Max Verstappen en Sergio Pérez sluiten de Grand Prix van Japan af met een één-tweetje. Red Bull Racing mocht de race vanaf P1 en P2 aanvangen, en zo kwamen ze ook over de streep. Ferrari vult wederom het podium aan, met Carlos Sainz op P3. Lando Norris verloor een positie ten opzichte van de kwalificatie, hij kwam namelijk als vierde over de streep. Ook thuisheld Yuki Tsunoda pakte een punt en trakteerde het publiek op een aantal mooie acties.
Toen de lampen uitgingen waren Verstappen en Pérez ontzettend goed weg. De Nederlander kon direct zijn bocht pakken. Norris moest oppassen voor Sainz achter hem, terwijl Red Bull een gaatje begon te trekken. Vroeg in de race was het al mis, Daniel Ricciardo en Alexander Albon gingen er namelijk keihard af. De twee vlogen de bandenstapel in, waarbij Albon half onder de banden terecht kwam. De Britse Thai was echter in orde, beide coureurs stapten ongedeerd uit de auto. Dit is voor Williams natuurlijk zeer nadelig, aangezien de Britse renstal pas in Miami een extra chassis heeft.
Nadat de bandenstapel was gerepareerd bevestigde de FIA een staande herstart om 7:32u Nederlandse tijd. Red Bull ging verder op dezelfde set mediums als waarop ze waren begonnen, maar Mercedes besloot over te gaan naar een nieuwe set harde banden. Ferrari koos ervoor om de race te hervatten op nieuw geel rubber. De lampen gingen na een formatieronde opnieuw uit en weer waren Verstappen en Pérez uitstekend weg. Hamilton viel terug naar P8 en werd gepakt door Leclerc op nieuwe mediums. Norris moest wederom oppassen voor Sainz, die in zijn nek begon te hijgen. De bandenkeuze van Ferrari leek dus de juiste te zijn.
De tekst gaat verder onder het X-bericht.
Vlot na de herstart begon Verstappen alweer een gaatje te trekken, het gat was in de derde ronde van de race namelijk al negen tienden. Yuki Tsunoda had ook een goede start en kon Russell te pakken krijgen voor P9. Voorlopig ligt de Japanner, als enige Visa Cash App RB-coureur, in de punten. In de vierde ronde begon het veld zich al iets meer uit te vouwen en te stabiliseren, waarbij de gaten voorin groter werden. Sainz zat zo'n acht à negen tienden achter Norris, met Norris op 1,5 seconde achter Pérez. Bij Mercedes hadden ze moeite om de harde band aan de praat te krijgen, maar na een ronde kreeg Russell er meer temperatuur in, waardoor hij Tsunoda terug kon pakken.
Red Bull rijdt weg, McLaren en Ferrari in gevecht
Vooraan begon de Oostenrijkse renstal echt weg te rijden, met Verstappen zeker drie seconden voor Pérez. Sainz begon Norris onder druk te zetten, het gat was een tijde onder de seconde en dus zat de Spanjaard in de DRS van de Brit in de oranje bolide. In de elfde ronde werd Norris al gevraagd om naar binnen te komen. Hij zat op de mediumband. Russell kreeg over de boordradio te horen dat Mercedes in de data kon zien dat de coureurs op de gele band veel last hebben van slijtage. Voorin het veld leken Ferrari en Red Bull daar echter niet zoveel last van te hebben. Alonso, die op soft was gestart, zat vier seconden achter Sainz en iets meer dan een seconde voor Piastri, op P4.
Twee ronden later verzocht Ferrari Sainz om het tegenovergestelde te doen van Piastri. De McLaren-coureur ging naar binnen, dus Sainz bleef buiten. Bij Mercedes kwam een verrassende mededeling van Hamilton. Hij vroeg namelijk of hij Russell voorbij moest laten. Niet veel later kwam het bericht dat de Mercedes-rijders van positie moesten wisselen. In het achterveld was Guanyu Zhou ondertussen de derde uitvaller in de race. De Sauber-coureur had versnellingsbakproblemen. De pitstops van de Zwitserse renstal waren overigens weer niet je van het, al waren ze wel sneller dan tijdens de vorige races. Bottas reed op P13, de plek waarop hij ook was gestart, en stond op het punt om Ocon in te halen.
De tekst gaat verder onder het X-bericht.
Voorin riep Ferrari Sainz op om binnen te komen voor zijn eerste pitstop. Ferrari lag in de vijftiende ronde van de race op P3 en P4. McLaren was na haar pitstops naar P7 en P9 gezakt. Pérez ging dezelfde ronde ook naar binnen, de Mexicaan ging verder op de mediumband en kwam op P6 terug in het veld, voor Sainz. Norris had juist een plekje gewonnen met zijn vroege stop, hij lag voor Pérez en voor Sainz. Verstappen, Leclerc en Russell maakten de top drie compleet, met Verstappen op en voorsprong van zeventien seconden. Een pitstop is ongeveer 23 seconden, dus de Nederlander had nog geen vrije stop op de nummers twee en drie. Hoe dan ook ging hij wel naar binnen, ging hij verder op de mediums, en kwam hij achter Russell terug op de baan.
Verstappen herovert P1, Ferrari op podiumkoers
Verstappen reed het gat richting Leclerc dicht en zat niet veel later alweer binnen DRS-afstand van de Monegask. Ferrari ging op de boordradio weer door het alphabet heen betreffende de strategische plannen, al was het duidelijk dat ze Leclerc zo lang mogelijk buiten wilden houden. Het was voor Verstappen dan ook niet moeilijk om de Monegask in te halen in de eerste bocht tijdens de 21ste ronde in de race. Sainz was ondertussen de Mercedessen aan het opvreten, hij had Hamilton al te pakken en ging op jacht naar Russell. Het was te zien dat Sainz veel meer grip had, en dat Mercedes het lastig kreeg. Hamilton kwam dan ook met een helder bericht: 'Verander deze strategie!'
Pérez was bezig met zijn opmars naar het podium en kon Norris vlot inhalen. De regie verplaatste de aandacht naar het achterveld, waar zeker vier coureurs tegelijkertijd in de pits waren: Tsunoda, Sargeant, Stroll en Magnussen. Tsunoda kwam als winnaar uit de bus, hij schoof naar P11 na zijn pitstop. Ook de Mercedessen gingen weer naar binnen, met eerst Russell en daarna Hamilton. Pérez klopte aan bij Leclerc en kon hem inhalen toen de Monegask zich verremde en wijd ging. Hij had geen banden meer over, dat was duidelijk. Daardoor had Leclerc ook direct de hete adem van Norris in zijn nek. Beide coureurs gingen tegelijk naar binnen en kwamen bij Russell terug de baan op.
De tekst gaat verder onder het X-bericht.
Met zo'n beetje tweederde van de race achter de rug kwamen Verstappen en Pérez nog een keer naar binnen voor een nieuwe set harde banden. Sainz lag daardoor tijdelijk aan de leiding. Verstappen was echter op jacht om zijn P1 weer terug te pakken. Sainz verzocht zijn team dat hij niet te lang buiten zou willen blijven, aangezien hij tijd zou verliezen vooraan met oude mediums. Pérez was ondertussen bezig om Leclerc te pakken, wat we eerder in de wedstrijd ook al zagen. Het lukte de Mexicaan om de Ferrari in de eerste bocht in te halen. Het gat tussen beide Red Bull-rijders was op dat moment zo'n acht seconden.
Verstappen wint GP Japan, Sainz haalt Leclerc in
Mercedes kreeg het ook richting het einde van de race niet makkelijker. De W15 blijft moeite hebben met de snelle bochten, en hoe lichter de auto wordt, hoe sneller ze door die snelle bochten gaan. Beide coureurs kwamen nog een keer binnen voor een pitstop. Hamilton had voornamelijk het idee dat ze behoorlijk wat tijd verloren, wat door verkeer, degradatie en langzame in-laps kwamen. Het leek erop dat de top tien redelijk bepaald was, al zat Piastri binnen DRS-afstand van Alonso. Daar stak de gele vlag in sector twee een stokje voor, Sargeant was er namelijk afgegaan en ging het grind in, maar kon nog achteruit rijden om zijn race te vervolgen.
Norris stond onder druk van Sainz en verremde zich, waardoor de Spanjaard nog dichterbij kon kruipen. Sainz kreeg de inhaalactie dan ook snel gedaan. De volgende coureur die hij voorbij moest om op het podium te komen was teamgenoot Leclerc. Van zijn engineer kreeg hij groen licht om Leclerc voorbij te gaan, ook de ingenieur van de Monegask verzocht hem om het Sainz niet te moeilijk te maken, ze vochten om P3 en P4 binnen te slepen voor het team. Bovendien moesten ze hun plekken verdedigen tegen Norris achter zich. Niet veel later passeerde Sainz zijn teamgenoot om het podium aan te vullen.
De tekst gaat verder onder het X-bericht.
Vooraan reed Verstappen in zijn eigen niemandsland. De Nederlander had een voorsprong van elf seconden op teamgenoot Pérez. Achter Pérez zat Sainz, het gat tussen de twee heren was negen seconden. Red Bull kon dus onbedreigd naar de vlag. Achterin trakteerde Lance Stroll het publiek op een aantal inhaalacties. Hij zat met nog zeven ronden te gaan achter Tsunoda, het gat tussen hen was zo'n acht seconden. Sainz pakte ondertussen de snelste raceronde en zette Leclerc op zeker vier seconden achterstand. Verstappen kwam als eerste over de streep en Red Bull vierde haar 31ste één-tweetje.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties