Verslag VT1 | Norris troeft Verstappen nipt af, Alonso zorgt voor rode vlag Formule 1
Formule 1

Verslag VT1 | Norris troeft Verstappen nipt af, Alonso zorgt voor rode vlag

Verslag VT1 | Norris troeft Verstappen nipt af, Alonso zorgt voor rode vlag

Lando Norris is uitstekend aan het Grand Prix-weekend in Spanje begonnen. De McLaren-coureur bleef Max Verstappen met een tijd van 1:14,228 nipt voor. Slechts 24 duizendsten zat er tussen het duo, dat ook de vorige race in Canada kleur gaf. Beide coureurs reden hun snelste tijd echter op de zachte band, terwijl Ferrari-coureur en thuisfavoriet Carlos Sainz de eerste sessie op de mediumband als derde afsloot.

Onder zonnige omstandigheden sprongen om 13:30 uur de lichten aan het einde van pitstraat op groen en dat was voor de meeste coureurs ook meteen het signaal om de eerste meters van het Spaanse Grand Prix-weekend te maken. Valtteri Bottas beet het spits af en dook als eerste naar buiten. Ook Verstappen bleef niet afwachten en behoorde tot de eerste mannen die meteen aan een eerste run op de harde band begonnen, net als Oliver Bearman, die opnieuw in de Haas plaats mocht nemen, ditmaal als vervanger van Nico Hülkenberg.

Na de eerste runs was het George Russell die zich met een 1:15,868 bovenaan de tijdenlijst meldde, maar de Mercedes-coureur werd op de voet gevolgd door thuisheld Sainz. De Spanjaard kwam even daarvoor nog wel met een onheilspellend bericht aan zijn team over de boordradio. De 29-jarige gaf namelijk aan geen vermogen te hebben en dat zou heel slecht nieuws zijn, gezien de motorproblemen die zijn teamgenoot Charles Leclerc twee weken geleden in Canada al parten speelde. Gelukkig voor Sainz leek het probleem met een paar wijzigingen aan de settings verholpen te zijn.

Verstappen met overtuiging naar P1

Verstappen vond zijn naam na zijn eerste run terug op P3, maar in zijn volgende poging stelde de Red Bull-coureur orde op zaken. Waar Russell slechts tot een kleine tijdsverbetering kwam, daar haalde de Nederlander een flinke hap uit zijn eigen snelste tijd. De WK-leider zette de klok stil op 1:15,424. Daarmee nam hij bijna drie tienden afstand van Russell.

Maar veel waren deze tijden echter nog niet waard. Op Oscar Piastri na reed iedereen in de top tien zijn snelste tijd op de hardste band van Pirelli en Norris, Sergio Pérez en Leclerc waren allemaal nog verre van tevreden over hun bolides. Laatstgenoemde, die ook nog een stevig moment meemaakte, noemde het gevoel in zijn auto zelfs 'verschrikkelijk', terwijl Pérez zich afvroeg of er iets mis was met zijn gaspedaal, waarop zijn ingenieur Hugh Bird hem te kennen gaf dat er over gesproken zou worden als hij terug bij zijn team was gekomen.

Verschillende bandenkeuzes topteams

Halverwege de sessie besloten de meeste coureurs de harde band in te ruilen voor een zachtere compound. Maar waar Mercedes en Ferrari voor het medium rubber kozen, daar kozen beide Red Bull-mannen voor een setje van de banden met de rode wangen. Dit leverde Verstappen dan ook de snelste tijd op en met een 1:14,252 was hij zelfs ruim drie tienden sneller dan de snelste tijd die hijzelf een jaar eerder reed tijdens VT1.

Lang bleef die tijd echter niet staan, want Norris, die iets later aan zijn volgende run begon en eveneens op de zachte band reed, ging een fractie harder dan de Nederlander. De McLaren-coureur maakte het verschil in de eerste sector dankzij een slipstream op het rechte stuk, in de twee daaropvolgende sectoren leverde de Brit steeds wat in, maar aan het einde van de ronde hield hij net genoeg over om Verstappen terug te verwijzen naar P2. Met een 1:14,228 was Norris slechts 24 duizendsten sneller.

Rode vlag

Norris zette de nieuwe toptijd net op tijd, want kort daarna werd de rode vlag getoond. Fernando Alonso verloor in bocht negen een stuk van zijn voorvleugel en dat deel bleef op het asfalt liggen. De wedstrijdleiding besloot dat dit stuk verwijderd moest worden en dus zat er niets anders op dan de sessie kortstondig stil te leggen. Het brokstuk was in luttele seconden verwijderd en dus kon de eerste oefensessie al na een paar minuten weer worden hervat.

Aston Martin-coureurs zorgen voor irritatie

De Aston Martin-coureurs zorgden in de slotfase toen het tijd was voor enkele runs met veel benzine aan boord nog voor wat irritatie bij hun collega's. Lance Stroll zou volgens Leclerc weer in het midden van de baan rijden, iets waar de Monegask al vaker over heeft geklaagd dit seizoen en Alonso stuurde zijn AMR24 bijzonder langzaam over het circuit om een gat te laten vallen, dit tot ergernis van Pierre Gasly. Voor gevaarlijke situaties zorgden beide mannen uiteindelijk niet. De tijden werden niet meer verbeterd en dus sloot Norris de eerste vrije training af als snelste, vlak voor Verstappen en thuisheld Sainz.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws