Verstappen gefrustreerd door beslissingen Pirelli: 'Komt door het gebrek aan een bandenoorlog' Formule 1
Formule 1

Verstappen gefrustreerd door beslissingen Pirelli: 'Komt door het gebrek aan een bandenoorlog'

Verstappen gefrustreerd door beslissingen Pirelli: 'Komt door het gebrek aan een bandenoorlog'

Max Verstappen denkt dat Pirelli beter niet vast kan houden aan de 18 inch-banden omdat het zicht van de rijders veel meer beperkt wordt door de grotere banden. Pirelli dacht erover na om over te stappen naar de 16 inch-banden, maar dat zou teveel problemen veroorzaken met oververhitting. Verstappen kan zijn mening er wel over geven, maar hij ziet in dat hij politiek gezien geen invloed heeft.

Nu de technische reglementen voor 2026 onder de loep liggen, is Pirelli ook aan het kijken hoe de bandenleverancier van de koningsklasse kan bijdragen. Zo was eerst het plan om wel over te stappen naar een kleinere maat banden, dat zou namelijk gewicht besparen. Aangezien de Formule 1-auto's van 2026 lichter moeten worden, kwam dat wel goed uit. Pirelli ondervond echter dat een kleinere band eerder kon oververhitten. De 16 inch-banden zijn ook minder relevant voor straatauto's en de overstap is duur, zo meldde de Italiaanse bandenleverancier.

Dat betekent dat de 18 inch-banden ook onder het 2026-reglement de norm blijven. Daar is Verstappen niet superenthousiast over. 'Maar ik denk de meeste rijders ook niet', zegt hij tegenover de Nederlandse tak van Motorsport.com. 'Je ziet een stuk minder met die banden van 18 inch', verklaart de Nederlander. 'Ik denk dat Pirelli zelf niet naar een kleinere band wil, omdat je dan meer oververhittingsproblemen krijgt. Alleen dan denk ik: misschien moeten we er meer tijd aan besteden om ervoor te zorgen dat we die problemen niet krijgen', geeft Verstappen aan.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen race japan 2024 redbullracing
Verstappen geeft de voorkeur aan kleinere banden. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Uiteindelijk zijn er dus weinig dingen waar Verstappen wel warm van wordt betreffende het 2026-reglement. De drievoudig wereldkampioen heeft zich al eerder uitgelaten over de actieve aerodynamica, wat hij ook niets vindt. Hetzelfde geldt voor een actieve ophanging. Over de motorreglementen is hij ook niet bepaald enthousiast. 'Wij zijn natuurlijk niet diegenen die namens de teams praten, en we zijn ook geen aandeelhouders in dit hele spel', zegt Verstappen. 'Het blijft politiek. We denken wel mee als GPDA, maar we hebben toch geen stem. Dat is een beetje het probleem.'

Verstappen toont ook begrip

Pirelli heeft benadrukt dat ze in 2025, wanneer ze de nieuwe banden introduceert, ook werkt aan het tegengaan van oververhitting. Dat de bandenleverancier voor nu vasthoudt aan de 18 inch-banden onder het nieuwe reglement komt naar het idee van Verstappen ook door het gebrek aan een bandenoorlog. Een tijdje terug meldde Michellin zich nog om aan te geven dat ze vanaf 2027 mee wilden doen om de bandenleverancier van de Formule 1 te worden, maar uiteindelijk sloot het Franse merk een terugkeer uit.

Pirelli kreeg vorig jaar contractverlenging tot en met 2027. 'Dit soort dingen zijn altijd het probleem als je geen concurrentie hebt', zegt Verstappen. 'En als je de enige bandenleverancier bent. Dan vraag je jezelf af: waarom moeten we bakken met geld investeren om volledig nieuwe banden te ontwikkelen? Dus ja, dat snap ik wel', zegt Verstappen. Dit weekend mag hij dus ook voor het eerst met de 18 inch-banden op het Shanghai International Circuit gaan rijden. De eerste sessie begint vrijdagochtend om 5:30u Nederlandse tijd.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registeren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws