IndyCar-coureur Graham Rahal is niet te spreken over het feit dat Colton Herta naast een superlicentie lijkt te grijpen. De 22-jarige Amerikaan werd in verband gebracht met een overstap naar AlphaTauri in 2023, maar daar was nog wel de benodigde superlicentie voor nodig. Herta komt echter acht punten tekort om een dergelijke licentie te krijgen en de FIA wil voor hem geen uitzondering maken.
Helmut Marko wilde alles op alles zetten om de huidig Andretti Autosport-coureur toch aan een superlicentie te krijgen. Zo stond er zelfs al een test met Alpine gepland. Hij zou weliswaar niet voor Alpine rijden in 2023, maar de Fransen wilden Red Bull Racing en AlphaTauri een handje helpen. Zij zijn immers geïnteresseerd in Pierre Gasly, die door Herta zou zijn vervangen.
'F1 wil Amerikaans geld, maar rest interesseert ze niet'
Hoewel de overstap van Gasly nog niet van de baan is, is de overstap van Herta dat wel en daarmee ook de testdag bij Alpine. Dat kwam vrijdagavond naar buiten. Het zorgt voor verontwaardiging in de Verenigde Staten, waar IndyCar-routinier Rahal op Twitter zijn mening uit. 'De F1 is een elitaire sport. Ze willen ons niet. Onthoud dat. Ze willen geld van Amerikaanse bedrijven, ze willen geld van rijke Amerikaanse individuen. Maar de rest interesseert ze niet. Is altijd zo geweest, zal altijd zo zijn.'
Dat er mensen zijn die denken dat Herta niet goed genoeg is, schiet bij de 33-jarige in het verkeerde keelgat. 'Voor degenen die willen zeggen dat Herta het recht niet heeft "verdiend": je zit fout. Hij is net zo getalenteerd als, zo niet meer dan de rest. Hij is een bewezen winnaar. Hij kwam naar de top en heeft het buitengewoon goed gedaan. De F1 heeft al jaren coureurs die geen vat op Herta hebben, maar wel zitjes kopen en dat is een feit!', besluit Rahal.
Also read
Update II | FIA bevestigt: Geen superlicentie voor Herta, F1-zitje ver weg
Update V | De Vries heeft last van Brexit: coureur stapt niet in simulator Williams
Update 08.32u (18/09) | Rossi haalt uit: 'Dit kost Herta nu een Formule 1-zitje'
Alexander Rossi, oud-F1-coureur en -teamgenoot van Colton Herta bij Andretti Autosport, haalt in een statement op sociale media hard uit naar de Formule 1. De Amerikaan stelt dat het huidige superlicentiesysteem zijn landgenoot nu een kans op een zitje in de koningsklasse heeft ontnomen, terwijl de hele reden achter het systeem was om teams te laten kiezen voor talent in plaats van geld.
'Het hele uitgangspunt was om te voorkomen dat mensen hun weg naar de F1 konden kopen en talent de motiverende factor te laten zijn.', citeert Motorsport.com Rossi. 'Dat is geweldig.' De Amerikaan zegt dat iedereen het erover eens is dat Herta het talent heeft om in de F1 te zitten. 'Dat is ook geweldig en hij zou die kans moeten krijgen als het hem wordt aangeboden. Punt.'
Motorsport blijft nog steeds de meest spraakmakende sport ter wereld waar geld belangrijker kan zijn dan talent', denkt Rossi. 'Wat teleurstellend is en naar mijn mening het fundamentele probleem is, is dat het sportieve element zo vaak op de achtergrond is geraakt bij de zakelijke kant dat er een methode moest komen om ervoor te zorgen dat bepaalde teams stoppen met het aannemen van coureurs alleen op basis van hun financiële steun.'
Maar juist dat systeem is wat Herta nu als het ware tegenhoudt om de stap naar de Formule 1 te kunnen maken. 'Uiteindelijk hebben deze beslissingen uit het verleden, uit hebzucht of noodzaak, Colton de kans gekost om voor zichzelf te beslissen of hij zijn carrièrepad wilde veranderen en in de F1 wilde racen en niet punten voor een superlicentie', aldus Rossi.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties