Max Verstappen heeft zijn 60e Grand Prix-zege gepakt in een spectaculaire Grand Prix van Canada. De Nederlander verschalkte George Russell op een opdrogende baan, maar kwam achter Lando Norris terecht. De Brit verloor de leiding echter door een strategische blunder, door bij de Safety Car te laat te stoppen. Verstappen werd op het podium vergezeld door Norris en Russell, terwijl Sergio Pérez en beide Ferrari-coureurs uitvielen.
Voor de start van de race regende het flink, waardoor er haast een garantie op chaos en spektakel was. Zo'n veertig minuten voor de start van de race hield het op met regenen, waardoor er gewoon een staande start kwam, en bijna iedereen voor de intermediates koos. Alleen Haas nam een gokje met full wets, aangezien het vlak voor de opwarmronde weer begon te regenen. Dat leverde een spannende situatie op voor polesitter George Russell.
Keuze van Haas pakt goed uit
Opvallend genoeg waren er geen positiewisselingen in de top vier bij de start, al wonnen Fernando Alonso en Lewis Hamilton daarachter een plekje ten koste van Daniel Ricciardo. Verder waren de Haas-coureurs op de volledige regenbanden de grote winnaars. Sergio Pérez had contact met Pierre Gasly, maar kon ondanks lichte vleugelschade verder rijden. Kevin Magnussen schoot in de eerste ronde van veertien naar zeven, terwijl Nico Hülkenberg ook vijf plekken won, doordat de coureurs hun banden sneller op temperatuur kregen. Daarbij hielp het ook dat het steeds harder ging regenen.
In de tweede ronde haalde Magnussen ook wereldkampioen Hamilton en Alonso in. De Deen was in de openingsfase de snelste coureur op het circuit, en na drie ronden reden de Haas-coureurs al vierde en achtste. Het slechte nieuws voor het Amerikaanse team was wel dat het minder hard begon te regenen, maar Magnussen had al een grote buffer opgebouwd ten opzichte van de coureurs uit het middenveld. Vooraan volgde Verstappen raceleider Russell op ruim twee seconden achterstand.
Slecht nieuws voor Leclerc
De zaterdag van Ferrari was al een drama, en voor Charles Leclerc ging het op zondag niet veel beter. De Monegask kreeg al snel te horen dat hij een motorprobleem had, maar kon vooralsnog wel verder blijven rijden. Hij verloor volgens zijn team een halve seconde op het rechte stuk. Ook bij Logan Sargeant ging het niet volgens plan, want de Amerikaan was de eerste coureur die de muur raakte, al kon hij zonder schade zijn weg vervolgen.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Haas-feestje voorbij
Na acht ronden moest Magnussen zijn full wets inruilen voor intermediates. Daarbij had hij in de top tien kunnen blijven, ware het niet dat zijn team een belabberde pitstop afleverde, waardoor Magnussen naar P14 kelderde. Hülkenberg bleef buiten en vormde een treintje achter zich, waarin Magnussen ook weer kon aansluiten, voordat Ricciardo als eerste langs Hülkenberg wist te komen. Slecht nieuws echter voor de Australiër: Ricciardo was bij de start te snel weg, en kreeg vijf seconden straf. Ricciardo lag na zijn inhaalactie op de trage Duitser ook al zeventien seconden achter Hamilton.
Verstappen werd sterker toen het wat minder hard begon te regenen, en dichtte het gat op Russell, waardoor hij na tien ronden op een seconde van Russell zat. De coureurs stonden echter voor een dilemma, aangezien ze te horen kregen dat het rond de 25e ronde weer zou kunnen gaan regenen, maar de baan voor die tijd waarschijnlijk al klaar zou zijn voor slicks. Verstappen en Norris waren veel sneller dan Russell, maar inhalen was extreem lastig op het natte circuit.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
McLaren-opmars
Verstappen maakt in achtervolging op Russell een fout, en gleed bij de eerste bocht door het gras. De Limburger verloor hierbij een kleine drie seconden, terwijl de coureurs op het opdrogende circuit ook DRS kregen. Dat maakte het foutje van Verstappen een dure fout, want net voordat hij weer DRS kreeg van Russell, kon Norris hem op het rechte stuk inhalen met de opengeklapte achtervleugel. Een ronde later sloeg de 24-jarige Brit ook toe bij Russell, die meteen de chicane miste, waarna Verstappen ook langs de Mercedes-coureur ging, en de tweede plek heroverde.
Norris en Verstappen konden op dat moment hun ware snelheid tonen, en dat was voor Verstappen geen goed nieuws: Norris was ruim twee seconden per ronde sneller. Oscar Piastri was op de vierde plek ook in aantocht. De Australiër kreeg echter geen kans om in te halen, omdat Sargeant crashte, en een Safety Car veroorzaakte. Norris had een voorsprong van zeven seconden opgebouwd tegen die tijd, maar zag zijn voorsprong in rook opgaan.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Mispeer bij McLaren en Ferrari
Om het geheel nog erger te maken, blunderde McLaren: Waar nagenoeg iedereen nieuwe intermediatebanden haalde, hield McLaren Norris een ronde langer buiten. Norris viel daardoor terug tot de derde plek, waardoor Verstappen de leiding in de schoot geworpen kreeg, voor de eerste keer in de race. Hamilton profiteerde van de Safety Car: hij was eindelijk voorbij aan Alonso, en het gat van ruim twintig seconden tot de top drie kwam te vervallen. Hoewel het begon te regenen, had Leclerc met een verzwakte motor niks te verliezen, en koos hij als enige voor slicks.
Die keuze pakte slecht uit, aangezien het veel te hard ging regenen voor de droogweerbanden, en enkele ronden later moest hij dan ook eieren voor zijn geld kiezen. Later in de race werd Leclerc de tweede uitvaller. Vooraan behield Verstappen de leiding bij de herstart, maar hij wist niet weg te rijden bij Russell, die op zo'n seconde achterstand bleef. Ook Norris, Piastri, en Hamilton haakten aan.
Opdrogende baan
Terwijl Sainz en Pérez nog kleurloos rondreden op plekken dertien en vijftien, vergrootte Verstappen de voorsprong vooraan beetje bij beetje tot zo'n drie seconden na veertig ronden. Het was inmiddels weer opgehouden met regenen, en de baan droogde snel op. Enkele ronden later waagde Pierre Gasly als eerste de sprong in het diepe, en hij liet harde banden noteren. Magnussen volgde een ronde later met mediums.
Hamilton was van de kopgroep de eerste coureur die naar droogweerbanden wisselde, en in die ronde stapten ook Carlos Sainz en Sergio Pérez over naar de slicks in het achterveld. Piastri reageerde een ronde later op Hamilton, waardoor alleen de top drie nog met intermediates reed. Verstappen en Russell kwamen één omloop later ook naar binnen voor droogweerbanden. Verstappen ging naar mediums; Russell naar harde banden.
Norris probeerde ervan te profiteren dat de anderen hun banden op temperatuur moesten brengen, en reed twee ronden langer door op zijn regenbanden. Dat werkte in zekere zin: Verstappen bleef buiten bereik, maar Norris bleef na zijn pitstop wel Russell voor na zijn pitstop. Norris moest zijn banden echter nog op temperatuur brengen, en verloor zijn tweede plek hierbij alsnog. Hij erfde de tweede plek enkele ronden later, toen Russell bij een chicane rechtdoor ging en over de kerbstones stuiterde.
Chaos keert terug
Op de opdrogende baan was het wachten tot het verkeerd ging, en niet geheel verrassend was Pérez de eerste met een fout. De Mexicaan remde op het natte deel aan, schoof de muur in, en vernielde zijn achtervleugel, met een kapotte achtervleugel tot gevolg. Een minuut later herhaalde Sainz die fout, en slachtoffer Alexander Albon werd door de Spanjaard getorpedeerd. Het gevolg was drie extra uitvallers, en een nieuwe Safety Car, met drie mannen uit de top vijf van het kampioenschap uit de race.
De tekst gaat verder onder de Tweets.
Mercedes greep de kans om nieuwe banden te halen. Daarmee leverde Russell zijn derde plek in. De volgorde voor de herstart was Verstappen, voor Norris, Piastri, Russell, Hamilton, Alonso, Stroll, Tsunoda, Ocon, en Ricciardo, met nog maar vijftien auto's in de race. Met twaalf ronden te gaan werd de race herstart voor een korte sprintrace op de opdrogende baan, waarbij Verstappen op het McLaren-duo moest letten.
Bij de herstarts verdween Verstappen in eerste instantie aan de horizon. De 26-jarige pakte twee seconden voorsprong in één ronde tijd, maar toen de anderen hun banden op temperatuur gebracht hadden, bleef dat gat constant. Achter Norris werd Piastri flink onder druk gezet door Russell. De Mercedes-coureur opende de aanval, maar kneep Piastri in de chicane af, en verloor bij het contact ook zijn vierde plek aan teamgenoot Lewis Hamilton, die daarna op jacht naar Piastri ging.
Hamilton bleek het racen wat netter aan te pakken dan Russell, en haalde Piastri wel zonder problemen in. Een ronde later slaagde Russell daar ook in, waardoor Mercedes met P3 en P4 afstevende op haar beste seizoensresultaat. Russell snoepte met twee ronden te gaan alsnog de podiumplek bij Hamilton weg, met een agressieve, maar contactvrije inhaalactie. Beide Mercedes-coureurs eindigden binnen DRS-afstand van Norris, maar konden hem niet meer inhalen. Daarmee eindigden Verstappen, Norris, en Russell op het podium, voor Hamilton, Piastri, Alonso, Stroll, Ricciardo, Gasly, en Ocon.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties