Red Bull Racing pakte in thuisland Oostenrijk bijna de volle buit, met 56 van de 59 punten. Aan Max Verstappen lag het in ieder geval niet, want de Nederlander sloot elke sessie als beste af, en pakte de maximale 34 punten. Toch was Red Bull-ontwerper Adrian Newey er niet helemaal gerust op. Ondanks de straatlengte voorsprong van Verstappen en Red Bull rekent de 64-jarige Brit zich nog niet rijk.
Na de Grand Prix verscheen Newey bij de F1 Nation-podcast waar hem gevraagd wordt of hij zich wel eens zorgen maakt dat de succesreeks ten einde kan komen. 'Natuurlijk, we moeten wel nerveus zijn', reageert Newey. 'Het kan zo makkelijk verkeerd gaan, zoals we in de sprintrace al bijna zagen, bij dat duel dat Max (Verstappen, red.) en Checo (Pérez, red.) hadden richting bocht 3, dus je kan nooit relaxen.' Verstappen eindigde in het natte gras in de openingsronde van de race op zaterdag, maar uiteindelijk eindigden de Red Bull-coureurs op de eerste twee plekken.
Als perfectionist zit Newey nooit stil. Dat, en zijn briljante brein, verklaart wellicht waarom hij al medeverantwoordelijk was voor meer dan 200 overwinningen in de Formule 1. 'We hadden dit weekend een goede snelheid te pakken, maar dan zijn er alsnog zoveel dingen die fout kunnen gaan', aldus Newey. 'De anderen blijven zich doorontwikkelen, dus we moeten blijven pushen.' Desalniettemin was het gat ook dit weekend weer groot, aangezien Verstappen aan het einde genoeg marge had opgebouwd voor een extra pitstop.
Actie van Verstappen leverde Red Bull niks op
'Ik was wel enigszins ongerust, want de realiteit was dat het voor onze score als constructeur niks uitmaakte', zegt Newey over de vastberadenheid van Verstappen om het laatste punt nog te pakken. 'Checo had de snelste ronde namelijk al gereden, en voor zover wij konden zien zou verder niemand een pitstop maken om te proberen om die rondetijd aan te scherpen. Ik was dus wel een beetje nerveus, maar zo is Max. Dat krijg je er niet uit. Hij wil altijd voor alles gaan. De jongens doen het geweldig bij de pitstops, dus het leverde ook weer niet al te veel stress op.'
Newey vindt het veel te vroeg om te genieten van het succes van het dominante Red Bull. 'Vraag me dat maar aan het einde van het seizoen. Je kan nooit aannemen dat de buit binnen is', zo houdt Newey zich op de vlakte. 'We hebben natuurlijk een waanzinnige start van het seizoen achter de rug. Het is de beste seizoenstart die ik zelf ooit heb meegemaakt, maar we hebben nog twaalf races te gaan. Alles wat er nu gebeurd is, kan dus nog omgedraaid worden.'
Dat lijkt een extreem statement, maar de topontwerper heeft geleerd van een slechte herinnering. 'Ik heb het eerder meegemaakt, in 1999', verwijst Newey naar de tijd dat hij nog werkzaam was voor McLaren. 'We leidden het kampioenschap, en we gingen naar Silverstone. Michael (Schumacher, red.) had zijn ongeluk, en Mika (Häkkinen, red.) stond ver voor, en toen vielen we haast in slaap bij McLaren. We maakten domme fouten, en daarna ging de strijd tot het einde door.' Uiteindelijk won Häkkinen de titel wel voor Ferrari-coureur Eddie Irvine, maar pakte Ferrari het constructeurskampioenschap, ondanks protesten van McLaren. Sindsdien heeft McLaren nooit meer een constructeurstitel gepakt. 'Je moet dus opletten dat je niet gaat relaxen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties