Zak Brown is kritisch op het puntensysteem van de FIA om een superlicentie te krijgen. De CEO van McLaren stelt dat coureurs als Max Verstappen en Kimi Räikkönen onder het huidige systeem ook niet een superlicentie zouden krijgen, net zoals IndyCar-talent Colton Herta nu naast de licentie lijkt te grijpen.
Herta werd in verband gebracht met een overstap van IndyCar naar AlphaTauri in de Formule 1. Daarvoor moest hij nog wel eerst de benodigde veertig punten verdienen om een superlicentie te krijgen. De 22-jarige komt echter op 32 punten te staan en komt er dus acht tekort. Brown vindt dan ook dat de FIA het puntensysteem moet herzien, gezien de Formule 2 vanaf de tweede plek in het kampioenschap meer waardering krijgt dan de Amerikaanse raceklasse.
'Ik begrijp dat de regels zijn wat de regels zijn en dat regels niet mogen worden overtreden, maar ik vraag me af of de regels die er nu zijn wel de juiste regels zijn', wordt de McLaren-topman geciteerd door Motorsport.com. 'Iemand van het kaliber van Colton, Patricio O'Ward of het halve IndyCar-veld is capabel genoeg voor de Formule 1. Als iemand als Colton, die veel IndyCar-races heeft gewonnen, niet in aanmerking komt voor een superlicentie, dan denk ik dat we het superlicentiesysteem moeten herzien.'
Verstappen en Räikkönen
Brown kijkt dan ook naar coureurs als Verstappen en Räikkönen die op jonge leeftijd debuteerden in de Formule 1. 'Ik denk niet dat Verstappen in aanmerking zou zijn gekomen voor een superlicentie en ik denk ook niet dat Räikkönen in aanmerking zou zijn gekomen voor een superlicentie. Dus als je terugkijkt in de tijd zijn er een paar jongens, wereldkampioenen, die in de huidige situatie hun superlicentie niet zouden hebben gekregen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties