Red Bull Racing trok in de openingsfase van de eerste testuren in Bahrein veel bekijks. De meeste teams zijn overgestapt op het concept van de RB19, maar de Oostenrijkse renstal heeft zelf nieuwe innovaties geïntroduceerd voor de RB20. Ted Kravitz heeft zijn vergrootglas erbij gepakt om de nieuwe auto van Red Bull onder de loep te nemen. Vooral de voorvleugel, de sidepods en de engine cover hebben wat interessante innovaties laten zien.
Na de presentatie van vorige week waren er nog veel vragen over de nieuwe bolide van Red Bull. De Oostenrijkse renstal probeerde wat innovaties verborgen te houden en dat is het team deels gelukt. Het was al duidelijk dat de inlets van de bolide een stuk kleiner zouden zijn en dat Red Bull zelfs zou overstappen op verticale inlets. Hierdoor wordt gesuggereerd dat de regerend wereldkampioen over gaat stappen op het zeropod-design dat Mercedes in 2022 introduceerde.
Daarnaast werd er met interesse naar de voorvleugel gekeken. Onder het gele gedeelte van de neus zit een stukje carbon, waarvan verwacht werd dat deze verwijderd zou worden. Hiermee zit de neus nu vast aan het tweede hoofdvlak van de voorvleugel, iets wat zou moeten veranderen voor volgende week. 'Ze hebben gewoon nog niet de echte voorvleugel laten zien. Als de voorvleugel er nog zo uitziet tijdens de Grand Prix van Bahrein, dan ben ik heel erg verbaasd', geeft Kravitz aan bij Sky Sports.
Meerdere inlets op de RB20
De onderdelen waar het meeste over gesproken is in de afgelopen week zijn natuurlijk de sidepods en de engine cover. Red Bull is duidelijk geïnspireerd geraakt door de innovaties van het team van Mercedes. Tijdens het eerste seizoen met de nieuwe reglementen debuteerde de Duitse renstal met een zeropod-concept, maar deze bleek niet te werken. Hierdoor is Mercedes voor het 2024-seizoen overgestapt op een meer conventioneel concept.
Het is dus de vraag op het concept wel gaat werken op de RB20. Het is in ieder geval duidelijk geworden dat Red Bull met meerdere inlets is gekomen voor de nieuwe auto. De verticale inlet is bijna niet te zien, maar er zit ook een horizontale luchtinlaat boven. Vorig jaar was deze inlet een stuk groter en was er een sprake van een soort onderbeet. 'Ze hebben hun innovatie van vorig seizoen eigenlijk om weten te draaien. Het is nu een soort overbeet', geeft Kravitz aan.
Daarnaast wist Albert Fabrega nog meer luchtinlaten te vinden op de RB20. Deze zitten vlak achter de cockpit. Deze inlets verklaren de badkuipvorm bij de engine cover. Hierdoor lijkt de vraag over de koeling van de motor beantwoord te zijn. 'De radiatortechniek is natuurlijk een stuk beter, dus je zou zeggen dat ze niet zulke grote inlets nodig hebben. Het is wel nog altijd één van die dingen: gaat het werken'?', sluit Kravitz af. Max Verstappen neemt de gehele eerste testdag van Red Bull op zich.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties