-coureur kon paarse sectoren neerzetten, waardoor hij snel dichter bij de jonge coureur. In ronde 47 wist Pérez de rookie aan te vallen en zijn eerste aanval was direct succesvol. Dit betekende dat de meervoudig racewinnaar virtueel de laatste plek op het podium in handen had. De achterstand op Norris bedroeg op dat moment bijna negen seconden.

Norris weet P2 over de streep te trekken

Verstappen besloot na ronde 51 nog even naar binnen te duiken voor een setje mediums. De Red Bull-coureur kwam met een voorsprong van twaalf seconden weer de baan op en leek in zijn out lap even de banden langzaam op temperatuur te laten komen. Een ronde later was het duidelijk dat dit werkte. Met een 1:20.504 was hij drie seconden sneller dan de man op de tweede plek. De ronden daarna ging hij een beetje van het gas af om weer strakke rondetijden te rijden.

Achter de podiumklanten werd het duidelijk dat Piastri echt niet meer de snelheid had. Norris wist de snelheid nog wel vast te houden, want Pérez kwam met moeite dichterbij. Hamilton wist Piastri echter met rasse schreden binnen te hengelen. Het duurde ook niet lang voordat de zevenvoudig wereldkampioen voorbijging aan de jonge coureur van McLaren.

Pérez reed op een gegeven moment wat sneller richting de achterkant van Norris. Beide rijders hadden echter last van achterblijvers. Toch leek de Red Bull-coureur meer in zijn achterspiegels te moeten gaan kijken met nog vijf ronden te gaan. Hamilton kwam steeds dichterbij, terwijl het gat naar Norris zich begon te stabiliseren. Uiteindelijk begon Norris zelfs uit te lopen, waardoor de McLaren-coureur voor de tweede race op rij op de tweede plek eindigde.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws