Met de Grand Prix van Hongarije gaat de Formule 1 de op één na laatste race voor de zomerstop in. Deze race zal zoals gebruikelijk verreden worden op de Hungaroring, volgens sommigen een 'Mickey Mouse'-circuit. Wat dit precies inhoudt? En welke teams we op het podium kunnen en mogen verwachten na een enerverende en competitieve eerste seizoenshelft achter het absoluut dominante Red Bull Racing? F1Maximaal.nl belicht het.
De Hungaroring wordt al sinds 1986 aangedaan door de grid en sindsdien is het een vaste waarde gebleken op de kalender. Met 4,381 kilometer is het een van de kleinere circuits van de kalender, bestaande uit veertien bochten. Zes van deze bochten zijn linksom en acht rechtsom. Deze bochten volgen elkaar doorgaans snel op, wat betekent dat de teams met een goede balans veel voordeel kunnen behalen dit weekend.
Voordat we in details duiken, graven we eerst nog even de track map op. Op start-finish vinden we meteen het langste rechte stuk van de baan, met een DRS-zone en een daaropvolgende DRS-zone na de eerste bocht. Deze eerste bocht is vanwege haar lange aanloop meteen hét inhaalpunt van het circuit. De rest van het asfalt is te bochtig om een poging te wagen, al wil het met voldoende overspeed ook in bochten 2, 4, 12 en 14 uitzonderlijk wel lukken.
Een wilde ronde Hungaroring
Na deze rechte stukken gaan de rijders een toffe linker doordraaier in en worden ze meteen op de proef gesteld. Wie hier een goede lijn kiest en veel snelheid uit bocht 3 mee kan nemen zou op het rechte stuk van bocht 3 naar bocht 4 zomaar het voordeel kunnen hebben en een inhaalactie kunnen wagen. Eenmaal aangekomen in sector twee worden de rijders in een hevige combinatie van linker- en rechterbochten geworpen, welke pas stopt als men sector 3 inrijdt.
Veel van deze bochten worden 'slechts' in de derde versnelling genomen en vanwege de grote variëteit in knikken van het circuit is een bolide met een goede balans goud waard. Bochten 12, 13 en 14 typeren het einde van de ronde. 13 en 14 zijn met name interessant, want ook hier is weer sprake van een doordraaiende beweging zoals in bocht 2. Inhalen accommodeert het niet, maar voor de rijders is het wel mogelijk om het verschil te maken middels optimale lijnen. De druk wordt hier voor bocht 1 al lekker opgevoerd.
Lees ook
Verstappen vestigt hoop op verdere updates RB19: 'Extra performance vinden voor de komende races'
Weerbericht GP Hongarije | Hoge temperaturen en zachte banden kunnen slijtageslag veroorzaken
Blijf gehydrateerd!
Max Verstappen grapte het eens over de boordradio, maar aankomend weekend zou het niet bij een grap moeten blijven: blijf gehydrateerd. De Hongaarse wedstrijd is doorgaans een van de warmste van het jaar. De gemiddelde luchttemperatuur ligt er op 25 graden, met uitschieters naar maximaal 33 graden. Ook het circuit warmt aardig op wanneer de renstallen er doorgaans neerstrijken: het gemiddelde van de baan ligt qua temperatuur op 36 graden en kan oplopen tot net iets over de 50 graden.
Het gebrek aan rechte stukken, de hoge temperaturen en de vele hoeveelheid bochten maken dit een circuit dat notoir zwaar voor de remmen is. Coureurs hebben immers nauwelijks ruimte om de remmen te koelen en ook de buitenlucht doet het nabij Boedapest maar nauwelijks. Het is een traag circuit met een topsnelheid van 310 kilometer per uur. Coureurs rijden slechts iets meer dan tien seconden op de straight gedurende een ronde.
De Formule 1 experimenteert
Sprintraces waren in de afgelopen jaren nieuwe kwalificatietweaks waar de Formule 1 voor gegaan is. Liberty Media zit echter niet stil en is constant op zoek naar stimulatie voor de kijkers. Zodoende gaat de sport aankomend weekend experimenteren met een nieuw concept in de kwalificatie: Q1 rijdt elke coureur op de harde band, Q2 op de mediums en Q3 op de softs. Naarmate de zaterdagsessie verstrijkt, schieten de tijden dus omhoog.
Wat dit te betekenen heeft voor de rangorde? Geen idee, maar een verschil kan het zeker maken. Niet altijd vinden auto's bepaalde bandentypen even fijn. Waar het ene team de C3 gemakkelijk aan de praat krijgt, heeft de andere equipe dit bij de C4- of C2-band. Teams zouden dus bevoordeeld of benadeeld kunnen worden, afhankelijk van welke banden de teams liggen en welke niet. Zeker een ontwikkeling om in de gaten te houden.
Lees ook
Windsor: 'Leclerc zal nooit het niveau van Verstappen bereiken'
Oud-teamgenoot springt in de bres voor De Vries: 'Auto presteerde totaal niet'
Hongaarse koning Hamilton tegen de subtop
Lewis Hamilton is zonder twijfel de koning van Hongarije. De Engelsman wist er maar liefst acht zeges te boeken. De eerstvolgende naam in dit rijtje is niemand minder dan Michael Schumacher en de legendarische Duitser heeft er 'slechts' vier op zijn naam staan. Hamilton heeft bewezen dat het circuit hem ligt en mocht Mercedes hem dit weekend het juiste materiaal geven dan kan je hem simpelweg niet uitvlakken.
Nu we het er toch over hebben: wie gaan er het dichtst bij Red Bull zitten dit weekend? Winnen doet een ander team onder normale omstandigheden niet, al helemaal nu Red Bull aangegeven heeft met updates naar het circuit te komen. In theorie moeten die ze twee tienden opleveren bovenop al een fikse vaste voorsprong. Mercedes is zeker een kandidaat voor die laatste podiumplek, al fluctueert de vorm van de Duitse renstal.
Ook Aston Martin heeft daar last van. Met name in de laatste wedstrijden leken ze het momentum niet te hebben om Mercedes uit te dagen. Wel is er hoop voor Fernando Alonso en Lance Stroll. Aston Martin doet het namelijk doorgaans goed op circuits met trage bochten. Laat dit nou net een baan zijn die er daar voldoende van heeft. Weten ze de bolide goed uit te balanceren dan zouden we getrakteerd kunnen worden op een weekendje Alonso vs. Hamilton.
Een laatste team dat het waard is om te belichten, is McLaren. De Britse renstal kwam in Silverstone uit het niets met een fantastische upgrade die ze richting de subtop gekatapulteerd heeft. De vraag blijft of de tevredenheid in Woking gegrond is. Ja, op Silverstone gingen ze als een speer, maar Silverstone is wel een totaal ander circuit dan de Hungaroring. Dat ze dat trucje van twee weken geleden nu weer even herhalen is dan ook beslist geen gegeven.
De start, pitstraat, safetycars en regen
Zondag aanstaande zullen de heren zeventig ronden verrijden. Met 444 meter naar de eerste bocht is de aanloop vanaf de start relatief lang ondanks dat we met een van de kleinere circuits te maken hebben. Waar de teams te maken mee hebben, is een redelijk kleine pitstraat. In zestien seconden is een coureur met tachtig kilometer per uur door de pitstraat. Inclusief bandenwissel kunnen de teams dus onder de twintig seconden zitten, wat een pitstop relatief aantrekkelijk maakt.
Dat de teams wachten op een potentiële safetycar lijkt in Hongarije onwaarschijnlijk. In slechts één van de laatste vijf races kwam er een safetycar aan te pas, wat de waarschijnlijkheid dus klein maakt dat Bernd Maylander in actie moet komen. Wel wordt er een kans van 28 procent gegeven dat we gedurende het weekend in ieder geval één natte sessie zien. Maak uw borst dus maar nat.
Geen stream? Bekijk de Grand Prix van Hongarije live via F1TV of Viaplay!
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties