Michael Masi heeft toegelicht waarom een rode vlag na de crash van Max Verstappen de gewenste oplossing was. Naast het feit dat de bandenstapel bij Copse gerepareerd moest worden na een flinke klap, was het ook niet zeker of de RB16B onder hoogspanning stond. Wanneer het elektrische systeem van een bolide beschadigd raakt, kan dit een gevolg zijn.
'Er zat een fout in de telemetrie van de auto van Verstappen', gaf de Australische wedstrijdleider aan in gesprek met Motorsport-Total na afloop van het evenement. Dit houdt in dat de data die de FIA en het team afleest uit het motorblok niet accuraat weergaf hoe het onderdeel er aan toe was. Het ging hierbij specifiek om het elektrische systeem van de Red Bull.
'Het team, evenals wijzelf, konden niet bepalen of het ERS (Energy Recovery System, red.) intact was. Hoewel het waarschuwingslichtje groen was, wilden we het zekere voor het onzekere nemen', wordt hieraan toegevoegd. Omdat het niet duidelijk was of de bolide onder hoogspanning stond of niet, durfde Masi het wrak niet sneller te bergen dan uiteindelijk gebeurd is.
Masi licht toe hoe men te werk gaat wanneer dit het geval is: 'We stuurden twee werknemers naar het wrak toe om te verzekeren dat het veilig was voordat we de bolide wegtakelden.' Zo verzekerde de verantwoordelijke man dat mensen van zijn team niet geëlektrocuteerd werden tijdens het weghalen van de auto. Daar was een rode vlag een handigere optie voor.
Masi pleit voor rode vlag
Een andere optie voor de F1-grid was om een safety car het circuit op te sturen. Zo rijden de coureurs door terwijl de auto weggehaald wordt. Door de bovengenoemde reden en het feit dat de bandenstapel uitvoerig gerepareerd moest worden, had dat dus niet de voorkeur van Masi. 'We hebben de mogelijkheid om de race stil te leggen als dat in iedereens voordeel is. In dit geval was het de juiste reactie', concludeert hij.
Update 18:30 (21/07) | Masi blijft kalm midden in strijd: 'Geen frustraties, iedereen gelijk behandelen'
Michael Masi staat midden in de strijd tussen Red Bull en Mercedes, als het gaat om het incident tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen. Toch blijft de raceleider rustig onder de druk en zal altijd onpartijdig blijven. 'Als regulator zit je natuurlijk midden in de actie, een beetje zoals een scheidsrechter. Maar wat er ook gaande is tussen Mercedes en Red Bull is geen zorg voor ons. Wij kijken alleen wat er op de baan gebeurt en zullen dat beoordelen', aldus Masi op de officiële website van de Formule 1. De raceleider werd tijdens de race zondag door beide teams benaderd, maar acht dit niet hinderlijk. 'Iedereen wil natuurlijk zijn punt benadrukken, zoals je zou verwachten. Maar ik behandel ze allemaal gelijk en heb mijn prioriteiten op een rijtje.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties