Verstappen met een 'onheilspellende' start in Bahrein en met Aston Martin in zijn slipstream Formule 1
Formule 1

Verstappen met een 'onheilspellende' start in Bahrein en met Aston Martin in zijn slipstream

Verstappen met een 'onheilspellende' start in Bahrein en met Aston Martin in zijn slipstream

Zowel in de ochtendsessie als in de middagsessie wist Max Verstappen de snelste tijden te noteren van testdag 1 in Bahrein. Het Formule 1-seizoen is officieel begonnen en Red Bull Racing maakte een ijzersterke eerste indruk. Er zijn echter meerdere teams die opgevallen zijn. Zo begon Aston Martin dramatisch aan de dag, maar maakte het 's middags veel goed. We hebben er slechts één dag op zitten, maar na circa acht uur testen is er al het een en ander duidelijk geworden.

Om Red Bull kon men op donderdag niet heen. Verstappen wist 's ochtends de snelste tijd neer te zetten en deed daar gedurende de middagsessie nog een schepje bovenop. Voor wie denkt dat deze tijden te weinig voorspellende kracht hebben, kijken we even naar woorden van Formula 1-redacteur Lawrence Barretto: 'Ik sprak Verstappen vanavond. Volgens mij heb ik hem nog nooit zo vol vertrouwen gezien tijdens een testweek.'

'Hij kwam meteen op snelheid, de auto - een evolutie van de bolide van vorig jaar - reageerde goed toen hij aanzette en hij heeft bijna drie Grand Prix-afstanden afgelegd. Onheilspellend', aldus de Brit op locatie. De Nederlander was voor Red Bull de enige die in actie kwam, want teamgenoot Sergio Pérez neemt de volledige laatste dag op zich. Met 157 ronden was hij ook verreweg de productiefste coureur van de dag, maar hij had de RB19 dus wel de hele dag tot zijn beschikking. Al zijn concurrenten moesten halverwege de dag de bolide afstaan aan teamgenoten.

Met een 1:32.837 zit hij ongeveer twee tienden onder de snelste tijd van de eerste testdag in Bahrein in 2022. Verrassend is dat niet, want omdat de teams de rijhoogte met 15 millimeter hebben moeten verhogen, hebben ze neerwaartse druk ingeleverd. Het heeft ongeveer een halve seconde gekost, die met aerodynamische verbeteringen alweer teruggewonnen is. Dit hebben de teams vooral bereikt door te werken aan de luchttoevoer aan de voorkant van de vloer. Volgens AlphaTauri-topman Jody Egginton is dit een van de belangrijkste ontwikkelingsgebieden van 2023.

Aston Martins dag met twee gezichten

Aston Martins eerste dag vormt een bijzonder verhaal. De F1-coureurs waren vanochtend vroeg zes minuten onderweg of de Britse bolide viel al stil. Felipe Drugovich miste daardoor testtijd. De Braziliaan valt in voor de geblesseerde Lance Stroll, waarvan nog steeds niet volledig duidelijk is wat er precies mis met hem is. Er wordt gesproken van twee gebroken polsen naar aanleiding van een wielrenongeluk, maar Aston Martins PR-team weigert uit te weiden.

Drugovich zag dus flink wat tijd aan zich voorbijgaan, volgens de commentatoren van F1TV vanwege een sensorprobleem gerelateerd aan de interne verbrandingsmotor. Wel kwam de Formule 2-kampioen van 2022 daarna nog in actie, maar het was verre van een goede start voor het team uit Silverstone. 'Geweldig om de AMR23 voor het eerst te besturen', aldus Drugovich.

'Aan het begin moest ik even inkomen, maar ik kwam snel in mijn ritme. Ondanks enkele kleine elektronische problemen hebben we ons programma afgewerkt en waardevolle data verzameld. Ik heb veel aero-tests gedaan, die zijn met nieuw materiaal ongelooflijk belangrijk. Aan het einde kon ik aanzetten en ook daar heb ik van genoten', gaf de jongeling in een persbericht aan na afloop.

Alonso naar P2

's Middags wist Aston Martin bijzonder veel goed te maken. Fernando Alonso kreeg het stuur in zijn handen geduwd en wist met het vernieuwde materiaal min of meer dezelfde tijd als Verstappen neer te zetten. Leuk feitje: in het voorseizoen wees Red Bull-topontwerper Adrian Newey Aston Martin aan als een van de concurrenten voor 2023. Na dag 1 lijkt het erop dat hij daar zomaar gelijk in kan krijgen. 'Ik ben over het algemeen tevreden met de eerste testdag in de AMR23', stelde Alonso na afloop.

'Als team hebben we 100 ronden gereden. Dat is een sterke start, ondanks wat opstartproblemen. We experimenteren veel. Elke ronde die we nu maken, is belangrijk, want steeds wanneer we het circuit op gaan, leren we weer wat nieuws. Die eerste laps zijn altijd intrigerend en tot dusver heb ik genoten van de voorbereiding. Morgen gaan we verder optimaliseren', concludeerde de Spanjaard, die ook testtijd inleverde vanwege schade aan de vloer.

Wel houden we een slag om de arm omtrent de resultaten van Aston Martin op dag 1. Volgens Giedo van der Garde rijden de topteams altijd met volle tanks tijdens de testdagen, op enkele kwalificatiesimulaties op dag drie na. Of ook Aston Martin dit voorbeeld volgt, is nog maar de vraag. Heeft de renstal besloten om voor het zelfvertrouwen met minder brandstof te rijden dan kan dat betekenen dat de sterke tijd van tweevoudig wereldkampioen Alonso een vertekend beeld geeft.

De Aston Martin op Bahrain International Circuit. (Foto: Aston Martin F1)
De Aston Martin op Bahrain International Circuit. (Foto: Aston Martin F1)

Ferrari's deukje

Ferrari zat qua pace en qua productiviteit niet ver van Verstappen en Red Bull af, maar kende geen foutloze eerste dag. Onder leiding van Frederic Vasseur hebben de Ferrari-fans weer hoop. Het mismanagement van de afgelopen jaren moet door de ervaren Fransman rechtgetrokken worden, en met het aanstellen van een nieuwe hoofdstrateeg hoopt Vasseur dat Ferrari de tactische blunders van 2022 achter zich kan laten.

In de ochtendsessie zagen we Ferrari over het asfalt schieten met een deukje in de neus. Het leek haast bewust, maar gaandeweg werd duidelijk dat het een productiefout betrof. Wanneer de voorvleugel veel luchtdruk te verwerken kreeg, ontstond het deukje, en in de bochten deukte het onderdeel weer uit. Het is iets waar Ferrari ongetwijfeld naar gaat kijken, maar vormt slechts een relatief klein smetje op een zeer verdienstelijke testdag.

Mercedes lijkt te herstellen

'We stuiteren niet meer, op die enorme hobbel aan het einde van het rechte stuk na. Dat is goed nieuws', sprak een tevreden Toto Wolff vanuit Sakhir. Na een jaar geteisterd te worden door porpoising is Mercedes er eindelijk vanaf. 'Dit is een zeer solide basis. Vanaf nu is het zaak om de auto te optimaliseren, daar zijn we nog niet mee begonnen.'

Naast een comfortabele rit voor de coureurs was de W14 ook nog eens aardig snel. Lewis Hamilton bleef op ongeveer zes tienden van de snelste tijd haken. Misschien nog wel belangrijker is dat de Engelsman maar liefst 83 ronden wist te rijden. Team- en landgenoot George Russell reed er 69. Samen komen ze dus in de buurt van het rondentotaal van de dominante Verstappen. Een degelijke eerste dag voor een herstellend Mercedes.

McLarens opstartproblemen

Een team dat minder voortvarend uit de startblokken geschoten is, is McLaren. Afgaand op Lando Norris' P5 zou je het niet meteen zeggen, maar het Britse team heeft de nodige technische problemen te verduren gehad. Onder meer de remproblemen die halverwege de middagsessie optraden, werden gebagatelliseerd door kersverse teambaas Andrea Stella. 'Een productieve dag in Bahrein die veelal volgens plan verliep.'

'Ondanks enkele hele kleine problemen, die tijdens tests nu eenmaal voorkomen, hebben we veel informatie weten te vergaren en veel van ons testtraject afgewerkt. We hebben af en toe in de garage gestaan omdat het team uit voorzorg het chassis wilde verstevigen. Dit waren voorzorgsmaatregelen, maar wij achtten ze nodig om de rest van de dag veilig en betrouwbaar te rijden. Een positieve dag die we op willen volgen met nog twee goede dagen.'

Debutant Oscar Piastri eindigde op de achttiende plek na enkel de ochtendsessie plaats te nemen in de zwart-papajaoranje auto. Hij spreekt van 'best een soepele' ochtend en een 'goede start va het seizoen'. Hij gaf aan nog te moeten wennen aan deze generatie Formule 1-bolides en dat er nog veel te verbeteren valt. 'Ik denk echter dat ik er wel kom. Alles voelde comfortabel aan. Ik kijk er naar uit om meer te leren over de auto.' Als een van de meest veelbelovende nieuwe namen van de sport wordt niets minder van hem verwacht.

De McLaren van 2023. (Foto: McLaren F1 Media)
De McLaren van 2023. (Foto: McLaren F1 Media)

Divers middenveld

Op het middenveld was het qua prestaties divers. Nagenoeg alle teams gebruikten beide coureurs op dag 1 en lang niet altijd klokten die vergelijkbare tijden. Het team dat dit in grotere mate deed en er in positieve zin uitsprong, was Williams. Zowel Alexander Albon als Logan Sargeant maakten veel meters en leken een prima pace te pakken te hebben. Het blijft de eerste dag en Williams heeft een enorme inhaalslag te slaan om regelmatig in aanmerking te komen voor punten, maar het begin is er.

Dat begin leek er in mindere mate te zijn bij AlphaTauri, dat zich in de onderste regionen bevindt na twee testsessies. Van de twee rijders was het wel Nyck de Vries met de sterkere start, maar wat het team uit Faenza tot nu toe op het asfalt gezet heeft, is nog niet al te best. De eerste dag van Alpine was ook niet goed genoeg. De Franse equipe zat ver van de pace, maar voltooide wel veel ronden.

Daarnaast is het inmiddels bekend dat Alpine met haar bolide zelfs onder het minimumgewicht zit en dus met ballast kan spelen. Dat maakt het eenvoudiger om de bolide te balanceren en dus mag je verwachten dat dat gat van twee seconden naar de top van het veld niet representatief is voor de vorm van Pierre Gasly en Esteban Ocon in 2023. De twee Fransmannen staan vast te popelen om de volledige potentie van de nieuwe blauw-roze bolide te ontgrendelen, en krijgen daar op dag 2 een 3 zeker de mogelijkheid voor. Op naar de volgende!

Actie: Pak 20 procent korting op F1TV Pro. Klik hier voor de aanbieding of bekijk onze Formule 1-live-kijken-pagina.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws