Verslag kwalificatie | Hamilton pakt verrassend poleposition, en is drie duizendsten sneller dan Verstappen op P2 Formule 1
Formule 1

Verslag kwalificatie | Hamilton pakt verrassend poleposition, en is drie duizendsten sneller dan Verstappen op P2

Verslag kwalificatie | Hamilton pakt verrassend poleposition, en is drie duizendsten sneller dan Verstappen op P2

Lewis Hamilton wist verrassend poleposition te pakken tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Hongarije. Drie duizendsten was de Britse coureur sneller dan Max Verstappen en wist met een tijd van 1:16,609 de eerste plek op de grid te pakken. Lando Norris mengde zich nog even in de strijd om pole, maar wist niet verder te komen dan een derde startplek. De kwalificatie werd getekend door het nieuwe kwalificatieformat, waarbij de coureurs verplicht in Q3 op de zachte banden moesten starten.

Vanwege het aangepaste kwalificatieformat dit weekend, moesten alle coureurs Q1 op de harde band starten. De temperaturen waren gunstig tijdens het begin van de kwalificatie en het zonnetje scheen. De twee Alpine's kwamen al eerste de baan op, op de voet gevolgd door de andere coureurs die gauw de eerste snelle rondjes op het circuit wilden gaan neerzetten. Gasly wist als eerste de snelste tijd neer te zetten: 1:19,827. Gasly kon niet al te lang genieten van zijn eerste plek, want Pèrez wist al gauw onder de tijd van de Fransman te duiken.

Bottas zorgde al vroeg in de kwalificatie voor een verrassing door de snelste tijd van 1:18,818 te rijden. De Alfa Romeo leek daardoor vroeg tijdens de sessie de belofte van de derde vrije training waar te maken. Voor Haas begon de kwalificatie wat minder lekker, want Magnussen verloor al gauw zijn eerste snelle rondetijd, vanwege het overschrijden van de track limits. Piastri, Albon en Zhou verloren even later eveneens hun eerste snelle rondes, en weer vanwege de track limits.

Verstappen dook ondertussen onder de tot dan toe nog steeds snelste tijd van Bottas en zette een nieuwe snelste tijd neer van 1:18,658. Ricciardo beleefde een goede eerste Q1-sessie tijdens zijn rentrée in de Formule 1: hij zette met 1:19,037 de achtste snelste tijd neer. Teamgenoot Tsunoda dook er echter nog onder en pakte de vierde tijd. De baan werd daarna steeds beter en elke coureur wist zijn tijden steeds meer te verbeteren.

Met nog vier minuten te gaan, stond Leclerc in de gevarenzone en moest de Ferrari-coureur zijn tijd flink verbeteren om naar Q2 door te mogen. Leclerc wist er de derde snelste tijd uit te persen, terwijl Zhou verrassend 1:18,143 reed en Verstappen daarmee van de troon stootte. Nog één minuut op de klok en het werd druk op de baan, met elke coureur vechtend voor de kans om alsnog zijn tijd te kunnen verbeteren. Hamilton stond op plek 17 en daarmee in de gevarenzone. De Brit wist zich echter terug naar de zevende plaats te vechten, maar teamgenoot Russell lag er in Q1 uit. Russell kwam niet verder dan de achttiende plek en start de hoofdrace op zondag daarom achteraan de grid. Ricciardo beleefde een betere dag, en wist met de vijftiende tijd zowel Q2 te halen als teamgenoot Tsunoda te verslaan. De Japanner haalde Q2 niet.

Q2: Track limits zorgen voor spanning bij Verstappen, terwijl Pèrez eindelijk weer Q3 haalt

Het beginnen van Q2 betekende dat alle coureurs de medium-banden onder bolides moesten schroeven. Pèrez was als eerste op de baan tijdens de tweede kwalficatieronde en wist de ronde te openen met een snelle tijd van 1:17,675, ondanks de glijder in de laatste bocht voor de finishlijn. Stroll wist vlak daarna een goede tweede tijd van 1.17,861 te pakken. Verstappen onttroonde zijn teamgenoot met drie paarse sectoren en een vier tiende snellere tijd. Helaas, raakte Verstappen daarna gelijk zijn tijd weer kwijt. Het overschrijden van de track limits bij bocht vijf betekende dat zijn tijd niet langer meetelde, en dat de Nederlander nog een keer moest aanzetten.

Met zeven minuten te gaan in Q2, stonden de twee McLarens bovenaan de top vijftien. Norris met een tijd van 1:17,328, 0,243 sneller dan teamgenoot Piastri. Het hele veld, behalve Pèrez, stond in de pits, wat veel drukte op de baan voor het einde van Q2 beloofde. Verstappen stond met nog vijf minuten op de klok in de gevarenzone, en moest gauw een snel rondje eruit persen om een hogere plek dan vijftien te pakken. De Nederlander reed bij zijn poging om Q3 te halen alleen op de baan en echt op de limiet, en overschreed daarbij bijna weer de track limits. Zelfs met de baan voor hemzelf, wist Verstappen echter niet de tijd van Norris te verslaan. Verstappen reed een tijd van 1:17,547, 0,219 langzamer dan Norris, maar raakte zijn tijd dit keer niet kwijt.

Hülkenberg zorgde daarna nog voor een kleine verrassing door de vierde tijd te pakken, maar werd al gauw naar plek vijf verstoten door Hamilton. De ene na de andere coureur verbeterde zijn tijd, terwijl de klok al op nul stond. Leclerc verbeterde zijn tijd en wist naar Q3 te komen, maar dat betekende dat teamgenoot Sainz uit de top tien lag. Een dubbel gevoel voor Ferrari. Pèrez had daarentegen deze kwalificatie meer geluk en snelheid dan de voorgaande vijf raceweekenden en wist voor het eerst in zes races weer Q3 te halen.

Q3: Hamilton zorgt voor de ultieme verrassing en pakt polepositie

Tijdens de start van Q3 stonden alle coureurs op de zachte band, weer vanwege het aangepaste kwalificatieformat. Pèrez was weer als eerste naar buiten en wist gelijk twee paarse sectoren te pakken. De Mexicaan opende met 1:17,142, maar Norris dook gelijk onder de tijd van Pèrez en dook als eerste de 1:16 in. Verstappen liet de Brit echter niet lang genieten van zijn glorie en zette 1:16,612 neer, dankzij een snelle laatste sector. Verstappen, Hamilton en Norris leken daarna aan elkaar gewaagd en streden tot de laatste minuten voor de polepositie.

Nog vier minuten op de klok en de top drie bestaat uit drie verschillende bolides: de Red Bull van Verstappen stond nog op eerste plek, gevolgd door de Mercedes van Hamilton en McLaren van Norris. Maar ook tijdens de laatste minuten van Q3 werd het weer druk op de baan, en probeerde elke coureur zijn tijd alsnog te verbeteren. Leclerc mengde zich in de strijd om pole, maar wist niet verder te komen dan de vierde tijd. Verstappen wist in de ronde daarna zich verrassend niet te verbeteren, waardoor de weg open lag voor Norris om pole te pakken. De Brit redde het echter niet en bleef 0,292 achter Verstappen steken. Hamilton zorgde voor de verrassing van de dag en pakte uiteindelijk pole. Drie duizendsten wist de Brit sneller te rijden dan de Nederlander. Verstappen start de hoofdrace op zondag vanaf P2.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws