De eerste twee sessies voorafgaand aan de Grand Prix van Spanje zitten er weer op. Na een relatief rustige eerste sessie verliep ook de tweede sessie van de vrijdag erg rustig, op enkele momenten in de beginfase na. Lewis Hamilton was uiteindelijk de snelste op Circuit de Barcelona-Catalunya, gevolgd door Mercedes-teamgenoot Valtteri Bottas. Terwijl Charles Leclerc knap de derde tijd pakte, was het qua snelheid een gematigde middag voor Red Bull Racing.
Aan het begin probeerden de coureurs vooral productief te zijn op de mediumband van Pirelli, vrijwel iedereen dook gelijk het asfalt op om kilometers te maken. Al snel waren er een paar kleine incidenten op de baan, zoals bij Charles Leclerc. De Ferrari-coureur reed te hard over de kerbstones waardoor en stukje bodywork van zijn bolide afknapte. Hierdoor kregen we een korte virtual safety car, welke na een minuutje weer voorbij was.
Daarna was het de beurt aan Yuki Tsunoda. De jonge Japanner reed ineens erg langzaam en al snel werd duidelijk waarom. 'De auto viel ineens uit', was het antwoord van Tsunoda naar zijn team. De coureur kon uiteindelijk doorrijden naar de pitstraat waar hij enige tijd binnen stond, vermoedelijk om het probleem met de AT02 te vinden. Tegelijkertijd ruilt vrijwel elke coureur zijn mediumband op voor de zachtere compound.
Foutje van Verstappen kost hem snelle ronde
Mercedes kende een goede start van de sessie, na het eerste half uur stonden Hamilton en Bottas bovenaan de tijdenlijsten op de softband. Max Verstappen stond ondertussen enige tijd in de pitbox, maar dook uiteindelijk ook naar buiten met de zachtste Pirelliband van het weekend. De eerste poging om de snelste tijd mislukt echter bij de Red Bull-coureur doordat hij wegglijdt in bocht 10. Pas in het laatste kwartier van VT2 probeerde Verstappen het nog een keer op de zachte band, net als teamgenoot Sergio Perez.
Beide coureurs komen echter niet in de buurt van de top drie, waardoor Red Bull de tweede training afsluit met P9 en P10 voor respectievelijk Verstappen en Perez. De twee coureurs eindigen op ruim een halve seconde afstand ten opzichte van Merceds. Voor Alpine is het een verrassend sterke training, gezien Esteban Ocon de vierde tijd kon klokken gevolgd door Fernando Alonso op P5. AlphaTauri-coureurs Pierre Gasly en Yuki Tsunoda schuiven hier in deze volgorde achter aan op de zesde en zevende positie.
De training wordt verder afgesloten zonder noemenswaardige incidenten, tot aan de allerlaatste minuut van de sessie. Verstappen raakt een 'worstenbroodje' aan de zijkant van het circuit waardoor er een klein stuk van zijn voorvleugel afknapt. Het onderdeel blijft nog net aan de auto hangen en de schade is niet enorm spannend. Terwijl de Limburger terugrijdt naar de pits wordt de sessie afgevlagd.
Red Bull mogelijk wél op niveau Mercedes
Tegen het einde van de sessie analyseerde David Croft de snelle ronde van Verstappen welke hij eerder afbrak. Volgens de Sky Sports-journalist was deze ronde, mocht deze zijn doorgezet, goed voor de een-na-beste tijd van het veld. Het lijkt er dus op dat Red Bull alsnog dicht bij de prestaties van Mercedes zit, al zullen we in de kwalificatie pas precies zien welk team het beste uit de verf komt in Barcelona.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties