Het is al bekend dat de Formule 1 en de FIA hebben besloten om het bonuspunt voor de snelste raceronde uit het scoresysteem te halen. Daarnaast veranderen er nog een aantal dingen. In het regelboek zijn ook omtrent de rookies, testdagen, koelsystemen en andere onderwerpen wat wijzigingen doorgevoerd. Misschien wist je er al van, misschien nog niet. We zetten ze in ieder geval op een rijtje.
Zo vlak voor het 2026-seizoen zou je bijna verwachten dat de Formule 1 en de FIA niet te veel willen wijzigen, maar niets blijkt minder waar. Een aantal kwesties van het 2024-seizoen vroegen volgens de bestuursorganen om een aantal veranderingen. In oktober werd al besloten om het bonuspunt voor de snelste raceronde vanaf 2025 te schrappen. Sinds 2019 was het zo dat een coureur in de top tien met de snelste raceronde een extra punt kon verdienen. Dat is vanaf het 2025-seizoen dus niet meer zo.
Lees ook
FIA komt met verklaring waarom snelste raceronde is geschrapt, lijkt naar Red Bull te wijzen
Koelsysteem in de vorm van een vest
Naast het schrappen van de snelste raceronde heeft de Formule 1 ook een regel omtrent het koelsysteem aangepast. Op de officiële website van de Formule 1 wordt aangegeven dat een 'heat hazard' wordt uitgeroepen als de weersvoorspelling tijdens een raceweekend een temperatuur van 31 graden of hoger aangeeft. In dat geval moeten teams een verplicht koelsysteem voor de coureur installeren.
Dit leidt tot een verhoging van het minimale gewicht van de auto's: plus twee kilogram voor trainingen en kwalificaties, en plus vijf kilogram voor een race. Het koelsysteem wordt geleverd in de vorm van een brandwerend shirt met een buizensysteem waar gekoelde vloeistof doorheen stroomt. Dit systeem bevat een pomp, leidingen en een thermische opslag.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
![max verstappen singapore warm 12](https://r.testifier.nl/Acbs8526SDKI/resizing_type:fill/watermark:Red+Bull+Content+Pool+%2F+Getty+Images/width:1488/plain/https%3A%2F%2Fs3-newsifier.ams3.digitaloceanspaces.com%2Fwww.f1maximaal.nl%2Fimages%2F2024-09%2Fmax-verstappen-singapore-warm-12-66ef024003992.jpg)
Rijtijd voor rookies en TPC-tests
Vanaf 2025 mogen teams maximaal twintig testdagen met oudere auto's uitvoeren in een kalenderjaar, maar racecoureurs mogen daar slechts vier dagen aan deelnemen en mogen niet meer dan duizend kilometer rijden. Deze beperking geldt alleen voor tests met auto's die minstens twee seizoenen oud zijn, en niet voor bandentests of promotieritten (zoals filmdagen) met de huidige auto's. Ook mogen teams slechts één oudere auto tegelijk gebruiken tijdens een test.
De FIA besloot hier naar te kijken toen Red Bull Racing Max Verstappen in 2024 liet testen op Imola in de auto uit 2022. Op die manier wilden ze de problemen van de RB20 vinden. Dit zal in 2025 niet meer zo makkelijk gaan. Wel krijgen de teams meer kansen om hun rookies in te zetten. De verplichte deelname van rookies aan VT1 is verdubbeld. Sinds 2022 moesten teams minstens één rookie per seizoen inzetten, dat is nu twee keer per auto. In totaal moet een rookie vier keer per jaar een training rijden.
Striktere regels voor DRS-ontwerpen en flexi-wings
Zoals in januari al werd aangekondigd, gaat de FIA toch strenger toezien op het naleven van de regels omtrent de flexi-wings. De FIA heeft de regels aangescherpt voor de achtervleugel en het DRS-systeem. De DRS mag alleen nog twee standen hebben: open en gesloten. Dat klinkt heel voor de hand liggend, maar McLaren had daar in 2024 wat op bedacht, waardoor er een mini-DRS op de vleugel zat. Dat mag niet meer.
Er komen ook strengere controles op de opening tussen de DRS-elementen. De toegestane vervorming wordt beperkt door de testbelasting te verhogen van 10 naar 30 Newton. Er worden mogelijk extra beperkingen ingevoerd op de flexibiliteit van de bovenste flap op de achtervleugel en de voorvleugel, met een nieuwe limiet die vanaf ronde negen (Barcelona) ingaat.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
![mclaren azerbeidzjan bakoe mcl38 lando norris 121](https://r.testifier.nl/Acbs8526SDKI/resizing_type:fill/watermark:McLaren+F1+Media/width:1488/plain/https%3A%2F%2Fs3-newsifier.ams3.digitaloceanspaces.com%2Fwww.f1maximaal.nl%2Fimages%2F2024-09%2Fmclaren-azerbeidzjan-bakoe-mcl38-lando-norris-121-66e6c2f932604.jpg)
Wijziging in kwalificatieregels en 'mule car'-bandentest
Na het incident tijdens de Grand Prix van São Paulo, waar de kwalificatie mogelijk niet door kon gaan vanwege de regenval, is nu vastgelegd dat als een kwalificatiesessie niet plaats kan vinden, de startopstelling wordt bepaald op basis van het klassement in het coureurskampioenschap. Dit geldt ook voor de shootout van de sprintrace. Als de kampioenschapsstand niet gebruikt kan worden, bijvoorbeeld bij de seizoensopener, bepalen de stewards de startvolgorde.
Daarnaast is verduidelijkt hoe coureurs worden gerangschikt als ze geen tijd zetten in Q2 of Q3. Als meerdere coureurs geen ronde hebben gereden, worden ze gesorteerd op hun tijden uit het vorige segment van de kwalificatie. Tot slot zal de eindejaarstest in Abu Dhabi een andere opzet krijgen vanwege de grote regelwijzigingen in 2026.
Naast de Young Driver Test moet elk team een aangepast 'mule car' gebruiken om de 2026-banden te testen. Deze testauto mag een aangepast model uit de afgelopen vier seizoenen zijn, zolang deze geschikt is gemaakt om de volgende generatie banden te testen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties