De FIA is druk in de weer met het analyseren van de teams hun uitgaves voor de afgelopen 2022-campagne. Tijdens het Grand Prix-weekend in Hongarije kwam echter aan het licht dat meerdere renstallen extra verduidelijking moeten geven over hun kosten. En zo blijft het budgetplafond voor ophef zorgen. Maar volgens teambaas van Mercedes Toto Wolff is er een eenvoudige oplossing om in de toekomst verwarring te vermijden.
Een van de grootste struikelblokken in de discussie rond de budgetoverschrijdingen is het inzetten van personeel voor activiteiten die geen rechtstreekse betrekking hebben tot de sport. De financiën die hiermee gepaard gaan, zouden niet opgenomen worden in de analyse van de zogenaamde cost cap. Maar is het allemaal wel duidelijk wat daar wel en niet toebehoort? Volgens Wolff is die grijze zone alvast te groot en daarom pleit hij voor verandering bij de reglementswijziging in 2026. 'Het is enorm moeilijk voor de FIA om te beoordelen of de teams een oneerlijk voordeel hebben verkregen door het uitvoeren van activiteiten die niet gerelateerd zijn aan de Formule 1', zei Wolff tegen Autosport.com. 'Vele teams hebben duizenden mensen in dienst die betrokken zijn bij commerciële en niet-commerciële projecten.'
'We moeten daar vanaf wanneer in 2026 de reglementswijzigingen worden doorgevoerd', zei Wolff vastberaden. Hij vindt dat alle soorten uitgaven duidelijker en daadkrachtiger afgescheiden moeten worden van elkaar. 'Het is een lastige klus. Wij genereren bijvoorbeeld ook inkomsten met onze engineering-projecten. En dat betekent dat we niemand die in de Formule 1 werkt, kunnen inzetten voor werk niet gerelateerd aan de sport. Maar toch is dat het juiste om te doen. Er moet een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen wat tot de Formule 1 behoort en wat niet. Vanaf het moment dat iemand nog maar een seconde meewerkt aan een sportief project, moeten de kosten dat dit teweeg brengt, als uitgaven gerekend worden.'
Wolff over het budgetplafond
Het is niet de eerste keer dat Wolff zich uitlaat over het omstreden budgetplafond. Vorig seizoen eiste hij nog zwaardere straffen tegen onder meer Red Bull, die hun budgetlimiet overschreden zouden hebben. Zelfs na een boete en gereduceerde tijd in de windtunnel, was de Oostenrijkse teambaas van Mercedes niet voldaan. Hij wilde sportieve straffen, maar die kwamen er uiteindelijk niet.
Lees ook
'FIA opent onderzoek naar uitgaven Red Bull, Mercedes, Ferrari, én Aston Martin'
Update | FIA komt met officieel statement: 'Berichten over budgetoverschrijdingen ongegrond'
Mogelijk verandering financieel reglement op komst: 'Faciliteiten zijn belangrijk voor kwaliteit van prestaties'
Update 14:05u (27/07) | Marko is het eens met Wolff: 'Budgetlimiet staat te open voor interpretatie'
Helmut Marko sluit zich aan bij de uitspraken van Toto Wolff. Een van de grootste struikelblokken in de discussie rond de budgetoverschrijdingen op dit moment is het inzetten van personeel voor activiteiten die geen rechtstreekse betrekking hebben tot de sport. Red Bull Racing heeft bijvoorbeeld het RB17-project, maar Marko stelt dit allemaal zorgvuldig geregeld is.
Red Bull was uiteraard het team dat vorig seizoen een straf kreeg voor het overschrijden van het budgetplafond. Marko vindt het niet zo gek dat er momenteel veel vragen zijn rondom het budgetplafond en het feit dat er drie teams genoemd worden die mogelijk over de limiet zijn gegaan. 'De reglementen van die hele budgetlimiet staan nog steeds te open voor veel interpretatie en het gaat te weinig om de feiten. Daarom zijn er discussies en dat moet scherper gesteld worden', wordt de Oostenrijker geciteerd door Motorsport-Total.
De rol van Marko zelf wordt in twijfel getrokken door de concurrentie. Daarnaast zijn er ook veel vraagtekens rondom het RB17-project dat vorig jaar werd opgezet. 'Er zijn mensen bij ons die niet langer willen reizen, die niet langer de druk van de Formule 1 willen ervaren. Je kunt ze in zulke projecten plaatsen. En als zij wel een paar uur in de Formule 1 werken, dan bereken je die uren daar', geeft Marko duidelijk aan. Wolff heeft zo zijn bedenken bij deze praktijken.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties