De openingsronde van de Oostenrijkse Grand Prix maakte een einde aan de hoop op punten voor Yuki Tsunoda. Na een agressieve start verloor de Japanner een stuk van zijn voorvleugel in de eerste bocht, waarna hij in de vierde bocht te laat in de ankers ging en in de grindbak belandde. Hoewel hij de race nog kon afmaken, was de hoop op punten al snel verloren.
De AlphaTauri behoorde wederom tot de langzaamste auto's tijdens de Oostenrijkse Grand Prix en zo wilde Tsunoda tijdens de openingsronde een klein wonder forceren. 'Ik wist dat we het lastig zouden krijgen tijdens de race. Daarom probeerde ik in de eerste ronde zoveel mogelijk plekken te winnen. Dat was mijn enige hoop op punten', aldus de jonge Japanner tegenover Motorsport.com. Dit plan kwam echter niet tot een goed einde, aangezien hij al snel de pitstraat in moest voor nieuwe onderdelen. 'Helaas liep het niet zoals ik had gewild. Het was jammer dat ik schade opliep.'
Na de pitstop werd de vrees van Tsunoda werkelijkheid. De AlphaTauri beschikte niet over de snelheid om mee te strijden om de punten. 'We konden totaal geen snelheid vinden tijdens de eerste stint. De rest van de race trouwens ook niet', zo foeterde de AlphaTauri-coureur. Hierbij hielp de in de eerste ronde opgelopen schade ook niet. 'In de eerste bocht raakte ik een deel van mijn voorvleugel kwijt, maar die kon worden vervangen. In bocht 4 beschadigde ik mijn vloer, dat heeft ons wel pijn gedaan.' Mede door de schade eindigde de Japanner troosteloos als laatste.
'De wedstrijdleiding was heel streng'
Naast de opgelopen schade en het gebrek aan snelheid zat de 23-jarige ook nog een straf in de weg. Veel coureurs werden bestraft voor het overschrijden van de baanlimieten, waaronder ook Tsunoda. 'Ik kreeg een aantal waarschuwingen, maar had het idee dat ik niet over lijn ging. Het kan zijn dat ik het verkeerd heb gezien, maar ik vond de wedstrijdleiding wel erg streng.' Door de straf werd Tsunoda uiteindelijk als laatste geclassificeerd. Voor volgend jaar heeft hij een mogelijke oplossing in gedachten. 'Plaats bijvoorbeeld een kerbstone, zodat we als coureurs kunnen voelen dat we over de limiet heen gaan, dat zou al erg helpen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties