Wolff hekelt nieuw weekendformat: 'Wat niet kapot is, moet je niet repareren' Formule 1
Formule 1

Wolff hekelt nieuw weekendformat: 'Wat niet kapot is, moet je niet repareren'

Wolff hekelt nieuw weekendformat: 'Wat niet kapot is, moet je niet repareren'

Toto Wolff is niet blij met het nieuwe weekendformat dat tijdens het Grand Prix-weekend in Hongarije wordt getest. Volgens de teambaas van Mercedes was de oude opzet prima, dus waarom zou je het moeten wijzigen. Doordat de teams zuiniger met de banden moeten zijn, hebben de teams volgens de Oostenrijker geen flauw benul waar ze staan ten opzichte van de concurrentie.

Op de Hungaroring wordt voor het een nieuw weekendformat getest. Dit had eigenlijk in Imola moeten plaatsvinden, maar door de hevige overstromingen in Noord-Italië werd de GP van Emilia-Romagna afgelast. Als onderdeel van het nieuwe weekendformat krijgen de coureurs ieder de beschikking over elf banden sets in plaats van de gebruikelijke dertien sets. Ook voor de kwalificatie gelden er andere regels. In Q1 moet iedere coureur verplicht gebruikmaken van de harde compound en in Q2 mag enkel op de band met de gele wang worden gereden. De top tien zal het rode rubber moeten gebruiken in Q3.

De teams kozen vrijdag voor verschillende strategieën en probeerden zoveel mogelijk verse setjes uit te sparen. Wolff is geen liefhebber van de opzet. 'Het format is erg raar, want niemand weet eigenlijk echt waar hij staat', legt hij bij Sky Sports uit. ‘We moeten duurzamer worden en we moeten de show nog mooier maken, maar dit werkt niet. Als iets niet kapot is, dan hoef je het ook niet te repareren', is Wolff duidelijk.

Verwachtingen weekend

De teambaas van Mercedes heeft eigenlijk nog geen enkel idee hoe de Duitse constructeur er momenteel voorstaat. 'We konden gisteren maar op één set van de medium band rijden en dat ging helemaal niet goed. Nu hebben we de zachte band voor het eerst onder de auto gezet en daarop hadden we goede grip. Daarnaast is dit een goed circuit voor Lewis (Hamilton, red.) en daardoor weet hij er nog een paar tienden extra uit te halen.'

De W14 leek vrijdag misschien wel de slechtste bolide van het veld te zijn in de langzame bochten, maar Wolff weet de oorzaak wel. 'Ja dat komt door de medium band. We hebben ten opzichte van gisteren nog flink wat veranderd, maar als je medium band vanochtend ziet, dan zie je dat de Red Bulls in de eerste ronde al een seconde harder gaan dan de rest. Maar op de softs hadden zij de snelheid niet en bij ons was het precies omgekeerd', aldus Wolff die stelt dat het zachte rubber geen optie is voor de race. 'George (Russell, red.) zei dat de auto een volledige transformatie had ondergaan toen we de zachte band eronder hadden gezet. Wij denken dat we de soft niet kunnen gebruiken in de race', aldus de Mercedes-teambaas.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws