In Hongarije bleek maar weer hoe belangrijk het is om een goed team achter je te hebben staan. Na een ongelukkige crash van Max Verstappen in de opwarmronde kon de Nederlander toch nog starten. Een schrale troost voor de Red Bull Racing-coureur: hij is niet de enige die crashte voor de start.
David Coulthard: Italië, 1995
De carrière van David Coulthard gaat niet over rozen en dat werd tijdens de GP van Italië in 1995 nog maar eens benadrukt. Tijdens de formatieronde vloog de toenmalig Williams-coureur uit de bocht waarna hij in de grindbak belandde. Een flinke stofwolk verblindde de coureurs die achter Coulthard reden.
Wat extra vervelend was voor Coulthard; hij mocht vanaf pole position starten. 'Het is ongelofelijk. David Coulthard heeft zijn kans om de race te winnen al verloren, terwijl de race nog niet eens is begonnen', luidde het commentaar van Murray Walker. Uiteindelijk won Johnny Herbert de race, terwijl Coulthard de finish niet eens haalde.
Rubens Barrichello: Brazilië, 2001
Van Coulthard's crash in Italië schakelen we over naar Rubens Barrichello die een uitstapje naar de grindbak maakte voor de start van de Braziliaanse Grand Prix. Barrichello's Ferrari belandde in het grind doordat de wagen druk verloor. Een grote chaos en een race tegen de klok volgde.
Als Barrichello snel genoeg een sprintje wist te trekken naar de garage kon hij met de reservewagen alsnog aan de race beginnen. Al snel verscheen een timer in beeld die aangaf hoe lang de coureur had om bij de pitstraat te komen. Barrichello was snel genoeg en kon in zijn reserve auto aan de race beginnen. De moeite bleek uiteindelijk tevergeefs. De Braziliaan viel na drie ronden uit in zijn thuisrace.
Schumacher & Albers: China, 2005
Ferrari-coureur Schumacher en achterhoede-rijder Albers kwamen elkaar niet vaak tegen op het circuit in 2005. Maar voorafgaand aan de Grand Prix van China reden ze wel erg dicht op elkaar. Sterker nog; bovenop elkaar. De Minardi van Albers haalde Schumacher links in, maar dat had de Duitser die naar links stuurde niet door.
Beide coureurs maakten zich vervolgens uit de voeten naar de pitstraat. Doordat de crash een klein halfuur voor aanvang van de race plaatsvond, mochten beiden alsnog starten. Helaas voor beiden was dit wel vanuit de pitstraat. Schumacher maakte de race uiteindelijk niet af. Albers werd zestiende.
Lucas Di Grassi: Japan, 2010
Slechts een paar uur na de kwalificatie van de GP van Japan in 2010 zou de race van start gaan. Voor Lucas Di Grassi ging het feest helaas niet door. In de formatieronde verdween de bolide van de Virgin Racing-coureur van het circuit. De destijds 26-jarige Braziliaan reedt de muur in bij de 130R van de Suzuka International Racing Course.
Wat er precies mis ging, is tot op de dag van vandaag onduidelijk. Virgin teambaas John Booth gaf destijds aan dat er op technisch vlak geen fout te vinden was. De baan was verder overwegend droog na een regenbui een dag eerder. Gespeculeerd werd dat Di Grassi mogelijk door een overgebleven natte plek reedt, maar uitsluitsel werd nooit gegeven.
De crash bewijst maar weer dat de 130R bocht één van de meest verradelijke bochten in de racewereld is. Zo stierf MotoGP-coureur Daijiro Kato in 2003 na een crash in deze sectie. De MotoGP heeft sindsdien nooit meer het Suzuka-parcours bezocht.
Romain Grosjean: Brazilië, 2016
Niet alleen Barrichello heeft in Brazilië pech voor de start van de race gehad. Hetzelfde overkwam Romain Grosjean in 2016 toen de baan spekglad was door zware regenval. Doordat zijn banden blokkeerden, verloor de Fransman de controle over de wagen waarna hij achterstevoren langs de muur schraapte en tot stilstand kwam.
Wat de crash nog pijnlijker maakte, was dat Grosjean tijdens deze race zijn beste kwalificatie van het seizoen tot dusver wist neer te zetten. Hij mocht namelijk vanaf de zevende plaats starten. Het beeld van de Fransman die met zijn handen de teleurstelling van zijn gezicht probeert te verbergen, spreekt vier jaar later nog steeds boekdelen. (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties