De testdagen voorafgaand aan het seizoen van 2024 zijn inmiddels aangebroken, en Viaplay-analisten Giedo van der Garde en Christijan Albers waren na de eerste vier uur in ieder geval onder de indruk van de RB20. Max Verstappen heeft een fors aantal rondjes neergezet tijdens de ochtendsessie van testdag één, en volgens Van der Garde heeft Red Bull Racing gaandeweg de winterstop goed nagedacht over de nieuwe bolide voor het komende seizoen.
Het nieuwe Formule 1-seizoen bevindt zich logischerwijs nog in de beginfase, aangezien de testdagen in Bahrein nog niet veelzeggend zijn over de onderlinge verschillen. Toch konden Albers en Van der Garde al wel het één en ander aan veranderingen vinden waar Red Bull tijdens de winterstop hard aan gewerkt heeft. Na het dominante seizoen van 2024 hoopt de Oostenrijkse renstal natuurlijk dat ze weer verder kunnen gaan waar ze gebleven waren het afgelopen seizoen, maar naarmate de onderlinge verschillen met de concurrentie kleiner worden zal er toch hard gewerkt moeten worden om die voorsprong te behouden.
Red Bull komt met een aantal nieuwe concepten op de RB20
Albers en Van der Garde zagen tijdens de eerste vier uur testen in ieder geval al wat veranderingen. Aan tafel bij Viaplay merkten de beide heren al op dat het concept van de RB20 weer net iets anders is dan de auto die tijdens de presentatie getoond werd. Van der Garde merkte bijvoorbeeld al op dat er het één en ander is aangepast wat koelsystemen betreft. 'We hebben eigenlijk twee koelsystemen,' legde de voormalig Formule 1-coureur uit. 'Er is een S-duct, die hebben ze een beetje gestolen van Ferrari. Daardoor gaat de lucht naar achteren, al moeten we nog even checken waar de lucht precies heen wordt geleid. Christijan dacht bijvoorbeeld dat het naar de versnellingsbak gaat.'
Ook de koeling naar de radiator ziet er volgens Van der Garde heel anders uit dan de concepten waar Red Bull de voorgaande jaren mee aan kwam zetten, en dat heeft ook weer te maken met de al vaker besproken sidepods. 'Die koeling naar de radiator is een stuk smaller geworden vergeleken met 2023. Dat hebben ze vooral gedaan om die sidepod heel agressief naar boven te laten lopen, om de auto kleiner en smaller te maken en om die airflow precies onder en langs de auto heen te laten gaan.' Volgens de voormalig Formule 1-coureur is ook dit idee afkomstig van het meesterbrein achter de ontwerpen van Red Bull. 'Zoiets als dit hebben we nog nooit eerder gezien, maar het is wel afkomstig van Adrian Newey.'
Het idee van kopiëren en zelfs stelen werd de afgelopen maanden al vaker besproken, vooral vanwege het oog op het succes van Red Bull en het najagen van de concurrentie. Toch zag Van der Garde dat Red Bull daar stiekem toch ook mee bezig lijkt te zijn wat de geultjes op de motorkap betreft. 'Dat idee heeft in ieder geval een hoop weg van dat van Mercedes, al heeft Red Bull het wel slim aangepakt. Ze hebben namelijk een soort airduct erin gemaakt, en dat hebben we ook nog niet eerder gezien. Je ziet daardoor ook dat ze naast de rijder de airflow naar achteren kunnen sturen, en dat door de tunnel heen de lucht met een soort stroming naar achteren toe wordt geleid. Dat is echt superslim en hartstikke efficiënt.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties