Na afloop van de race op Silverstone schuiven Christijan Albers en Ernest Knoors aan bij Viaplay. Daar bespreken de heren de gang van zaken tijdens de race, en komen onder andere de prestaties van Max Verstappen, Sergio Pérez en Nyck de Vries aan bod. Ook het verrassende optreden van McLaren dit weekend wordt behandeld.
Ondanks dat Verstappen op Silverstone zijn zesde zege op rij behaald, zijn ze aan tafel bij Viaplay niet volledig overtuigd. Zowel Albers als Knoors zijn van mening dat Verstappen niet op zijn sterkst was dit weekend, of in ieder geval niet zo sterk als tijdens de raceweekenden voorafgaand. ‘De teams die erachter staan (achter Red Bull Racing, red.) lijken wel in te lopen.’ Toch is het Verstappen die zegeviert, ondanks de steeds kleiner wordende verschillen. De mannen zouden er niet raar van opkijken als Red Bull het gewoonweg lastiger had op Silverstone dan op andere circuits het geval was. ‘Misschien lag het wel aan de banden en moeten ze zich daarover inlezen. Of de omstandigheden waren gewoon gunstiger voor de andere teams.’
Ook de geluiden over de wind, afkomstig vanuit kamp Verstappen, waren volgens de twee heren vrij logisch. ‘Wind zorgt altijd voor onrust in auto’s, onder andere omdat het ook een grote rol speelt voor de temperatuur van de banden. De lagere temperaturen kunnen er dan voor zorgen dat underdog teams ineens naar boven komen drijven.’ De wind had, volgens Knoors, vooral invloed op het gevoel in de bochten. ‘De auto voelt dan in de ene bocht anders aan dan in de andere bocht, voornamelijk door onder- en overstuur. De wind verandert als je van de ene naar de andere bocht gaat, dus anticiperen is heel lastig.’
Wat Pérez betreft delen de heren nog altijd dezelfde mening: het moet beter, vooral gezien de potentie van de huidige Red Bull-bolide. ‘Van vijftien naar zes is, als je het van tevoren bekijkt, best prima, maar uiteindelijk nog niet geweldig.’ Zowel Albers als Knoors zijn er nog altijd van overtuigd dat de prestaties van Pérez ondermaats zijn. ‘Hij had in deze Red Bull beter moeten presteren. Max (Verstappen, red.) had uiteindelijk vanaf de vijftiende plek het podium weten te halen.’ Volgens Albers waren vrijwel alle teams ook relatief conservatief met hun bandenkeuze, zo ook Red Bull. Tijdens de nabeschouwing wordt een opmerking van Knoors herhaald: ‘Allemaal lafaards met die mediums.’ Volgens hem hadden ze bij Red Bull best een agressievere strategie kunnen proberen, vooral om alle kansen open te houden. Al met al zegt vooral het interview met Pérez bij Viaplay niet veel goeds. ‘Je ziet iemand die echt zoekende is, hij is zijn vertrouwen kwijt. Het is juist heel belangrijk voor een coureur om dat vertrouwen niet kwijt te raken.’
Onjuist optimisme bij De Vries en upgrades McLaren werpen vruchten af
Ook De Vries had het, niet voor het eerst dit seizoen, moeilijk dit weekend. Zelf noemde hij het na afloop juist één van de betere races, misschien zelfs de beste, van dit seizoen, maar daar zijn de heren aan tafel het toch niet mee eens. ‘Misschien voelt dat dan in de auto anders, maar als je het van buitenaf ziet lijkt het niet zo. Vooral met de zachte banden waren ze gewoon een halve seconde langzamer dan de rest.’ Toch is het wel reëel om te verwachten dat het slechte resultaat, in ieder geval hier op Silverstone, niet volledig te danken is aan de kwaliteiten van De Vries. ‘De auto lijkt hier, ondanks alle upgrades die het team heeft geïntroduceerd, gewoon niet te presteren.’ De Vries kreeg ook te maken met teamorders over de boordradio. Hij mocht Tsunoda niet inhalen, en ondanks dat hij zelf wel begreep waarom was dit voor de mannen aan tafel een discussiepunt. Albers begrijpt de keuze van het team wel, maar volgens Knoors is het een slecht teken. ‘Nyck (de Vries, red.) kan zichzelf zo niet bewijzen, en dat is een slecht teken voor de toekomst.’
Ten slotte moeten ook Albers en Knoors toegeven dat de prestaties van McLaren sinds de upgrades van Oostenrijk aanzienlijk zijn verbeterd. Knoors denkt dat Norris, ondanks dat hij op zaterdag nog baalde van de gemiste kans op pole position, toch wel beseft dat dit het maximaal haalbare was. ‘Om Max over 52 ronden te verslaan is een hele andere opgave, en ik denk dat hij zich realiseert dat dit echt het maximale was.’ Vooral de start van de MCL60 verraste iedereen, inclusief de coureurs zelf, en de eerste paar ronden wisten ze het Verstappen knap moeilijk te maken. Volgens Knoors hebben ze bij McLaren één groot voordeel: de banden komen bij de MCL60 snel op temperatuur en de bolide weet die temperatuur ook makkelijk vast te houden. ‘Tot de DRS open mocht zat Norris er gewoon ontiegelijk goed voor, en kon ook Piastri makkelijk volgen.’ Volgens Knoors had dit dus ook te maken met Verstappen die zijn banden maar moeilijk op temperatuur kreeg.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties