Technisch directeur Red Bull uit onvrede over 2026-regels: 'Is in mijn optiek niet logisch' Formule 1
Formule 1

Technisch directeur Red Bull uit onvrede over 2026-regels: 'Is in mijn optiek niet logisch'

Technisch directeur Red Bull uit onvrede over 2026-regels: 'Is in mijn optiek niet logisch'

Pierre Waché, de technisch directeur van Red Bull Racing, is van mening dat het reglement voor het 2026-seizoen al een klein beetje is verbeterd. Hij suggereert echter dat er meer nodig is om hem tevreden te stellen. Op dit moment is Red Bull daar dan ook niet mee bezig. De focus ligt op het 2025-seizoen. De Oostenrijkse renstal hoopt de problemen van vorig jaar definitief achter zich te laten.

Hoewel het 2025-seizoen nog niet eens is begonnen, wordt er achter de schermen al hard gewerkt aan de auto voor het 2026-seizoen. Waché kaartte eerder al aan dat het gaat om het vinden van de juiste balans tussen beide seizoenen. Red Bull wil uiteraard voor het kampioenschap gaan dit jaar, en als dat mogelijk is, zullen de middelen vooral op dit seizoen ingezet worden. Er is een strategie uitgezet, maar die koers kan halverwege het jaar zomaar veranderen, aldus de Fransman.

In 2026 begint een nieuw tijdperk voor de Formule 1. Dan veranderen een aantal dingen betreffende de motor en het chassis. De motoren zullen een nieuwe verdeling krijgen tussen elektrisch vermogen en de verbrandingsmotor. Om het motorreglement te laten werken, moeten de chassisregels ook aangepast worden. Daardoor zullen de auto's kleiner worden en zullen de bolides actieve aerodynamische onderdelen krijgen.

De teams hebben echter hun beklag gedaan over het gebrek aan ontwerpvrijheid. De FIA, die de 2026-plannen in juni presenteerde, wil vuile lucht zoveel mogelijk tegengaan en voorkomen dat de ingenieurs allerlei foefjes vinden op dat gebied. De ingenieurs vonden de regels echter te beperkend. In de laatste maanden van het vorige seizoen is dat enigszins verbeterd. 'Best veel verbeterd zelfs', zegt Waché in gesprek met de Nederlandse tak van Motorsport.com.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pierre wache redbullracing cota zaterdag 2024
Waché is iets meer tevreden over de regels dan voorheen.

Geen focus meer op eigen mening

'De combinatie van chassis en motor blijft qua karakteristieken alleen zeer uitdagend, maar dat is voor iedereen gelijk', zegt de Fransman. 'Ik weet niet zeker of die combinatie wel fijn zal zijn, maar dat is mijn persoonlijke mening en heeft er niets mee te maken hoe competitief we uiteindelijk zullen zijn. Het is nu ook te laat om daar nog over te discussiëren. Zelfs als het snelheidsprofiel en de ervaringen voor de eigen coureurs niet zijn wat we graag willen zien van de Formule 1, dan is het puur onze taak om het snelste pakket te bouwen.'

Hoewel Waché aangeeft dat zijn kijk op de zaken er eigenlijk niet toe doet, is zijn mening wel duidelijk. 'Ik focus me niet meer op wat ik persoonlijk van de nieuwe regels vind, maar in mijn optiek is het niet logisch om met een motor te komen die in de huidige auto's niet kan werken', verklaart de technisch directeur. Dit zijn aspecten die Max Verstappen en Adrian Newey ook aan hebben gekaart, want eerst werden de motorregels voorgeschreven, en daarna pas de chassisregels. Waché had liever gezien dat dit tegelijkertijd was gebeurd.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Technisch directeur Red Bull uit onvrede over 2026-regels: 'Is in mijn optiek niet logisch'
Uiteindelijk vindt Waché dat zijn persoonlijke mening er niet toedoet.

Beste auto leveren het belangrijkste

De FIA besloot het zo aan te pakken, om het kampioenschap aantrekkelijk te maken voor Audi en Honda. Het was handiger geweest als de regels voor zowel de motor als het chassis tegelijkertijd werden afgehamerd. Waché wijst aan dat ze nu niet meer anders kunnen doen dan wat de regels voorschrijven. 'Ik denk dat het alsnog wel een goede show kan worden. En op een bepaald moment is het ook niet meer mijn taak om het systeem als geheel te verbeteren', haalt hij zijn schouders op.

Red Bull is immers bezig om het 2025 seizoen goed te beginnen, en zich optimaal voor te bereiden op het nieuwe tijdperk, dat ze met Ford aan zullen gaan. 'Ik word betaald door en ben volledig toegewijd aan het team waar ik voor werk. Ik moet mijn werk gewoon zo goed mogelijk doen en ervoor zorgen dat de mensen in het team zo goed mogelijk kunnen werken om uiteindelijk de beste auto te leveren. Dat is het enige waar ik voor betaald word', sluit hij af, waarbij hij duidelijk is dat hij zich niet met de FIA wil bemoeien.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws