Max Verstappen wint zijn 43e Grand Prix in Silverstone. De Nederlander moest P1 even afstaan aan Lando Norris bij de start van de race, maar na wat geduld kon de tweevoudig wereldkampioen de Brit weer voorbijsteken. Norris verrichtte wederom een heldendaad voor zijn team, hij werd tweede en wist Lewis Hamilton achter zich te houden. Teamgenoot Oscar Piastri werd vierde, dus er was een feestje te vieren bij McLaren. Hamilton ging ook mee naar het podium, hij eindigde op P3. Sergio Pérez reed de hele race kleurloos rond in het middenveld en kon geen indruk maken.
Nadat de lampen op groen ging was het Lando Norris met een superstart. De Brit pakte Verstappen bij de start kon de race leiden vanaf de eerste bocht. Verstappen moest direct verdedigen, want Oscar Piastri wilde mee met Norris naar voren. Hoe dan ook kon de Nederlander zijn positie behouden en weer aansluiten bij Norris. Het was te horen dat het publiek het fantastisch vond. Lewis Hamilton had een minder goede start, de Brit verloor twee plekken in de openingsronde. De zachte banden leken goed te werken voor George Russell, die al was opgeschoven naar P5 en begon aan te dringen bij Charles Leclerc.
Tekst gaat verder onder de Tweet
De tweevoudig wereldkampioen zat al gauw binnen vijf tienden van Norris en zette de McLaren-coureur onder druk. Piastri bleef echter ook dichtbij, de Australiër zat op zo'n acht tienden van Verstappen. Het hele veld zat na vier ronden nog steeds dicht op elkaar. Aangezien de DRS al beschikbaar was, kon het inhalen dus losbarsten. Verstappen pakte zijn P1 weer terug, maar hij was nog niet van Norris af. De Brit zat nog steeds binnen een seconde van Verstappen. Ondertussen klokte Russell paarse sectoren en zat hij achter Leclerc aan. De Monegask had zijn handen vol aan de Brit op de zachte band, en zijn teamgenoot Carlos Sainz die daar weer achter zat.
Het leek erop dat het publiek zou worden getrakteerd op een mooi gevecht tussen de Ferrari's en Russell. Leclerc zat daardoor inmiddels al drie seconden achter Piastri. Sergio Pérez in het achterveld pakte ook een plekje. De Mexicaan reed na acht rondes rond op P13 en kon nog niet echt indruk maken. Voorin was het een ander verhaal, want Norris en Piastri zaten nog steeds binnen een seconde van elkaar en Norris zat op zo'n negen tienden van Verstappen. De twee McLaren-coureurs konden dus goed meekomen met de koploper. Ze hielden de druk erop bij de Nederlander en vergrootten het gat met Leclerc, die op 3,6 seconden achter Piastri reed.
Ocon eerste uitvaller, Pérez mondjesmaat naar voren
Op een vijfde van de race was Esteban Ocon de eerste uitvaller. De Fransman werd verzocht om naar binnen te komen omdat het team de auto wilde parkeren. Pérez schoof op naar P12 en zat binnen de DRS van Lance Stroll, maar zo snel kwam hij niet door het veld. In ronde dertien haalde hij dan de Canadees van Aston Martin in om op te klimmen naar P12. Terwijl Verstappen vooraan reed en niet veel competitie meer ervoer van Norris, bleek de wind wel een grote uitdaging te zijn. Daar klaagde de Nederlander over op de boordradio, en het werd ook behoorlijk donker boven het rechte stuk. De kans op regen tijdens de race was veertig procent, maar meerdere teams communiceerden met hun coureurs dat er geen regen zou vallen.
Tekst gaat verder onder de Tweet
Niet lang daarna liet Verstappen weten dat het licht aan het miezeren was, maar dat was van korte duur. De Nederlander had in ronde twintig een voorsprong van zo'n 4,5 seconden op Norris en was nog niet van plan om naar binnen te gaan, hij informeerde namelijk naar de pitstop van één van de Ferrari's. Daar dacht Norris ook zo over, hij werd namelijk gevraagd hoeveel rondes hij verwachtte door te kunnen met zijn huidige pace. Norris kon naar eigen zeggen nog wel even door, dus ging ook McLaren nog geen coureur naar binnen halen. Later vroeg McLaren nog een keer naar de pace van Norris, maar de Brit herhaalde dat hij het wel zou aangeven als het niet meer ging. Inmiddels werd het gat naar Verstappen groter, namelijk 6,3 seconden.
Motorplof van weer een Haas schudt iedereen wakker
Nyck de Vries kwam van P19 en was naar P15 gereden. De Nederlander kwam binnen in ronde 26 en ging weer naar buiten op de mediums en kwam op P17 terecht. Russell en Piastri gingen ook hun eerste stop maken in de 30e ronde. Piastri ging over op de harde band en daarmee koos McLaren voor de veilige optie. Er waren nog 22 ronden te gaan, dus had de Britse renstal het eventueel kunnen overwegen om over te schakelen naar de softs. De Australiër kwam voor de neus van Albon terecht, op P7. De stop van Russell was echter niet zo vlot als die van Piastri, waardoor de Brit weer achter Leclerc terecht kwam. De Monegask gaf overigens aan dat zijn pitstop wellicht te vroeg was geweest. De Scuderia haalde Leclerc in de negentiende ronde al naar binnen, Sainz wat later.
De uitvalbeurt van Kevin Magnussen schudde iedereen weer wakker. Er kwamen vlammen uit de achterkant van de Haas-bolide, dus kon de Deen de bolide laten staan. Eerst werd de virtuele safetycar ingezet, maar later toch de safetycar. Verstappen, Norris, en Hamilton gingen direct naar binnen. Voor hen kwam de safetycar perfect uit. De Nederlander ging over naar de zachte band, dat deed Hamilton ook. Norris stond op nieuwe harde banden. Bij Ferrari was er onenigheid over de strategie, aangezien Sainz net voor de safetycar op nieuwe harde banden was gezet en Leclerc wel naar binnen ging onder de safetycar. Het leek erop dat er weer geen goede communicatie was tussen de coureur en de pitmuur bij het team uit Maranello.
Tekst gaat verder onder de Tweet
Het venijn zit in de staart: sprintrace van veertien ronden leverde spektakel
In ronde 38 liet de wedstrijdleiding eindelijk weten dat de safetycar weer naar binnen zou gaan. Verstappen mocht de race dus herstarten en deed dat vanzelfsprekend op het juiste moment. Voor Norris was het direct in zijn spiegels kijken, aangezien de zevenvoudig wereldkampioen op de loer lag voor P2. Achter hem wilde Piastri ongetwijfeld graag aanvallen om zijn podiumplek terug te pakken, maar hij had weer Russell achter zich. Norris was met man en macht aan het verdedigen tegen de Mercedes achter hem en kon de eerste aanvallen afweren. Het leverde schitterende beelden op, met name toen Norris weer voor Hamilton wist te blijven.
In ronde veertig werd de DRS echter weer beschikbaar, en kon Hamilton weer dichterbij komen. Desalniettemin hield Norris stand en kon hij Hamilton weer op 1,5 seconde zetten. In het middenveld was het ook spannend, daar kregen de Ferrari-coureurs het met elkaar aan de stok. Bijna het hele veld zat binnen een seconde met elkaar, dus overal gebeurde wel wat. Voor Alpine betekende het echter slecht nieuws, want Gasly was de derde uitvaller van de race en de tweede voor de Franse renstal. Stroll tikte de Fransman aan en toen was zijn race gedaan. Het team gaat dus zonder punten naar huis. Uiteindelijk kalmeerde het veld weer in de laatste paar ronden. Norris stelde zijn P2 veilig nadat hij Hamilton wist af te schudden. Verstappen sleepte zijn 43e zege binnen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties