Op 9 januari is Frédéric Vasseur officieel begonnen aan zijn avontuur bij Ferrari. De voormalig teambaas van Alfa Romeo zal de taken van de vertrokken Mattia Binotto overnemen en voor de topmannen bij de Italiaanse renstal is het te hopen dat de nieuwste aanwinst direct een goede indruk maakt. Er is al veel geschreven over Binotto en Vasseur, en niet iedereen is het eens kunnen worden over de beslissing van Ferrari. Wel is het duidelijk dat er een hoop te wachten staat voor Vasseur.
Teambaas zijn van een team als Ferrari is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd. Dat hebben de voorgangers van Vasseur immers bewezen, aangezien de Italiaanse renstal vier verschillende teambazen versleet in de afgelopen vijftien jaar. De langstzittende teambaas van die vier was Stefano Domenicali, die als enige nog een titel wist te winnen met Ferrari. Zijn opvolgers gingen stuk voor stuk gebukt onder de grote druk die op de schouders komen te liggen als je teambaas bent bij de Scuderia. Het is de vraag of Vasseur is opgewassen tegen het takenpakket dat op hem ligt te wachten.
Vasseur moet voortbouwen op laatste loodjes Binotto
Er is wel een voordeel voor Vasseur: er kwam geen abrupt einde aan de samenwerking tussen Binotto en Ferrari. De in Zwitserland geboren Italiaan trok de deur definitief achter zich dicht op 31 december, ondanks dat aan het begin van de maand al bekend werd gemaakt dat hij in 2023 de touwtjes niet meer in handen zou hebben. Dat betekende dat Binotto voldoende tijd kreeg om alles netjes achter te laten. Voor iemand die bekendstaat als een uitstekend motoringenieur betekende dat tegelijkertijd dat hij Ferrari nog een laatste duwtje in de juiste richting kon geven.
Vasseur voorziet dan ook niet de ontwikkeling van de 2023-bolide, maar hij kan mogelijk wel een goede uitdager overnemen van zijn voorganger. De geluiden vanuit Maranello zijn immers zeer positief. Het aerodynamische concept van de Ferrari zal niet veel tot niets verschillen van de F1-75, maar de bolide is wel stevig onder handen genomen. Zo heeft de Italiaanse renstal vooral gewerkt aan de vloer van de auto om ervoor te zorgen dat de bolide een goede allrounder is.
Het grootste werk, wat te verwachten was na het 2022-seizoen, werd verricht aan de krachtbron van Ferrari. Na meerdere uitvalbeurten in het afgelopen jaar was het van cruciaal belang om de betrouwbaarheid te verbeteren. De mankementen lijken opgelost te zijn, waardoor Ferrari aankomend seizoen waarschijnlijk de volledige potentie van de motor kan gaan gebruiken. Vorig jaar werd de krachtbron nog wel eens omlaag geschroefd. Nu wordt er gezegd dat Ferrari ongeveer vijftien pk heeft teruggewonnen door de betrouwbaarheid van de motor te verbeteren.
Vasseur moet mensen op de juiste plek zetten
Voor Ferrari zal het komend seizoen vooral belangrijk zijn om de fouten tot een minimum te beperken. Het ging voor Carlos Sainz immers meermaals mis tijdens de pitstops en Charles Leclerc was vaak de dupe van strategische blunders. Vasseur wordt gezien als iemand die de werknemers op de juiste plek zet. Tegelijkertijd zal hij ook wat meer met de vuist op tafel moeten slaan. Binotto was na de strategische flater in Hongarije namelijk nog uiterst positief over het werk van het team. Iets waar hij in de media veel kritiek voor kreeg. Vasseur moet de fouten juist gaan benoemen en uiteindelijk zien te voorkomen.
Het is echter wel de vraag hoe hij dit gaat doen. In de komende maanden lijken er geen drastische veranderingen plaats te vinden in Maranello, maar enkele figuren binnen Ferrari zullen niet lekker op hun kantoorstoeltjes zitten. La Gazzetta dello Sport gaf immers eerder aan dat Iñaki Rueda mogelijk op de schopstoel zit, gezien de strategische blunders van afgelopen seizoen. Als Vasseur daadwerkelijk denkt aan mensen vervangen, dan zal hij zijn nieuwe mensen langzaamaan gaan brengen. Deze veranderingen zullen dan waarschijnlijk op zijn vroegst in de zomer plaatsvinden, anders voor het 2024-seizoen.
Hoe om te gaan met Leclerc en Sainz?
Het is natuurlijk de vraag hoe competitief Ferrari aankomend seizoen zal zijn ten opzichte van Red Bull Racing en Mercedes. Als blijkt dat de Scuderia een goede kans maakt op een titel dan moet er op een gegeven moment mogelijk een belangrijke keuze gemaakt worden omtrent de coureurs. In de contracten van Leclerc en Sainz staan geen clausules over een eerste of tweede coureur, maar vorig jaar was de Monegask natuurlijk duidelijk de favoriet voor een titelgevecht van de twee Ferrari-rijders.
Desondanks durfde Binotto geen onderscheid te maken tussen beide coureurs. Hierdoor kreeg Sainz de kans om op Silverstone de strategie naar zijn eigen hand te zetten en de race te winnen. Dat moment was er nog altijd een goede kans voor Leclerc om de strijd met Max Verstappen aan te gaan, maar door de blunder van de Italiaanse renstal won Leclerc niet zoveel punten ten opzichte van de coureur van Red Bull. De Oostenrijkse renstal liet wel duidelijk zijn voorkeur zien voor de Nederlandse coureur.
Toch moet Vasseur oppassen met zijn keuzes. De Fransman is natuurlijk een bekende van Leclerc, de twee werkten immers samen bij Alfa Romeo, maar moet natuurlijk ook Sainz tevreden zien te houden. Taferelen die Ferrari liet zien met Michael Schumacher en Rubens Barrichello moet Vasseur zien te voorkomen. Sainz heeft eerder namelijk al laten zien dat hij het in zich heeft om Leclerc te verslaan over een geheel seizoen. Sainz weet echter zelf ook dat hij moet verbeteren om aanspraak te maken op een goede positie binnen het team van Ferrari.
Lees ook
'Ferrari werkt hard aan 2023-bolide en boekt belangrijke progressie in verminderen gewicht'
Leclerc wil jong talent helpen naar de top: 'Ferrari was ook altijd mijn droom'
Politiek gebakkelei met Red Bull
Vasseur sprak zich afgelopen seizoen al meermaals uit over het budgetplafond en de voornaamste concurrent van Ferrari in 2022 was nou eenmaal het team dat zich niet aan de limiet kon houden. Mocht Red Bull, of een ander team, weer boven de limiet uitkomen dan kan Vasseur voor politiek geweld zorgen. Binotto zocht afgelopen jaar vooral de hulp van Mercedes-teambaas Toto Wolff. De nieuwe teambaas van Ferrari lijkt zelf al stevig genoeg in de schoenen te staan.
Dat lijkt in zijn eerste dagen ook heel belangrijk te zijn. Ferrari is het namelijk niet eens met de nieuwkomersstatus van Red Bull Powertrains voor het 2026-seizoen. De Italiaanse renstal heeft zelfs gedreigd met zijn vetorecht, maar deze lijkt de Scuderia voorlopig nog achterwege te laten. Ferrari wil een civiele discussie aangaan, maar voorlopig wordt het team geweigerd bij de vergaderingen met de andere motorfabrikanten en de FIA. Ferrari heeft zich nog niet ingeschreven voor het 2026-seizoen en het is nog maar de vraag wanneer dit wel gaat gebeuren.
Het worden dus cruciale maanden voor Vasseur en Ferrari, want het team moet laten zien dat het klaar is om voor de titel te vechten. Voorlopig gaat de renstal dit doen met dezelfde mensen, behoudens Binotto, maar het is niet uitgesloten dat er in de loop van de tijd veranderingen komen. Het is hoe dan ook van belang om de mensen op de juiste plek te zetten en heel snel vertrouwen te winnen. Als dit niet gebeurt, wordt het weer een roemloos jaar voor de Scuderia en is het voor het gevoel van Vasseur alweer voorbij voordat het begon.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties