De Formule 1-teams, en met name de topteams, moesten vanaf 2021 een hoop aanpassingen doen, want vanaf dat seizoen werd er namelijk een budgetplafond geïntroduceerd. Teams mochten dat jaar slechts 145 miljoen dollar besteden, wat voor onder andere Red Bull Racing en Mercedes een grote uitdaging was, gezien zij daarvoor jaarlijks zo'n vierhonderd miljoen dollar uitgaven. Hoe gingen de teams eigenlijk om met de nieuwe restricties van het budgetplafond?
Als eerste is het belangrijk om te benoemen dat ondanks het budgetplafond, Red Bull in 2021 371,5 miljoen dollar uitgaf en Mercedes 355,7 miljoen dollar. Dit heeft te maken met verschillende zaken die niet onder de regels vallen. 'Bijvoorbeeld kosten voor marketing, hotelovernachtingen tijdens het raceweekend, maar ook de coureursalarissen en de drie andere best betaalde werknemers vallen niet onder het budgetplafond', aldus Motorsport-Total.com.
Hoewel er bij de topteams dus nog steeds gigantische bedragen doorheen gingen, hadden kleine teams nog steeds een aanzienlijk kleiner budget. Williams besteedde 188,7 miljoen dollar in 2021, AlphaTauri 165,8 en Haas zelfs 94 miljoen dollar. De hoge kosten bij topteams hebben vooral te maken met topverdieners als Lewis Hamilton en Max Verstappen, terwijl kleinere teams daar minder last van hebben. 'De impact van het budgetplafond bij de topteams is echter veel beter terug te zien in het verminderde aantal medewerkers, aangezien de teams wilden besparen op vaste personeelskosten.'
Bij Red Bull werden 154 banen geschrapt
Met name Red Bull nam drastische maatregelen om wat betreft de kosten goed uit te komen. 'Ten opzichte van 2020 heeft Red Bull 154 banen moeten schrappen bij de twee bedrijven Red Bull Technology en Red Bull Racing, met alleen al op de ontwerpafdeling van Red Bull Technology een kleine honderd medewerkers.' Ook bij het team van Mercedes was er een herstructurering. Daar werden 59 medewerkers ontslagen, voor de intrede van het budgetplafond.
Wel heeft Mercedes momenteel nog meer medewerkers dan Red Bull. 'Dat de Zilverpijlen zich bijna driehonderd werknemers meer kunnen veroorloven dan Red Bull komt vooral doordat de werknemers gemiddeld minder betaald krijgen. Gemiddeld verdiende een medewerker bij Red Bull in 2021 zo'n 160.000 euro per jaar, terwijl dat bij Mercedes 123.000 euro was', meldt Motorsport-Total.com.
Echter is het interessant dat kleinere teams als McLaren, Alpine en zelfs Williams meer medewerkers hebben dan Red Bull. 'Aangezien de kleinere teams sowieso niet of nauwelijks door het budgetplafond worden geraakt, is het geen wonder dat ze zelfs konden meegroeien met het aantal medewerkers.' Ook wat betreft het budget blijven kleinere teams groeien. Zo verwacht Haas in 2023 wel aan de kosten van het budgetplafond te komen met de nieuwe hoofdsponsor MoneyGram.
Effecten van budgetplafond moeten in de toekomst blijken
Ondanks dat de verschillen tussen topteams en kleinere teams nog steeds aanzienlijk zijn, zal dat gat in de toekomst nog wel verder moeten verkleinen. In 2022 was het budgetplafond al verlaagd naar 140 miljoen dollar en ook voor het komende jaar zal het budget verlaagd worden, namelijk naar 135 miljoen dollar. Hoewel de racekalender wordt uitgebreid, zullen de topteams dus opnieuw minder mogen besteden.
Terwijl met name de kosten van de medewerkers bij topteams erg hoog zijn, geldt het budgetplafond wel voor de onderzoeks- en ontwikkelingskosten en de materiaalkosten voor de bouw van een Formule 1-auto. 'Op die manier wordt toch voorkomen dat de topteams teveel technisch voordeel kunnen kopen zoals in het verleden.' In de toekomst zal het effect van het budgetplafond dus echt moeten blijken.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties