Christian Horner is het er niet mee eens dat hij wordt weggezet als hypocriet wanneer het gaat om het wijzigen van regels gedurende het seizoen. De teambaas van Red Bull Racing gaf eerder aan dat hij het niet correct vindt dat de regels omtrent porpoising worden toegevoegd, maar pleit tegelijkertijd wel voor een verruiming voor de budgetcap. Hij legt uit waarom dit niet hypocriet is.
In gesprek met Sky Sports F1 laat de Brit zijn licht schijnen op de beschuldigingen aan zijn adres. De teambaas vindt dat de twee situaties niet met elkaar te vergelijken zijn. Het ene is namelijk overmacht, het andere ligt wel binnen de controle van de teams. 'Waar we het over hebben met het kostenplafond is inflatie. In het Verenigd Koninkrijk hebben ze het over 11 procent inflatie in de tweede helft van het jaar.'
Deze inflatie is iets waar de teams op voorhand bij het begroten van hun budgetten geen rekening mee hadden gehouden, waardoor er nu mogelijk problemen ontstaan onderaan de streep. 'Dat is het gevolg van wat er in de wereld gebeurt. Het was niet voorspeld, het is een echte overmachtssituatie', aldus Horner, die daarom dan ook vindt dat de teams tegemoet moeten worden gekomen.
Porpoising geen overmacht
Dat woord overmacht is dan ook precies waarom hij het verhogen van het budgetplafond wel geoorloofd vindt halverwege het seizoen. Met porpoising ligt dat anders. 'Dat ligt binnen de controle van een team', zo is de teambaas van Red Bull Racing van mening. Doordat er dus geen sprake is van overmacht en de teams zelf kunnen inspelen op dit probleem is een regelwijziging omtrent dit probleem dan ook niet nodig, aldus Horner.
Also read
Horner na rode vlag Pérez: 'Hij was in staat om in zijn achteruit te schakelen'
Horner: 'Verstappen moet zich concentreren op een schone start'
Update 08.45u (24/06) | Horner: 'Dan moeten de topteams moeten zo'n twee tot driehonderd werknemers ontslaan'
Christian Horner vreest voor massale ontslagronden wanneer de Formule 1 niets doet tegen de stijgende inflatie. Die inflatie drijft de kosten van de F1-teams op, maar is niet overwogen in het budgetplafond. Zodoende denkt de Red Bull Racing-teambaas dat straks de enige oplossing voor de topteams is om een significant deel van het team naar huis te sturen om te voldoen aan de financiële eisen van 2022.
'We hebben zes maanden om dit aan te pakken, we moeten nu handelen', benadrukt de Engelsman in een interview met Sky Sports F1. 'Ik denk dat de topteams dan zo'n twee tot driehonderd werknemers moeten ontslaan om überhaupt in de buurt van de huidige limiet te komen, niet?', voegt hij daaraan toe. Zoals het er nu uitziet, zou Red Bull zonder correctie voor inflatie dus grote ontslagronden door moeten voeren.
Daarnaast vreest Horner de toekomst van het budgetplafondplan. De teams mogen dit jaar maximaal 140 miljoen dollar (133 miljoen euro, red.) uitgeven in een poging de sport rendabeler te maken voor alle deelnemers. Horner vreest dat wanneer dit budgetplafond nu voor grote problemen zorgt het er nooit meer van komt: 'Als het budgetplafond faalt, zijn we het voor altijd kwijt. We willen ook niet dat het kampioenschap bepaald wordt in de rechtbank of bij de FIA.'
Update II (18.40u) | Horner: 'Het laat wat zien dat teams in het middenveld ook over de limiet gaan'
Christian Horner blijft zijn zorgen uiten over de budgetlimiet in de Formule 1. Volgens de teambaas van Red Bull Racing heeft niet alleen de Oostenrijkse renstal last van de stijgende inflatie, maar lijken teams als Mercedes en Ferrari nog meer druk te ervaren door het budgetplafond. Zelfs teams in het middenveld dreigen nu boven de grens te komen, volgens de Brit.
De FIA lijkt te reageren op de klaagzang van Horner. Het bestuursorgaan zou dan een inflatiecorrectie introduceren en dat is volgens de Red Bull-teambaas ook nodig. 'Wij hebben niet de grootste problemen', wordt Horner geciteerd door de Duitse tak van Motorsport.com. 'Mercedes en Ferrari hebben nog hogere kosten. Het laat ook wat zien dat teams in het middenveld over de limiet gaan, want zij wilden dat het budgetplafond zelfs lager zou zijn geweest.'
De kleinere teams in de Formule 1 vinden dat er geen inflatiecorrectie moet komen. Zij stellen dat Red Bull gewoon moet letten op haar ontwikkelingen gedurende het seizoen. 'De upgrades zijn niet onze grootste kostenpost. Het zijn de vaste lasten zoals de vracht, energie, en de bezorging van onderdelen die heel rap omhoog zijn gegaan', aldus Horner.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties