Als Max Verstappen Lewis Hamilton tegenkomt op de baan, dan eindigt het in tranen. Dat is een uitspraak die de laatste paar keren dat de twee coureurs met elkaar in gevecht waren, uitgekomen is. Ook de Nederlander zelf snapt niet helemaal hoe het nu komt dat dat gebeurt met de zevenvoudig wereldkampioen, terwijl hij met andere coureurs prima een hard, maar eerlijk, gevecht uit kan voeren. F1Maximaal zoekt uit met welke coureurs de Limburger een aanvaring heeft gehad of het ligt aan de generatie van de coureurs waarmee Verstappen het heeft uitgeknokt op de baan.
Alhoewel Mercedes in het 2022-seizoen niet echt competitie kon bieden aan Red Bull Racing, kwamen Hamilton en Verstappen elkaar richting het einde van het seizoen toch nog even tegen. Tijdens de Grand Prix van Brazilië had Red Bull de auto niet helemaal goed voor elkaar, terwijl de Duitse renstal de W13 eindelijk goed aan de loop had gekregen. Na de herstart van de race na de safetycar probeerde de tweevoudig wereldkampioen Hamilton in te halen, maar die poging was tevergeefs. De twee raakten elkaar, en weer waren het die twee coureurs die met elkaar clashten.
Hamilton is echter niet de enige coureur die een aantal keren in de clinch heeft gelegen met Verstappen. In de vroegere jaren van zijn Formule 1-carrière heeft Verstappen ook een paar keren geknokt met viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel, maar heeft hij ook gevochten met Charles Leclerc en Carlos Sainz. De laatste twee coureurs zijn van Verstappens generatie. Zou het daardoor komen dat die gevechten dan een goede afloop hadden?
Een Hamilton-Verstappen gevecht doet altijd de adem inhouden
Het 2021-seizoen heeft de kijker inmiddels wel geleerd dat het flink fout kan gaan als de Mercedes-coureur en de Red Bull-coureur elkaar willen inhalen. 2021 was eigenlijk het eerste jaar waarin Verstappen de Brit frequent tegenkwam. De Oostenrijkse formatie had in dat seizoen voor het eerst een potentiële kampioenschapswinnende auto. In het begin was de sfeer dan ook gemoedelijk. Hamilton won een paar races in de eerste helft van het seizoen en Verstappen ook.
Ondertussen was de spanning zich wel aan het opbouwen, niet alleen tussen de coureurs, maar ook de teams waren erbij betrokken. In Barcelona had Red Bull simpelweg niet de snelste auto, waardoor Hamilton Verstappen met rasse schreden voorbij ging. In Monaco regeerde de Nederlander, net als in Frankrijk, waar hij de Mercedes-coureur makkelijk kon passeren. In Frankrijk begon het rijtje van drie achtereenvolgende overwinningen, waarin Verstappen de Grand Prix van Frankrijk, de Grand Prix van Stiermarken en de Grand Prix van Oostenrijk won.
Nadat het veld vertrok uit Verstappen-land, was het tijd voor de thuisrace van Hamilton. Dat hij die graag wilde winnen, was ruim van tevoren wel te bedenken. Tijdens de race op Silverstone ging het echter gruwelijk mis. Op de zaterdag van het raceweekend pakte Verstappen de overwinning van de Sprint, wat betekende dat hij op poleposition mocht starten voor de hoofdrace. Hamilton zat er vlak achter, hij startte vanuit P2. Toen het veld vertrok en Hamilton de Nederlander wilde inhalen aan de binnenkant in Copse, tikte hij Verstappen zijn achterband aan, waardoor hij met zeer hoge snelheid het grind in vloog, en uiteindelijk total loss in de bandenstapel terechtkwam.
Het was een incident tussen de twee coureurs die de toon zette voor de rest van het seizoen. De reactie van Mercedes en het vieren van Hamiltons overwinning schoot bij Red Bull het verkeerde keelgat in. Immers toen dezelfde situatie zich tijdens diezelfde race weer voordeed, dit keer met Leclerc aan de buitenkant en Hamilton aan de binnenkant, liet de Brit ook ruimte over. Waarom ging het bij Verstappen dan mis?
Lees ook
Hamilton wijst naar Verstappen na crash: 'Hij gaf mij geen ruimte'
Horner woest op Hamilton: 'Teleurgesteld dat een coureur van zijn kaliber dit doet'
‘Hier kunt u niet parkeren’: Monza drukte een stempel op de tweede helft van het 2021-seizoen
Ondanks dat de Limburger de media al regelmatig had verteld dat ze moesten ophouden over de crash in Silverstone en dat alles prima was tussen de twee coureurs, had die race wel een verslechtering in de relatie tussen Red Bull en Mercedes teweeggebracht. In Monza ging het opnieuw mis. In de Prima Variante wilde de Red Bull-coureur de Brit inhalen via de buitenkant. Verstappen reed uiteindelijk over de kerbs en stuiterde op Hamilton zijn auto. Samen gingen ze het grind in.
‘Dat is wat er gebeurt als je geen ruimte laat’, zei de Nederlander over de boordradio. Hamilton was zich echter van geen kwaad bewust. ‘Ik voel me niet schuldig, want ik werd van achter geraakt. Hij ging de kerbs over’, zei Hamilton na afloop van de race bij Sky Sports. Nadat Verstappen wat was afgekoeld gaf hij aan dat hij het incident jammer vond, want het was achteraf niet nodig geweest.
Lees ook
Hamilton over crash met Verstappen: 'Hij wist dat hij over de kerbs ging'
Verstappen na crash met Hamilton: 'Ik probeerde uit te wijken, maar hij bleef knijpen'
De race in Saoedi-Arabië als kers op de taart
Richting de slotfase van het seizoen won Hamilton de Grands Prix in Brazilië en in Qatar, en ging het veld voor de één-na-laatste race naar Jeddah. De spanning was op de zaterdag al te snijden, want Verstappen stormde af op een legendarisch polerondje op het nauwe stratencircuit toen hij de muur raakte met de achterkant van de auto en hij per direct de bolide stil kon zetten.
De race verliep chaotisch, met veel incidenten waardoor de wedstrijd tot drie keer toe opnieuw werd gestart. Na de laatste keer ging Hamilton wijd en nam hij Verstappen met zich mee, die vervolgens de eerste plek claimde. De Nederlander moest die plek teruggeven, wat hij probeerde te doen op een tactisch punt om later weer gebruik te maken van de DRS, maar ook hier ging het mis. Volgens Hamilton was Verstappen hem aan het ‘brake-testen’ en toen reed Hamilton tegen de RB16B aan. Uiteindelijk kreeg Verstappen een tijdstraf van vijf seconden.
Lees ook
Marko woest om acties Hamilton: 'Dit accepteren wij niet meer'
Coulthard: 'Verstappen was briljant, maar het lijkt wel alsof we een F1-UFC hebben zo'
Lang niet gezien! Opnieuw gedoe in Brazilië een jaar later
Mercedes had het niet goed voor elkaar toen ze begonnen aan het 2022-seizoen. De auto deed totaal niet wat coureurs Hamilton en George Russell graag van de W13 wilden. Uiteindelijk had de Duitse formatie de stijgende lijn te pakken en wisten ze competitiever voor de dag te komen dan aan het begin van het seizoen. In Brazilië klopte alles voor Mercedes. Na de overwinning in de Sprint van Russell waren alle pijlen gericht op een overwinning in de hoofdrace.
Bij Red Bull was er frustratie. De snel veranderende baantemperaturen deden de grip en tractie van de RB18 de das om. Verstappen mocht de race aanvangen vanaf P4, en dat betekende dat hij Hamilton zou moeten inhalen op weg naar de eerste stek. Dit probeerde de Nederlander dan ook aan de buitenkant van de eerste bocht, maar Hamilton gooide de deur dicht. De twee raakten elkaar, met als gevolg dat beide bolides schade hadden.
Na afloop van de race gaf de tweevoudig wereldkampioen aan dat hij niet begreep waarom dat telkens gebeurde met Hamilton. Hamilton had eerder al gezegd dat ‘het altijd hetzelfde verhaal is met Max (Verstappen, red)’. Als de coureurs elkaar weer een keer tegenkomen op de baan, dan liggen de verwachtingen al klaar: het gaat geheid mis.
Lees ook
Duel Verstappen en Hamilton gedoemd om mis te gaan: 'Het is altijd gedoe met die twee'
Verstappen snapt niets van crash op Interlagos: 'Bij Hamilton altijd een ander verhaal'
Voorafgaand aan Hamilton: Verstappen en Vettel kunnen er ook wat van
Voordat Verstappen echt goed vooraan mee kon doen, kwam hij de Duitser hier en daar wel tegen. De meest memorabele aanvaring met de voormalig Ferrari-coureur is waarschijnlijk de crash op Singapore in 2017, al viel daar weinig te wijten aan Verstappen noch Vettel. De start van de Grand Prix van Singapore van dat jaar was nat, wat het stuk naar de eerste bocht wel spannend maakte. Bij de start was de Red Bull-coureur goed weg, en Vettel zag de bui al hangen, dus hij gooide de deur dicht voordat Verstappen zijn bolide ervoor kon zetten.
Verstappen had Kimi Räikkönen aan de andere kant, en dus geen kans om uit te wijken. De coureurs gingen met z’n drieën eraf. Vettel kon nog wel doorrijden, maar later spinde hij en had hij dusdanig veel schade dat zijn race ook over was. Ferrari plaatste daarna een heel controversiële tweet die beschreef dat Verstappen op Vettel uit was om hem uit de race te halen. De Duitser gaf na afloop aan dat het een incident was bij de start en dat zulke dingen gebeuren. Verstappen gaf wel duidelijk aan dat hij vond dat het Vettel zijn schuld was.
Lees ook
Vijf beste gevechten | Verstappen en Leclerc zorgen voor spektakel, regels FIA lijken te werken
Briatore ziet doelgroep F1 jonger worden: 'Er zijn buitengewone kampioenen zoals Verstappen'
Verstappen haalde een aantal keren het bloed onder Vettel zijn nagels weg
In de beginjaren van de Formule 1-carrière van de 25-jarige werd zijn rijstijl bestempeld als ongeduldig, agressief en te gretig. Op sommige momenten veroorzaakte dat wat clashes met Vettel. Zoals tijdens de Grand Prix van Mexico van 2016. In de slotfase van de race vielen de strategieën van Ferrari en Red Bull samen, en met zo’n vijf rondes te gaan wilde Vettel de Nederlander graag inhalen. Met de Ferrari-bolide in zijn versnellingsbak verremde Verstappen zich, hij sneed een chicane af en bleef voor. De Limburger kreeg hier uiteindelijk een tijdstraf voor van vijf seconden.
In 2017 kwamen de viervoudig wereldkampioen en de Red Bull-coureur elkaar ook weer tegen, al was het dit keer met een eerlijke knokpartij. Bij de start van de race was er wat duw- en trekwerk gaande, maar de coureurs lieten genoeg ruimte voor elkaar. Toen Verstappen als eerste de chicane uitkwam zat Hamilton er ook nog tussenin, en Vettel reed uiteindelijk zijn achtervleugel kapot op de achterkant van de Mercedes.
Bij de Grand Prix van China in 2018 was Verstappen aan het azen op de plek van Vettel en maakte een gewaagde beweging door aan de binnenkant van de een-na-laatste bocht te willen inhalen. Hij kwam van ver en hij kon de auto er niet volledig naast zetten voordat Vettel had ingestuurd. Het resultaat was een dubbele pirouette. Na afloop zag Verstappen in dat hij fout zat, waarvoor hij dan ook zijn excuses aanbood aan Vettel.
De laatste crash tussen de twee vond plaats in 2019 bij de Grand Prix van Groot-Brittannië. Verstappen had de Ferrari-coureur al gepasseerd, maar Vettel zat in de slipstream van de Red Bull-bolide en was van plan zijn plek weer terug te claimen, maar dat ging mis. Vettel raakte de achterkant van Verstappens auto, waardoor de Nederlander over de kerbs stuiterde en ze allebei in het grind belandden. Vettel nam hiervoor de schuld volledig op zich.
Lees ook
Vettel stopte te vroeg in F1: 'Had iets monsterlijks in zijn beginjaren en was nog steeds speciaal'
Horner ziet Vettel managementrol vervullen: 'Hij is irritant goed in alles wat hij doet'
Alonso en Räikkönen weten ook hoe Verstappen rijdt
Fernando Alonso heeft niet echt gevochten met de Nederlander in zijn jaren bij McLaren of het afgelopen seizoen bij Alpine, maar Verstappen heeft de Spanjaard wel een aantal keren ingehaald. Terwijl dit ging om een plek en Alonso vanzelfsprekend verdedigde, verliep dit soepel en zonder geduw en getrek.
Met Räikkönen lag de Limburger in de clinch in 2016 bij de Grand Prix van Hongarije en de Grand Prix van België. In Boedapest verliep de eerste poging tot inhalen vanuit Verstappen zonder kleerscheuren. Toen de Fin, toen nog in de Ferrari, de Red Bull-coureur weer wilde inhalen, bewoog Verstappen onder het remmen en moest Räikkönen uitwijken om een crash te voorkomen. Een echte crash vond dus niet plaats, veel getier over de boordradio wel.
In België haalde Verstappen dit keer het bloed onder Räikkönen zijn nagels vandaan. De Nederlander bleef de Fin voor en het leek onmogelijk om hem te passeren. Het kwam een aantal keren heel dicht bij contact tussen de twee auto’s, maar dat bleef uit eindelijk uit. Van een crash tussen de twee coureurs was opnieuw geen sprake.
Lees ook
Räikkönen bezig aan laatste weken: 'Ik heb prachtige herinneringen hier'
Alonso denkt nog toevoeging te kunnen zijn aan F1: 'Daaraan kunnen mensen dat zien'
Haantjesgedrag, maar met respect: Leclerc en Sainz kunnen ook flink knokken met de Nederlander
Ondanks dat Ferrari pas in 2022 weer een beetje competitief werd en Red Bull hier en daar het leven zuur kon maken, was Leclerc in 2019 ook al aan het vechten met Verstappen. Tijdens de Grand Prix van Oostenrijk was Monegask op jacht naar de tweevoudig wereldkampioen, wat resulteerde in een schitterend gevecht tussen de twee. Een gevecht gelijk aan die van Oostenrijk in 2019 vond plaats in Silverstone datzelfde seizoen. De enige keer waarop het misging met Verstappen en Leclerc, was in bij de openingsronde van de Grand Prix van Bahrein in 2020. Daar maakte Leclerc de fout door aan de binnenkant te willen inhalen, maar Pérez, toen nog in de roze Racing Point-bolide, zat al aan de binnenkant. Leclerc tikte Pérez aan, reed vervolgens rechtdoor tegen Verstappen aan en beëindigde daarmee de race voor zowel hemzelf als de Nederlander.
In 2022 werd de kijker meerdere keren getrakteerd op een gevecht tussen de Ferrari-coureur en de Red Bull-coureur die sinds hun laatste gevechten veel volwassener zijn gaan rijden Vanzelfsprekend gingen de coureurs af en toe te wijd, of deden ze iets wat in de ogen van de andere coureur bestraft had moeten worden. Aan het begin van de Grand Prix van Groot-Brittannië van 2022 was Verstappen in gevecht met Sainz, maar ook daar werd er genoeg ruimte gelaten om elkaar te laten leven. Voorheen, in de McLaren, kon de Spanjaard niet altijd vooraan meedoen met de gevechten, maar ook de kleine knokpartijen, zoals bij de start van de Grand Prix van Bahrein in 2019 verliep met veel respect en genoeg ademruimte.
Lees ook
Eerste werkdag Vasseur: wat staat de nieuwe teambaas te wachten bij Ferrari?
Voormalig sportief directeur: 'Ferrari is de grote onbekende voor 2023'
Conclusie: aan wie ligt het dan?
Nu het rijtje van coureurs waar Verstappen flink mee heeft gevochten is uitgewerkt, is het dan mogelijk een conclusie te trekken? In de eerdere jaren van Verstappens carrière kwam hij de ‘veteranen’ tegen, ofwel Räikkönen en Vettel. Een crash die een race beëindigde of een crash die veel schade opleverde, heeft nooit plaatsgevonden tussen die coureurs, behalve in Singapore, wat deels ook aan de baanomstandigheden te wijden waren. Tussen Vettel, Räikkönen en Verstappen is ook sprake van een generatiekloof. Het leverde wel momenten op die de toenmalige Ferrari-coureurs als irritant hebben beschouwd, en wellicht in die moment oneerlijk, maar clashes als met Hamilton tijdens het 2022-seizoen zijn nooit voorgevallen. Daarbij is het belangrijk om in gedachten te houden dat Räikkönen en Verstappen in 2016 niet aan het strijden waren voor een kampioenschap.
Bij Vettel kan nog gezegd worden dat 2017 hét jaar was waarin hij nog kampioen kon worden, maar ook in dat jaar crashte Verstappen niet met de Duitser. In die jaren was de 25-jarige immers nog bezig met het ontwikkelen van zijn rijstijl, het opbouwen van geduld en stappen maken in zijn leerproces. De gevechten tussen Leclerc en Verstappen gingen er ook niet altijd zacht aan toe, maar wel eerlijk. Hamilton is eigenlijk de enige coureur met wie Verstappen regelmatig een aanvaring heeft gehad. Dit wordt deels gevoed door de internationale media, maar het 2021-seizoen heeft vermoedelijk wel een stempel gedrukt op de relatie tussen de beide heren. De zevenvoudig wereldkampioen weet dat Verstappen in een gat duikt als die er is, en hij weet ook dat de Nederlander manieren zal vinden om in te halen, waardoor hij misschien vroegtijdig al de deur dichtgooit.
Een generatiekloof is wellicht niet de juiste bewoording. Verstappen heeft Hamilton een aantal keren kunnen inhalen zonder problemen, al waren dat wel op momenten dat de Mercedes-coureur zijn verlies al had geaccepteerd, bijvoorbeeld zoals in Frankrijk in 2021. Misschien is het beter om te zeggen dat het ligt aan de omstandigheden. In 2021 waren de twee coureurs in een zeer intense strijd om de titel en daarin waren ze ontzettend gewaagd aan elkaar. Het was het eerste jaar sinds tijden waarin Hamilton echt moest werken voor overwinningen en voor Verstappen het eerste jaar waarin hij een kans had op de titel. Al gold dit ook voor Ferrari en Leclerc in de eerste helft van het 2022-seizoen, en dat verliep soepel. De mentaliteit van een coureur speelt ook een grote rol. Vettel gaf na sommige aanvaringen aan dat het zijn schuld was, maar Hamilton doet dat niet zo gauw. In Brazilië in 2022 was Mercedes voor het eerst sinds het 2021-seizoen weer eens echt competitief, en de Brit wilde niet dat Verstappen roet in het eten zou gooien. Uiteindelijk hebben beide coureurs, heel simpel gezegd, een rem en kunnen ze beiden hun verdedigingen of aanvallen anders timen zodat het niet in tranen eindigt.
Speculeren dat Verstappen en Hamilton elkaar het licht in de ogen niet gunnen, is wellicht ook niet helemaal terecht. De zevenvoudig wereldkampioen kwam Verstappen ook gewoon feliciteren toen hij zijn tweede titel pakte in Japan tijdens het afgelopen seizoen. De Nederlander is de rijder die een eind maakte aan de hegemonie van Mercedes en van Hamilton, en dat heeft ongetwijfeld pijn gedaan. Voor het 2023-seizoen wordt verwacht dat Mercedes weer vooraan mee kan doen, samen met Ferrari en met Red Bull. Of de coureurs elkaar dan weer tegen zullen komen, is dus nog afwachten. Tijdens het 2022-seizoen werd Mercedes met beide voeten op de vloer gezet en hebben ze hard moeten werken om resultaten te behalen. Verstappen regeerde met vijftien overwinningen en is na zijn eerste titel naar het idee van sommigen ook één keer nog een stuk volwassener geworden, waardoor zijn aanpak in gevecht met Hamilton wellicht gaat veranderen. Of Mercedes en Red Bull het weer tegen elkaar op gaan nemen, zal vanaf maart 2023 te merken zijn.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties