De Japanse autofabrikant Toyota maakt een terugkeer in de koningsklasse; ze hebben namelijk een meerjarige deal gesloten met het team van Haas F1. De deal is gesloten met het raceonderdeel van Toyota, genaamd Toyota Gazoo Racing. Hiermee is de Japanse autofabrikant voor het eerst sinds 2009 weer betrokken bij de Formule 1, zo brengt Haas op vrijdag 11 oktober naar buiten via een persbericht. De deal is effective immediately.
Haas kent momenteel een beter seizoen dan in 2023. Na enkele moeilijke jaren kan er dit jaar weer consequent voor de punten gestreden worden. Nu heeft Haas een extra stap gezet in de ontwikkeling door een samenwerking met Toyota te beginnen. Eerder dit jaar deden er al geruchten de ronde, maar nu brengt het team het officieel naar buiten middels een persbericht. De deal houdt in dat het Formule 1-team kan profiteren van de expertise en middelen van de Japanse fabrikant op het gebied van ontwerp, techniek en productie.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Dit zou indirect ook kunnen betekenen dat er geen gebruik meer wordt gemaakt van de diensten van Dallara, waar tot dusver alle ontwerpen van Haas zijn geproduceerd sinds het team zijn intrede maakte in de Formule 1 in 2016. Toyota gaat technische expertise en commerciële voordelen halen uit de deal, zo wordt vermeld in het persbericht van Haas. Toyota Gazoo Racing gaat haar kennisbasis op 'meerdere onderdelen' uitbreiden.
De Japanse organisatie heeft al een succesvol sportief verleden, denk hierbij aan haar LMP1-bolides, haar deelnames aan het World Endurance Championship, en het werk aan de Hypercars. Ook is de fabrikant sinds 2017 veel betrokken geweest bij rally. Het team was in het verleden ook al betrokken in de Formule 1. Het laatste jaar dat het team op de startgrid verscheen was in 2009, en dat deden ze in het begin van dit laatste seizoen behoorlijk goed. Ze waren namelijk meerdere malen op het podium te vinden.
Voordeel voor beide kampen
Haas-teambaas Ayao Komatsu denkt dat deze samenwerking een enorme toevoeging gaat zijn voor het team. 'Ik ben enorm enthousiast dat MoneyGram Haas F1 Team en Toyota Gazoo Racing zijn samengekomen om deze technische samenwerking aan te gaan. Het is een samenwerking met voordelen aan beide kanten. Dit zal instrumenteel zijn voor onze eigen ontwikkeling. Hiermee kunnen we de uitdaging voor de concurrentie vergroten', stelt de teambaas.
Haas hoopt op deze manier een extra stap voorwaarts te maken. De Amerikaanse renstal heeft nu nog Nico Hülkenberg en Kevin Magnussen als coureurs, maar per 2025 gaat het team aan de slag met het rijdersduo Esteban Ocon en Oliver Bearman. Voor nu ligt de focus van Haas op een positieve afsluiting van het 2024-seizoen, aangezien het team momenteel zevende is in het constructeurskampioenschap, op slechts drie punten achter Visa Cash App RB.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties