Verslag GP Groot-Brittannië | Sainz wint wonderschone wedstrijd, Verstappen eindigt op P7 Formule 1
Formule 1

Verslag GP Groot-Brittannië | Sainz wint wonderschone wedstrijd, Verstappen eindigt op P7

Verslag GP Groot-Brittannië | Sainz wint wonderschone wedstrijd, Verstappen eindigt op P7

Carlos Sainz heeft aan het langste eind getrokken na een chaotische Grand Prix van Groot-Brittannië. De Engelse wedstrijd had van alles wat, met een flinke crash aan de start, gehavende bolides van titelrivalen en een Brit op het podium. Het was uiteindelijk Sergio Pérez die de tweede plek bezette op het ereschavot, terwijl Lewis Hamilton een zwaarbevochten derde plek binnensleepte voor Mercedes.

De eerste ronde van de Grand Prix van Groot-Brittannië ging het al mis: Zhou Guanyu en George Russell maakten contact in bocht 1, waarna de Chinees, op de kop, rechtdoor de barrières inschoot. Hij stapte wel heelhuids uit, maar zal flink geschrokken zijn van de klapper. Russell moest zijn W13 naast het circuit parkeren en mocht zijn race niet meer vervolgen.

Ook Alexander Albons Williams haalde het einde van de eerste ronde niet. De Thai werd aangetikt, raakte de pitmuur en schoot over het circuit. Diverse andere coureurs, te noemen Esteban Ocon en Yuki Tsunoda, konden de Williams niet meer ontwijken en liepen schade op, terwijl Pierre Gasly ook betrokken raakte bij de aanvaring tussen Russell en Zhou. Voordat er ook maar één ronde gereden was, was de grid al drie coureurs kwijt; Zhou, Russell en Albon.

Herstart op Silverstone

Na een lange onderbreking was het tijd voor de rijders om het nog eens te proberen in de opstelling waarmee ze de race begonnen. Max Verstappen was bij de eerste start Sainz voorbij, maar moest dat nogmaals doen om definitief aan kop te rijden na de openingsfase. Waar hij eerst op de zachte banden startte, deed hij poging twee op de mediums. Die poging werd de kop ingedrukt door Sainz, die de Nederlander bijna de pitmuur indrukte met zijn Ferrari.

In die eerste ronde kwamen ook Leclerc en Pérez elkaar tegen. Leclerc ging er hard in en beschadigde de voorvleugel van de Red Bull in zijn poging. Ook de Monegask liep echter schade op aan zijn voorvleugel. Hij raakte zijn rechter end plate kwijt, maar Ferrari achtte het niet nodig om naar binnen te duiken. Red Bull wel, waardoor Pérez al vroeg terugviel naar de zeventiende plek, en in ronde zeven zo'n twintig seconden goed moest maken naar de eerstvolgende rijder.

Intussen voerde Verstappen de druk op bij Sainz. De Spanjaard leek de pace van de Limburger niet te kunnen evenaren, en binnen tien ronden zat Verstappen in de DRS van de Ferrari. Leclerc, mét schade aan zijn voorvleugel, wist redelijk aan te haken bij de twee topcoureurs, maar had de pace niet om binnen de DRS van Verstappen te blijven. In de beginfase leken er dus twee Grand Prix-winnaars naar voren te komen.

Verstappen pakt de leiding, en verliest deze weer

Sainz maakte het Verstappen niet moeilijk. Bij het uitkomen van Maggotts-Becketts-Chapel ging de Madrileen wijd. Verstappen zat bij het DRS-detectiepunt binnen een seconde en kon dus gemakkelijk wegrijden van de Ferrari, maar twee ronden later liep Sainz enorm op de regerende wereldkampioen in. Verstappen meldde over de boordradio een lekke band na een stuk carbon te raken. Hij dook de pitstraat in en kwam het circuit weer op op P6. Sainz en Leclerc lagen nu op P1 en P2.

Terwijl Leclerc de snelste raceronde neerzette, gaf Verstappen ook na zijn pitstop aan dat er iets mis was. Hij merkte dat hij aan de achterkant geen grip meer had. 'De auto is honderd procent gebroken', concludeerde hij, terwijl hij wel door bleef rijden. Ingenieur Gianpiero Lambiase gaf aan dat het schade aan zijn bodywork betrof, maar dat het niet structureel was. 'Je kan dus veilig doorrijden', verzekerde Lambiase hem. Zijn tijden zakten wel in, hij was zo'n acht tienden trager dan de top van het veld. Een overwinning zat er dus niet meer in.

Drie nieuwe potentiële race-winnaars kwamen bovendrijven. Sainz bleef aan de leiding liggen, maar had teamgenoot Leclerc in zijn rug. De Monegask had meer snelheid en zag Lewis Hamilton, een van de snelste heren van het veld, snel naderen. Ferrari moest iets ondernemen om de overwinning niet uit handen te geven, maar wilde eerlijk zijn tegenover de vanaf poleposition gestarte Sainz. Sainz hoorde meerdere keren dat hij tempo moest maken.

Hamilton in aanvalsmodus

Ferrari loste het teamorder-probleem op door Sainz in de pits te roepen, en liet Leclerc buiten. Met voorvleugelschade moest hij een Hamilton van zich afslaan die in aanvalsmodus stond. De Engelsman doet het altijd goed op Silverstone, en 2022 was daar geen uitzondering in. Hij zette ronde na ronde de snelste rondetijd neer, en naderde de achterkant van de rode Ferrari snel. Leclerc kreeg te horen dat hij het laatste leven uit de banden moest halen, en Verstappen maakte al vroeg zijn derde pitstop.

Red Bull haalde hem binnen, deels om de balans bij zijn auto te repareren. Dit lukte maar in beperkte mate: 'Ah, geen grip', meldde hij in de snelle tweede sector. Hij was inmiddels ook al een positie kwijtgeraakt aan Sebastian Vettel, waardoor hij nu op de achtste plek stond. Wel reed hij op de harde band, een compound waarop hij in principe het einde van de race moest kunnen halen. Hamilton reed Leclercs DRS in, waarna Ferrari de nummer drie van het wereldkampioenschap binnenhaalde. Hamilton lag aan kop in zijn thuisrace.

Gebakkelei bij Ferrari

Ferrari voerde bij Sainz de druk op: hij moest een 1:32.2 neerzetten, anders zou hij de snellere Leclerc moeten laten passeren. Hamilton zou na zijn stop immers min of meer het circuit weer opkomen ter hoogte van de twee Ferrari's. Sainz kon de pace van zijn teamgenoot simpelweg niet evenaren en liet hem er in ronde 31 op het rechte stuk langs. Nu was het de vraag of Hamilton na zijn pitstop voor het Ferrari-duo uit zou komen.

In het middenveld zagen we hoe Ocon langzaamaan richting de staart van de gehavende Red Bull RB18 van Verstappen reed. Zou de Red Bull-coureur punten meenemen naar Milton Keynes dan kon hij inmiddels spreken van een succesvol weekend na een ontzettend veelbelovende start, en een vrij ongelukkig vervolg. Hamilton werd naar binnen gehaald, maar kende een trage stop van 4.3 seconden. Daardoor passeerden beide Ferrari's hem en voegde hij zich bij zijn collega's op P3.

Ocon had Verstappen inmiddels ingehaald, maar gaf enkele ronden later die positie weer terug. Zijn Alpine bleef in de tweede versnelling hangen en ook de Fransman moest de wedstrijd vroegtijdig staken. Er was een safety car nodig om de auto van het asfalt te halen en de meeste coureurs doken de pitstraat in. Leclerc bleef buiten en moest in de slotfase Sainz, Hamilton en Pérez van zich afslaan, allen op softs.

Leclerc brengt het veld op gang

Leclerc bracht het veld op gang maar maakte geen schijn van kans op zijn oude, harde banden. Sainz was er binnen een ronde langs, terwijl Hamilton de Red Bull van Pérez niet achter zich wist te houden. Ook de Mexicaan kon Leclerc aanvallen, terwijl Hamilton buiten het podium leek te vallen. Pérez kon kostbare WK-punten afsnoepen bij de concurrent van zijn teamgenoot.

Pérez moest echter naar achteren kijken, en niet naar voren. Hamilton vond aansluiting bij de Red Bull-rijder, die daardoor Leclerc ogenblikkelijk los moest laten met minder dan tien ronden op de klok. Sainz was inmiddels bij teamgenoot Leclerc weggereden, terwijl Verstappen terugkrabbelde naar P7 ten koste van Vettel.

Na schade aan de vloer was P7 het hoogst haalbare voor Verstappen in Groot-Brittannië
Na schade aan de vloer was P7 het hoogst haalbare voor Verstappen in Groot-Brittannië

Een sensationele slotfase

Wat volgde, was een sensationele slotfase. Het was inmiddels wel duidelijk dat Sainz de wedstrijd ging winnen, maar Pérez en Hamilton zetten samen de aanval in Leclerc, die het zijn collega's op oud rubber knap lastig maakte. Het trio vocht bocht na bocht met elkaar, met Leclerc en Pérez die het elkaar eerst moeilijk maakte, waarna Hamilton op P2 lag. Pérez sloeg vervolgens schitterend terug, sloeg een gaatje naar de andere twee en liet Hamilton en Leclerc het uitvechten om P3.

Met DRS wist Hamilton na een zwaar, bijzonder zwaar gevecht Leclerc te passeren en het podium lonkte voor de zevenvoudig wereldkampioen. Hij had bikkelhard gewerkt voor die trofee en heeft hem verdiend. Intussen stond Verstappen onder druk van Mick Schumacher, die in de Haas meer snelheid had, maar op de rechte stukken nét wat tekort kwam om een aanval te plaatsen. Verstappen hield met man en macht vast aan zijn P7.

Alonso rook bloed en probeerde in de allerlaatste ronden de nog steeds op hards rijdende Leclerc aan te vallen. Binnen DRS kwam de ervaren Spanjaard wel, maar de Alpine miste simpelweg de pace om Ferrari te verschalken op het Britse asfalt. Een wonderschone wedstrijd viel in het slot. Groot-Brittannië, en dan specifiek het illustere circuit van Silverstone, heeft haar naam eer aangedaan. De afgelopen Grand Prix gaat de boeken in als misschien wel de mooiste wedstrijd van het 2022-seizoen tot nu toe.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws