Vijf beste gevechten | Verstappen en Leclerc zorgen voor spektakel, regels FIA lijken te werken Formule 1
Formule 1

Vijf beste gevechten | Verstappen en Leclerc zorgen voor spektakel, regels FIA lijken te werken

Vijf beste gevechten | Verstappen en Leclerc zorgen voor spektakel, regels FIA lijken te werken

De Formule 1 werd in 2022 onderworpen aan nieuwe reglementen. Hierdoor moesten coureurs elkaar makkelijker kunnen volgen en dat moest leiden tot meer inhaalacties. Volgens de cijfers van bandenleverancier Pirelli hebben de regels een positief effect gehad op het aantal inhaalacties, wat natuurlijk ook betekent dat er meer gevechten zijn geweest op de baan. F1Maximaal zet de vijf mooiste gevechten van het afgelopen seizoen op een rij.

5. Vettel in laatste seconden langs Magnussen

Tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten gebeurde er van alles. In de eerste ronde werd Carlos Sainz uit de race getikt door George Russell en even later was er een zeer zware crash tussen Fernando Alonso en Lance Stroll. Hierdoor werd het veld redelijk opgeschud. Ook helemaal vooraan ging het niet helemaal goed, aangezien Max Verstappen na een slechte pitstop terugviel naar P3. Na wat gevechten met Charles Leclerc en Lewis Hamilton wist de coureur van Red Bull Racing de Grand Prix alsnog te winnen.

Het mooiste gevecht was echter tussen Sebastian Vettel en Kevin Magnussen. De coureur van Haas moest in de allerlaatste ronde de viervoudig wereldkampioen achter zich zien te houden, maar zijn pogingen waren niet voldoende. In de derde sector kon Magnussen alleen nog maar de binnenkant verdedigen terwijl Vettel hem continu in de nek hijgde. Uiteindelijk zat de Duitser in bocht 17 en 18 naast de Haas-rijder, en nog voor de coureurs bij bocht 20 waren aangekomen, was Vettel er voorbij. Hierdoor pakte hij in de allerlaatste ronde nog de achtste plek af van Magnussen.

4. Verstappen en Leclerc zorgen voor spektakel in openingsrace

De eerste race van het seizoen leek een spectaculaire voorbode te zijn op de rest van het jaar. Leclerc was de snelste op de zaterdag, maar Verstappen was op de zondag niet ver verwijderd van de snelheid van de F1-75. Wel moest Red Bull een andere strategie gebruiken ten opzichte van Ferrari om Verstappen echt aan de staart van Leclerc te krijgen. Toen dat eenmaal het geval was, liet de regerend wereldkampioen zijn nieuwe titelconcurrent ook geen minuut meer ademhalen.

Verstappen dook op het Bahrain International Circuit meermaals in het gat aan de binnenkant van Leclerc in bocht 1. Hierdoor lag de Red Bull-coureur in de eerste drie bochten van het circuit aan de leiding van de race, maar ook richting bocht 4 kent het circuit in Bahrein een DRS-zone. Hier maakte Leclerc optimaal gebruik van, waardoor hij telkens na een aanval van Verstappen de leiding weer kon overnemen. Na een aantal pogingen moest Verstappen het gevecht opgeven en uiteindelijk viel hij ook uit. Leclerc leek met deze race zijn visitekaartje af te geven.

3. ‘Through goes Hamilton’ op Silverstone

De Grand Prix van Groot-Brittannië zal te boek staan als misschien wel de spannendste race van het afgelopen seizoen. Na een herstart door de zware crash van Zhou Guanyu leek Verstappen ineens de gedoodverfde favoriet te zijn voor de zege. De Red Bull-coureur wist Sainz te passeren voor de leiding in de wedstrijd en hij leek al gauw een gat te kunnen trekken. Uiteindelijk werd de opmars van Verstappen een halt toegeroepen door een brokstuk van de auto van Yuki Tsunoda, dat onder de auto van de Nederlander terecht was gekomen.

Met nog veertien ronden te gaan kwam de safety car naar buiten, nadat Esteban Ocon zijn auto moest parkeren op het rechte stuk richting Copse. Toen de race weer onderweg was, kwam er een bloedstollend gevecht tussen drie coureurs, waarbij ook Fernando Alonso op de achtergrond hoopte op een klein incident. Leclerc, Sergio Pérez en Lewis Hamilton streden allemaal voor de tweede plek. Pérez en Leclerc schoten in hun gevecht van de baan af, waardoor Hamilton heel even de tweede plek kon pakken, maar uiteindelijk gingen de coureurs van Red Bull en Ferrari weer voorbij aan de zevenvoudig wereldkampioen. Pérez kon een gat slaan en Leclerc moest zijn verdediging afbreken, want Hamilton reed op softs terwijl hij op hards reed.

2. Verstappen en Leclerc doen gevecht dunnetjes over

De hoop op een spannende titelstrijd was na de eerste race, ondanks de nulscore van Verstappen, allesbehalve vervlogen. Het tegenovergestelde werd juist bewezen toen de kemphanen van Ferrari en Red Bull het weer tegen elkaar opnamen tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië. Beide coureurs begonnen achter de van poleposition startende Pérez. Gedurende de race hadden Verstappen en Leclerc echter wel wat geluk nodig; een safety car zorgde ervoor dat de beide rijders een vrije stop hadden en daardoor voor de Mexicaan terechtkwamen.

Het duurde wel even voordat het gevecht losbarstte. In ronde 42 had Verstappen voor het eerst de kans om Leclerc in te halen voor de laatste bocht en die kans pakte hij meteen. Leclerc voerde dezelfde tactiek uit en pakte de Limburger terug in de eerstvolgende bocht. De Red Bull-coureur leek geleerd te hebben van het moment, waardoor hij geduldig op zijn kans wilde wachten richting bocht 1, maar daardoor gingen beide rijders keihard op de rem voor het DRS-detectiepunt. Verstappen kwam hier het slechtste uit waardoor hij tot ronde 47 moest wachten op nog een kans. De regerend wereldkampioen was nu nog geduldiger dan een aantal ronden eerder en nu was Leclerc wel verslagen voor de eerste bocht.

1.  Vijf coureurs maken elkaar het leven zuur op de Red Bull Ring  

Het gevecht waar vooral de FIA van smulde, was het gevecht op de Red Bull Ring. Tijdens de Grand Prix van Oostenrijk raakten vijf coureurs met elkaar in gevecht en dat leverde een bloedstollende strijd op. De strijd begon tussen Alonso en Zhou, toen de Spanjaard in de laatste sectie van het circuit dacht de Alfa Romeo-coureur in te halen. Dat kwam er niet van waardoor beide coureurs redelijk wat tijd verloren. Dat was het perfecte moment voor Magnussen om aan te sluiten en in bocht 1 naast zowel Zhou als Alonso te rijden.

De inhaalactie slaagde, maar gaf wel de kans aan Mick Schumacher en Lando Norris om zich ook in het gevecht te mengen. Norris had het beste momentum te pakken toen de vijf coureurs de heuvel op gingen richting bocht 3 en daar leek hij ook Magnussen te pakken. Uiteindelijk vochten de twee kemphanen door tot bocht 4, waarna Norris de strijd moest staken. Zhou was in het gevecht tussen de vijf rijders de verliezer, aangezien hij vier posities verloor.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws