Terwijl de hele Formule 1-paddock iets vindt over het feit of Colton Herta een uitzondering moet krijgen met betrekking tot het verkrijgen van een superlicentie, staat de familie Herta zelf er niet om te springen om een uitzondering te krijgen. Vader Bryan Herta stelt dat zijn zoon het gewoon 'op de juiste manier moet verdienen', terwijl ook de coureur zelf liever geen uitzondering gemaakt ziet worden.
In gesprek met NBC Sports laat de vader van Herta zich uit over de aandacht die zijn zoon momenteel krijgt. 'Het is ongelooflijk en het zegt veel dat Colton aandacht krijgt van andere paddocks, en ik vind het geweldig. De Super License punten zijn van de FIA, en zij maken de regels, en je moet de regels respecteren en volgen. Het enige wat ik zou zeggen is dat Colton ooit een kans in de Formule 1 verdient. Wanneer dat ooit is, weet ik niet.'
Hoewel hij zijn zoon de kans in de Formule 1 graag ziet krijgen, vindt de Amerikaan tegelijkertijd dat het niet eerlijk zou zijn tegenover anderen mocht er een uitzondering gemaakt worden. 'Maar ik denk dat het oneerlijk zou zijn om hem als een speciaal geval binnen te laten komen. Hij moet binnenkomen volgens de regels. Als je het doet, doe het dan volgens de regels. Als ze opnieuw evalueren hoe ze allemaal punten krijgen voor IndyCar, dan is dat één ding. Maar de regels zijn wat de regels zijn.'
Hoewel Herta begrijpt dat het niet makkelijk is om de stap naar de F1 te kunnen maken, vindt hij het geen goed idee om de regels even door de vingers te zien. 'Dat kan ook oneerlijk zijn tegenover andere mensen. Het is moeilijk om die deuren te openen. Dat begrijp ik wel. Wij zijn niet betrokken bij dat gesprek. Het is niet voor hem. Het is aan de FIA en hun achterban om zich daar zorgen over te maken.'
Herta zelf liever geen uitzondering
De vraag of het systeem van de FIA dan goed is op deze manier, is iets waarbij vraagtekens worden geplaatst. Colton Herta zelf begrijpt beide kanten van het verhaal. 'Ik kan hun kant van het argument begrijpen, ze willen dat jongens daarheen gaan en de ladder series racen', verwijst hij naar de F2 en F3. 'Dus, het is logisch. Maar tegelijkertijd lijkt het een beetje respectloos tegenover IndyCar om zo weinig punten te hebben, maar ik kan beide kanten van het argument begrijpen.'
Ook de coureur ziet liever niet dat er een uitzondering gemaakt wordt voor hem. 'Wat betreft een vrijstelling, ik weet niet of dat echt de manier is waarop ik het graag doe. Ik zou het liever niet op deze manier doen', aldus de man die in de belangstelling lijkt te staan van AlphaTauri. 'Het was erg onverwacht. Het is allemaal plotseling. Ik denk dat mijn vader misschien een telefoontje kreeg of dat iemand ons vertelde dat Helmut Marko ons probeerde te bereiken. Ik weet niet precies hoe het ter sprake is gekomen.'
'Ik had zoiets van: 'Wat?' Het was heel willekeurig, want er is verder niet gepraat tussen andere teams en plotseling lijkt Alpine een beetje geïnteresseerd, en dan lijkt AlphaTauri een beetje geïnteresseerd, en al deze mensen zijn geïnteresseerd, het kwam een beetje uit het niets voor mij', aldus Herta, die denkt dat zijn test voor McLaren te maken heeft met de interesse. 'Ik denk dat het daar vandaan komt. Ik denk dat ik het toen goed gedaan heb, en mensen praten.'
Also read
De Vries wil niet dat de FIA Herta als uitzondering ziet: 'Waar houdt het dan op?'
Domenicali heeft zorgen: 'De geloofwaardigheid van het systeem staat op het spel'
Update 19.50u (10/09) | 'Tegenvaller voor Marko en AlphaTauri: Herta krijgt geen uitzondering van FIA'
Colton Herta krijgt geen uitzondering om alsnog de Formule 1 in te mogen zonder superlicentie. Dat melden bronnen aan Autosport.com. Dat is een flinke tegenvaller voor Helmut Marko en AlphaTauri, die zijn zinnen zou hebben gezet op de komst van Herta. Eerder liet de familie ook al weten dat ze vinden dat Herta op een eerlijke manier zijn superlicentie moet verdienen.
Het komt erop neer dat de FIA zich niet onder druk wil laten zetten door Formule 1-teams, als het gaat over zaken als de superlicenties. Volgens het Engelse medium wijst alles erop dat Herta daarmee geen uitzondering krijgt. Mohammed Ben Sulayem zou de situatie hebben bekeken, maar heeft aangegeven dat de regels, zoals vastgelegd in de International Sporting Code, gevolgd moeten worden.
'De FIA zal niet door teams onder druk worden gezet om beslissingen te nemen over zaken als superlicentiepunten', zegt een woordvoerder van de FIA. 'De voorzitter van de FIA heeft een robuust bestuur ingesteld en daar zullen wij ons aan houden.' Meerdere teambazen hebben ook al laten weten dat Herta niet zomaar een licentie zou mogen krijgen, zonder de benodigde 40 punten te behalen. Dat lijkt dus niet te gaan gebeuren, en dus is de kans dat Pierre Gasly naar Alpine vertrekt ook kleiner geworden.
Update II 20.20u (23/09) | FIA bevestigt: Geen superlicentie voor Herta, F1-zitje ver weg
Via een woordvoerder van de FIA heeft het orgaan gemeld dat Colton Herta niet genoeg punten heeft om in aanmerking te komen voor een superlicentie. Daarmee lijkt de kans op een zitje in de F1 dan ook vervlogen. De Amerikaan leek bij onder meer AlphaTauri verzekerd te zijn van een zitje voor het seizoen 2023, maar moet zijn kans dus nog minstens een jaar afwachten in verband met het tekort aan licentiepunten.
'De FIA bevestigt dat via de juiste kanalen een verzoek is gedaan, dat ertoe heeft geleid dat de FIA bevestigt dat Colton Herta niet het vereiste aantal punten heeft om een superlicentie te verkrijgen.' Wel blijft het veiligheidsorgaan kijken naar wat er beter kan met betrekking tot het systeem waarin de punten worden toegekend. 'De FIA blijft de reglementen en procedures herzien, waaronder die met betrekking tot het in aanmerking komen voor de superlicentie. De belangrijkste factoren voor dit onderwerp zijn veiligheid, ervaring en prestaties in de context van het traject.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties